@article { author = {Amoosoltani, Safura and Yazdkhasti, Fariba and Oreyzi, Hamidreza and Abbasi Jondani, Javad}, title = {The Effectiveness of Psychodrama with the Content of Life Skills on Loneliness, Happiness, Affective Relationship and Parents’ Social Support in Adolescent Girls Dependent on the Cellphone}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {12}, number = {45}, pages = {239-268}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2020.49718.2316}, abstract = {The purpose of the present study was to examine the effectiveness of psychodrama with the content of life skills on loneliness, happiness, affective relationships and parents’ social support in adolescents dependent on the cellphone. The design of this study was experimental and pretest-posttest and follow-up with the control group. The study population included female high school students in Khomeinishahr. The statistical sample of this study included 30 students dependent on the cellphone who were selected by cluster sampling and randomly assigned to two groups of 15 participants. To collect data. the scale of mobile dependence MPAI Lung (2007), Affective family climate of Hill Burn (1964), Parents' Social Support of Prosidano and Heller (1983), Happiness OHQ (1987), and UCLA Loneliness (1980) was used. The results of multivariate covariance analysis showed that sessions of psychodrama with the content of life skills were effective in reducing loneliness, increasing happiness, improving adolescent affective relationships and social support of their parents and these effects stayed stable in follow-up (p}, keywords = {psychodrama,dependence on cellphone,lonliness,Happiness,affective relationship and social support}, title_fa = {تأثیر روان‌نمایشگری با محتوای مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی، شادکامی، روابط عاطفی و حمایت اجتماعی والدین در دختران نوجوان وابسته به تلفن همراه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تأثیر روان نمایشگری با محتوای مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی، شادکامی، روابط عاطفی و حمایت اجتماعی والدین در دختران نوجوان وابسته به تلفن همراه بود. طرح این پژوهش، آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر، دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهرستان خمینی شهر بودند. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان وابسته به تلفن همراه بودند که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس وابستگی به تلفن همراه MPAI لونگ (2007)، جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964)، حمایت اجتماعی والدین پرسیدانو و هلر (1983)، شادکامی OHQ (1987) و احساس تنهایی UCLA (1980) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که جلسات روان-نمایشگری با محتوای مهارتهای زندگی بر کاهش احساس تنهایی، افزایش شادکامی، بهبود روابط عاطفی نوجوانان و حمایت اجتماعی والدین آنان موثر بود و این تأثیرات در دوره پیگیری نیز پایدار بودند (05/0>p). بنابراین مداخله روان‌نمایشگری با محتوای مهارتهای زندگی، مداخله‌ای مؤثر برای بهبود وضعیت روانشناختی نوجوانان وابسته به تلفن همراه است.}, keywords_fa = {روان‌نمایشگری,وابستگی به تلفن همراه,احساس تنهایی,شادکامی,روابط عاطفی و حمایت اجتماعی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_11627.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_11627_858fefa7cd7773fc18860bb8a438fa64.pdf} }