@article { author = {ahmadi, khodabakhsh and paknejad, fereshte}, title = {Status of differentiation Indicators in the families of Tehran}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {8}, number = {30}, pages = {219-239}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2017.21790.1520}, abstract = {Differentiation is an effective variable in the formation and stableness of the family. In this regard, this study aimed to identify Status of differentiation indicators was conducted in the families of Tehran. The method of study is “Mixed” (qualitative and quantitative) that its quantitative part was done by correlation. In this study, which was conducted in 2016, the concept of differentiation in the Bowen’s theory of intergenerational was extracted. Credit indices obtained through using the Delphi method with a group of experts. 12 main indicators and 78 indexes sub for differentiation in Tehranian families were identified. The indicators obtained converted into the questionnaire and at the same time, were conducted with the scale of differentiation (DSI-R) on a sample of 100 of parents. The results of the field study in assessment of the differentiation using indicators from this study that was conducted in parallel with differentiation scale, reports a significant positive correlation to the amount of meaningful 0/40 (P<0/001) between these two measurements. Identity factor has the highest rank and emotional reactions have lowest rank in Tehranian families. The results show that Although differentiation is a deep and comprehensive feature regarding to human behavior, but can be focused on the cultural and social context in main sub-indicators. So, due to cultural and social principles, it is important to understand the differentiation status.}, keywords = {Differentiation,indicator,Family}, title_fa = {چگونگی وضعیت شاخص های تمایزیافتگی در خانواده های تهرانی}, abstract_fa = {تمایزیافتگی اعضای خانواده، یک شاخص کلیدی عملکرد خانواده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت شاخص‌های تمایزیافتگی در خانواده‌های تهرانی انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که با به کار بستن روش کیفی راهبرد اکتشافی زنجیره‌ای و رویکرد پدیدارشناختی و روش کمی همبستگی اجرا گردید. در این تحقیق که در سال 1395 انجام شد، ابتدا از طریق مصاحبه­های اکتشافی، عناصر و مؤلفه‌های شاخص‌های تمایزیافتگی در فرهنگ ایرانی استخراج و کدگزاری شدند. اعتبار شاخص‌های بدست آمده از طریق روش دلفی با گروهی از متخصصین بدست آمد. 12 شاخص اصلی و 78 شاخص فرعی برای تمایزیافتگی در خانواده‌های تهرانی شناسایی شد. سپس شاخص‌های بدست آمده تبدیل به مقیاس شده و به طور موازی با مقیاس تمایزیافتگی تجدیدنظر شده اسکورون و اسمیت (2003) بر روی نمونه 100 نفری از والدین شهر تهران اجرا شد. نتایج حاصل از مطالعۀ میدانی در سنجش وضعیت تمایزیافتگی، همبستگی مثبت به میزان 40/0  معنادار (001/0P<) بین این دو مقیاس را گزارش می‌کند. تمامی مؤلفه‌های مقیاس تمایزیافتگی برآمده از پژوهش، رابطۀ مثبت معنادار با یکدیگر داشته و همبستگی درونی دارند. در خانواده‌های تهرانی شاخص هویت  بالاترین رتبه و واکنش‌های هیجانی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داد. این رتبه بندی درقبال تمامی شاخص‌های فرعی نیز ارائه گردید.  نتایج بدست آمده نشان می‌دهد در رابطه با خانواده‌های ایرانی برخی شاخص‌های تمایزیافتگی از ارجحیت خاصی برخوردار است در حالیکه برخی شاخص‌ها مورد توجه و تمرکز این فرهنگ و قومیت نمی‌باشد بنابراین، توجه به مبانی فرهنگی و اجتماعی در شناخت وضعیت تمایزیافتگی مهم است.}, keywords_fa = {تمایزیافتگی,شاخص,خانواده}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_7750.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_7750_aebc99bdf94434d71870a806aa6ab251.pdf} }