@article { author = {zarei, eghbal and Mirzaei, Mitra and Sadeghifard, Maryam}, title = {Providing a model to determine the role of communication skills and problem solving skills in preventing from mental and social damages by mediated family conflicts.}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {9}, number = {35}, pages = {1-26}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2018.28656.1737}, abstract = {The present study was carried out with the aim of presenting a model to determine the role of communication skills and problem- solving skills in preventing from mental and social damages by mediated family conflicts. It was a descriptive –correlation study. The research population included all married people in Bandar-e Abbas who have been living in families in the capital of this city since 2016. According to Morgan’s table, 400 families were selected according to the sample size and random cluster sampling. Structural Equation Analysis was used for hypothesis testing. The tools used in this study included the Revised Marital Conflict Questionnaire of Sanaii et al., couples’ Communication Skills Scale, Problem Solving Skill Evaluation Instrument of Cassidy and Long (1996) , the Multidimensional Personality Questionnaire of Minnesota (MMPI), Social Attitude Survey .Research results showed that communication skills and problem – solving constructive style have a role in reducing mental harms and family conflicts.Therefore, the communication skills and problem-solving constructive style play have a role on peoples attitude negative toward social damages by reducting family conflicts.Finally, The higher family conflicts are, the mental harms will be and the attitudes toward social damages will be more positive.}, keywords = {Key–Words:Providing model"," Communication skills"," Problem- solving skills}, title_fa = {ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مساله در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های حل مسئله در پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه افراد متأهل شهر بندرعباس بودند که در قالب خانواده در مرکز این شهر در سال 1395 ساکن بودند که با توجه به جدول مورگان تعداد 400 خانواده به‌عنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای سهمیه‌ای انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران، پرسشنامه مقیاس مهارت‌های ارتباطی زوجین، پرسشنامه مهارت‌های حل مسئله کسیدی و لانگ، پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا، پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به آسیب‌های اجتماعی بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت‌های ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده در کاهش آسیب‌های روانی و تعارضات خانواده نقش دارد. همچنین مهارت‌های ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده با کاهش تعارضات خانواده بر منفی شدن نگرش افراد به آسیب‌های اجتماعی نقش دارد؛ و درنهایت هر چه تعارضات خانواده بیشتر باشد، میزان آسیب‌های روانی بیشتر و نگرش نسبت به آسیب‌های اجتماعی نیز مثبت‌تر است.}, keywords_fa = {آسیب‌های اجتماعی,آسیب‌های روانی,مهارت‌های ارتباطی,مهارت‌های حل مسئله,تعارضات خانوادگی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8918.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8918_0ecc421c5fe817bfed3a6761f5000f38.pdf} }