@article { author = {keshavarz afshar, Hossein and mirzaee, javad}, title = {Role of Social Adjustment, Emotional Intelligence and Motivational Strategies in Academic Anxiety among Students}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {9}, number = {34}, pages = {211-238}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2018.31279.1804}, abstract = {Background & Aim: Academic anxiety affects all aspect of student's life and seems that plays a central role on the social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies. The aim of study was to prediction of academic anxiety Based on social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies among students of Islamic Azad University. Methods: In this correlation study 130 M.A. students selected by convenient sampling method from Islamic Azad University Varamin Branch. The instruments were social adjustment questionnaire, emotional intelligence questionnaire and motivational strategies for learning questionnaire. Data were analyzed by stepwise regression analysis method. Results: The findings showed that social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies self-efficacy and help seeking have a significant relation with academic anxiety. These variables predicted 42 percent of variance of academic anxiety. Self-efficacy had the most contribution in prediction of academic anxiety. Conclusion: The results are due to the importance of social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies self-efficacy and help seeking variables in predicting academic anxiety in students. Therefore ‌paying attention to this variables have crucial role in predicting academic anxiety.}, keywords = {social adjustment,emotional intelligence,Motivational strategies,Academic anxiety}, title_fa = {بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {اضطراب تحصیلی بر تمام جنبه‌های زندگی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیش‌بینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دارد.}, keywords_fa = {اضطراب تحصیلی,راهبردهای انگیزشی,سازگاری اجتماعی,هوش هیجانی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8647.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8647_e068a9154e1a33eda785eae7d398161f.pdf} }