@article { author = {Rezayi, Fahimeh and Amiri, Mahdi and Taheri, Elham}, title = {Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Reducing Social Anxiety and Negative Cognitive Evaluation among Hard of Hearing Young Girls}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {8}, number = {32}, pages = {133-160}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2018.23065.1565}, abstract = {The current paper aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing social anxiety and negative cognitive evaluation among hard of hearing young females. This was an applied study. Data was collected using quasi-experimental with pretest-posttest method with an unequal control group and a follow-up after one month. The population consisted of all hard of hearing young females residents of Mashhad working and training in Deaf community during 2015-2016. The convenience sampling method was used and the number of 16 samples were randomly selected, and then divided into two groups of 8, the experimental group and the control group, respectively. Next, the experimental group received 8 sessions, each session lasting 2.5 hours of cognitive-behavioral group training. Data collection tools were a) Social Phobia Inventory (SPIN); and b) Consequences of Negative Social Events Questionnaire, Wilson and Rapee (CNSEQ). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance. The results showed the significant impact of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety and negative cognitive evaluation (negative self-assessment and perceived negative evaluation by others) on hard of hearing young females. Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Social Anxiety and Cognitive Structures of hard of hearing people is associated with a lot of theoretical and practical implications in prevention and treatment that is discussed.}, keywords = {Cognitive-behavioral group therapy,Social anxiety,Negative cognitive evaluations,Hard of hearing}, title_fa = {اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا}, abstract_fa = {هدف عمده پژوهش حاضر بررسی «اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا» بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و پیگیری بعد از یک ماه بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس از کلیه دختران سخت شنوای کانون ناشنوایان شهر مشهد، در محدوده سنی ۲۹ـ ۱۸ سال به کمک پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی (CNSEQ)۱۶ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ۸ نفر) جایگزین شدند. در این روش، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه، تحت درمان شناختی- رفتاری گروهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. در پایان برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده های جمع آوری شده از پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، از تحلیل کواریانس چند متغیره به کمک نرم افزار‌spss_ 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی، بر اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی (خود ارزیابی منفی و ادراک ارزیابی منفی توسط دیگران) دختران سخت شنوا تأثیر معنی‌داری دارد(01/0>p). همچنین مداخله توانست اثربخشی خود را مرحله پیگیری بر روی اضطراب اجتماعی و خود ارزیابی منفی حفط کند اما بر ادراک ارزیابی توسط دیگران در بلند مدت کارایی آن موفق نبود.}, keywords_fa = {درمان شناختی- رفتاری گروهی,اضطراب اجتماعی,ارزیابی شناختی منفی,سخت شنوا}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8216.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8216_1e05cfd3ba84b87f4bde025a529f406d.pdf} }