@article { author = {k, a and ahmadi, sedighe and zahrakar, kiyanoosh}, title = {Effectiveness of Educating Marital Skills Based on Gottman’s Approach on of Woman’s communication patterns.}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {253-278}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2020.49279.2296}, abstract = {Abstract The purpose of this study was investigating the effectiveness of training marital skills based on Gottman model on women's communication patterns. The present study is a quasi-experimental one with pre-test and post-test with control group. The sample of this study consisted of 15 eligible women from Shahriyar city in 1397 who were selected by voluntary method and randomly assigned to two experimental and control groups. In the pre-test phase, the two groups were assessed by Christensen & Sullaway (1984) communication patterns questionnaire. Then communication skills based on Gottman model were performed for 10 sessions, 90 minutes for the experimental group, but the control group did not receive any intervention. After the end of the training sessions, post-test was taken from both groups. The methods of Descriptive statistics and covariance analysis were used for analyzing data. Data analysis showed that there was a significant difference between women of two experimental and control groups regarding the style of communication patterns, and the training of marital skills based on Gottman’s model improved the communication patterns and their components in women of experimental group. Training of martial skills based on Gottman model improves women's communication patterns. This educational method can be used to improve communication skills between couples.}, keywords = {Keywords: marital skills,Gotman,communication patterns}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن بر الگوهای ارتباطی زنان}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر الگوهای ارتباطی زنان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون‌-پس آزمون با گروه گواه می باشد. نمونه پژوهش حاضر را 15 زن واجد شرایط از زنان شهرستان شهریار در سال 1397 تشکیل می دادند که به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در مرحله پیش آزمون، دو گروه بوسیله پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی (1984) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر مدل گاتمن در 10 جلسه، 90 دقیقه‌ی برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین زنان دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ سبک الگوهای ارتباطی تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی و مولفه های آن ها در زنان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی زنان می گردد. می‌توان از این شیوه آموزشی در جهت بهبود مهارت-هایی ارتباطی در بین زوج ها استفاده کرد.}, keywords_fa = {واژه های کلیدی: مهارت های زناشویی,گاتمن,الگوهای ارتباطی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_11093.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_11093_68d4d5e5d8ac0f7f0905443ea960c26c.pdf} }