@article { author = {samavatyan, hossein and kalantari, mehrdad and aslipoor, adeleh and abedi, ahmad}, title = {The effectiveness of parent – child cognitive behavioral therapy on emotional behavioral problems of grief children}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {12}, number = {47}, pages = {195-220}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2021.60104.2674}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of parent – child cognitive behavioral therapy on emotional behavioral problems of grief children. Methodology: This research was an experimental study, with pretest - posttest – follow up design with control group. The statistical population included 7 to 11 years old girls without father and covered by the Relief Committee of Sari City and had emotional behavioral problems. The sample consisted of 16 girls, 7 to 11 years old, fatherless covered by Relief Committee that were selected purposefully and were equal in the two groups of intervention and control. The Child Behavior Checklist questionnaire was completed by their mothers before and after the intervention and one month follow-up. Parent-child cognitive-behavioral therapy was performed for the intervention group in the form of 8 sessions of 45 minutes weekly. The first to sixth sessions were for children and the seventh and eighth sessions were for their mothers. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance test. Results: Implementing parent-child cognitive-behavioral therapy led to a reduction in anxiety, depression, physical complaints, social problems, attention and thinking, law-breaking behaviors, and aggression in children in the intervention group. In addition, significant differences were observed between the two groups in the variables of anxiety, aggression, social problems and attention. Conclusion: The use of parent – child cognitive-behavioral therapy, which simultaneously considers the surviving parent and the child in treatment process, can be effective in reducing emotional behavioral problems in children after parental loss.}, keywords = {Cognitive behavioral therapy,parent – child,emotional behavioral problems,Grief Children}, title_fa = {اثربخشی درمان شناختی رفتاری والد – کودک بر مشکلات رفتاری هیجانی کودکان سوگ}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری والد – کودک بر مشکلات رفتاری هیجانی کودکان سوگ بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون – پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان دختر 7 تا 11 ساله فاقد پدر تحت پوشش کمیته امداد شهر ساری و دارای مشکلات رفتاری هیجانی بودند. نمونه شامل 16 دختر 7 تا 11 ساله فاقد پدر تحت پوشش کمیته امداد شهر ساری بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل به تساوی قرار گرفتند، پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک قبل و بعد از مداخله و پیگیری یکماهه توسط مادران آنها تکمیل گردید. درمان شناختی رفتاری والد - کودک برای گروه مداخله در قالب 8 جلسه 45 دقیقه‌ای هفتگی اجرا شد. جلسات اول تا ششم به کودکان و جلسات هفتم و هشتم به مادران آنها اختصاص داشت. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: اجرای درمان شناختی رفتاری والد – کودک منجر به کاهش اضطراب، افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی، توجه و تفکر، رفتارهای قانون شکنانه و پرخاشگری درکودکان گروه مداخله شد علاوه براین در متغیرهای اضطراب، پرخاشگری، مشکلات اجتماعی و توجه بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: استفاده از درمان شناختی رفتاری والد – کودک که به طور همزمان والد بازمانده و کودک را در فرایند درمان مدنظر قرار می‌دهد می‌تواند در کاهش مشکلات رفتاری هیجانی کودکان پس از فقدان والد موثر باشد.}, keywords_fa = {درمان شناختی رفتاری,والد – کودک,مشکلات رفتاری هیجانی,کودکان سوگ}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_12654.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_12654_7d0c309e82f65b702a35dba2332cebcc.pdf} }