@article { author = {g, m and s, m and s, h and f, q}, title = {اثربخشی الگوی مشاوره ای سفیر مستخرج از داستانهای منطق الطیر بر افزایش معناداری زندگی}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {7}, number = {27}, pages = {33-50}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2016.6785}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the effectiveness of  “Safir” counseling pattern derived from the stories of  Mantegh al teir of Attar on increasing the meaningfulness of life. To evaluate the effectiveness of this model on enhancing the life meaningfulness, the experimental method with a pretest  and posttest control  group  was   used. The population consisted of all female undergraduate students at Faculty of Psychology and Educational Sciences of “Allameh Tabatabai University” were enrolled in the academic year 1392- 93. The sample consisted of 20 patients who were selected after the initial interview and randomly divided into two experimental and control groups.  Therapy sessions were held in 10 group counseling sessions. To evaluate the effectiveness of this model the meaning in life questionnaire of Farsydz and Morgan (2009) was used. The data were analyzed using ANCOVA.The results revealed the effectiveness of “Safir” counseling model on life meaningfulness. Accordingly we conclude that  the axes identifed in this model can be used in the treatment of the native clients and it has the potential to planning the treatment. Finally it is recommended that cultural and religious differences in generalizing the results should be considered.}, keywords = {counseling model,process,content,techniques,life meaningfulness}, title_fa = {اثربخشی الگوی مشاوره ای سفیر مستخرج از داستانهای منطق الطیر بر افزایش معناداری زندگی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی الگوی مشاوره ای سفیر مستخرج از داستانهای منطق الطیر بر افزایش معناداری زندگی بود. جهت تعیین اثربخشی این الگو بر افزایش معناداری زندگی از روش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بود که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. جهت ارزیابی اثربخشی الگوی حاضر از پرسشنامه معناداری زندگی مورگان و فارسیدز (2009) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که الگوی مشاوره ای سفیر بر افزایش معناداری زندگی موثر بوده است. لذا محورهای مشخص شده در این الگو می تواند در فرآیند درمان مراجعان بومی مورد استفاده قرار گیرد و مسیر درمان را طرح ریزی نماید.}, keywords_fa = {الگوی مشاوره,فرآیند,محتوا,فنون,معناداری زندگی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_6785.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_6785_bedad800894bf78f256d4ddac724b50e.pdf} }