@article { author = {shariatmadar, asieh and poorgravand, sahereh}, title = {Comparison of sensation seeking and social competence of girls living in well-being boarding centers and girls adopted by families}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {5}, number = {20}, pages = {95-112}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {}, abstract = {Purpose: the aim of present study is to compare ofsensation seeking and social competence between orphan girls (13-20) and girlswith irresponsible caretakers resident in well-being boarding centers withadopted girls by families.Method of study: the method of this study is descriptive and it is ofpost-event. There are 60 people in this statistical population. In the studysamples, after 30 people from orphan girl and girls with irresponsiblecaretakers and 30 girls adopted by family in lorestan province were equaledfrom points of age, sex, and education status. They were chosen by availablesampling. The data is gathered by "zuckermans sensation seeking" and"felner social competence" questionnaires. The results of data areanalyzed by t-test for independent groups.Findings: the findings in this studyshowed that there is a meaningful difference between sensation seeking andsocial competence among orphan girls and girls with irresponsible caretakerswith girls adopted by families.Result: It can be said that separation from parents as a traumatic event caninfluence the future and growing health and mental health of girls and it facesthem with psychological vulnerabilities.}, keywords = {orphan girls,Social competence,boarding centers,sensation seeking}, title_fa = {مقایسه هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران ساکن مراکز شبانه‌روزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران (20-13) بی‌سرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده است.  روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پس رویدادی می‌باشد. جامعه آماری 60 نفر است. نمونه‌های تحقیق 30 نفر از گروه دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست استان لرستان به صورت در دسترس و 30 نفر از گروه دختران تحت سرپرستی خانواده استان مذکور به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات هر دو نمونه دختران بی‌سرپرست و تحت سرپرست خانواده از طریق پرسشنامه‌های مرتبط یعنی «هیجان خواهی زاکرمن» و «کفایت اجتماعی فلنر» گردآوری شدند. نتایج حاصل از داده‌ها با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست با دختران تحت سرپرستی خانواده تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که جدایی از والدین به عنوان یک رویداد آسیب‌زا می‌تواند آینده و سلامت رشدی و روانی دختران بی‌سرپرست را تحت تأثیر قراردهد و آن‌ها را دچار آسیب‌های روانی کند.}, keywords_fa = {بی‌سرپرستی,دختران نوجوان,کفایت اجتماعی,مراکز شبانه‌روزی,هیجان خواهی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_1948.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_1948_1a8875a0a17717b6c04f72b125c32347.pdf} }