@article { author = {Ghasemzadeh, Ali and a, m and nilforooshasn, parisa}, title = {Feasibility of using counseling methods for identification of aptitude}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {39}, pages = {1-26}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.40752.2101}, abstract = {The importance of the structure of aptitude as a determining element in choosing life paths in general and educational and professional careers in particular has always been acknowledged by the researchers of the field. Amongst miscellaneous majors sub-classified under the educative and behavioral sciences, it seems that despite having a prominent and influential position in different areas especially educational and professional ones, and also enjoying a high level of scientific richness and meaningful content in terms of theorizing and producing new knowledge, Counseling has not explicitly addressed the subject matter of aptitude at sufficient length. The present qualitative research has made an attempt to delve into identification of aptitude by using two qualitative methods, i.e. synthetic analysis and theme analysis. To accomplish this goal, the technical texts in counselling were referred to so as to collect and record their views about the ways in which aptitude can be identified. The obtained data was then analyzed by seven-level Colaizzi’s method and drawing a network of themes was made possible. By drawing a network of themes, 29 counseling methods and techniques which could be used in aptitude identification precess were specified. The results of this research, which is regarded as basic research and a prerequisite, can be used effectively to take the next step towards devising a model and a domestic method for identification of aptitude in Iran. Keywords: identification of aptitude, talent, counseling methods}, keywords = {"aptitude"," talent","counseling methods","identification"}, title_fa = {امکان سنجی استفاده از روش های مشاوره ای برای شناسایی استعدادها}, abstract_fa = {توجه به سازه استعداد در انتخاب مسیر زندگی، بویژه در دو حیطه تحصیلی و شغلی، همیشه مد نظر محققین بوده‌است. در میان رشته‌های مختلف زیر مجموعه علوم تربیتی و رفتاری، به نظر می‌رسد رشته مشاوره علیرغم جایگاه مهم و موثری که در حوزه‌های مختلف، بویژه تحصیلی و شغلی، دارد، و علیرغم غنای علمی و محتوایی که در حوزه نظریه پردازی و تولید علم از آن برخوردار است، در منابع خود چندان به صورت مستقیم به موضوع استعداد نپرداخته است. این پژوهش که یک پژوهش کیفی محسوب می‌شود کوشیده است تا با استفاده از دو روش کیفی تحلیل مضمون و سنتزپژوهی، موضوع "شناسایی استعداد" را در نظریه‌های مشاوره و روان درمانی مورد رصد و بررسی قرار دهد. جهت این کار با مراجعه به متون تخصصی رشته مشاوره ، به کشف و ثبت نقطه نظرات آنها درچگونگی شناسایی استعداد پرداخته شد. اطلاعات به دست آمده به روش هفت مرحله ای «کلایزی» تحلیل و عملا امکان ترسیم شبکه مضامین فراهم شد. با ترسیم شبکه مضامین، 29 روش و تکنیک مشاوره‌ای، که قابلیت استفاده در فرایند شناسایی استعدادها را داشت، مشخص‌گردید. نتایج این پژوهش، به عنوان یک پژوهش پایه و پیش نیاز می‌تواند برای برداشتن گام بعدی یعنی طراحی یک الگو و روش بومی جهت شناسایی استعداد در ایران موثر باشد. کلید واژه ها: شناسایی استعداد، استعداد‌برتر، روش‌های مشاوره‌ای}, keywords_fa = {"استعداد","استعداد برتر","روش های مشاوره ای","شناسایی"}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10129.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10129_75308e7053783b7e5e87e05b134cf7b6.pdf} } @article { author = {Rezaei Madani, Morteza and Kalantar Hormozi, Atoosa and Naeimi, Ebrahim}, title = {The survey of the process of new academic guidance in ninth grade from the perspective of school counselors}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {39}, pages = {27-48}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.40632.2098}, abstract = {Purpose: The purpose of study was to investigate the process of new academic guidance in ninth grade from the perspective of counselors in secondary schools. Methodology: The present study was conducted using a qualitative method based on thematic analysis. The study population were all counselors of the schools in the academic year of 97-96 and a targeted sampling method. As a result, among counselors, 10 counselors were selected. Sample selection and interview continued until data saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. All interviews were recorded with the permission of the participants, then, for further analysis, the text of the interviews was carefully placed on the paper and after modifying the themes, they are were thoroughly analyzed and the categories are classified. Findings: Analysis of the findings from the semi-structured interview resulted in identifying four main categories: 1) Failure of the educational guidance process; 2) Testing problems; 3)Awareness; 4) The necessity of facilities for optimal implementation. Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that there is a long gap between the ministry's notification guidelines and the correct implementation of it, and the student's academic guidance failed to implement what was enacted in the regulation. Therefore, for the pathology of the process, the corrective opinions of the counselors and experts in this field should be received and the current process of academic guidance should reviewed and revised expertly in order to reach for the desired balancing in the document of fundamental transformation.}, keywords = {newacademic guidance,school,counselors}, title_fa = {بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس}, abstract_fa = {هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین در پایه نهم از منظر مشاوران مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش شناسی:روش پژهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مشاوران مدارس در سال تحصیلی 97-96 و روش نمونه گیری از نوع هدفمند بود. به این صورت که از میان مشاوران مدارس تعداد 10 نفر مشاور انتخاب شده که انتخاب نمونه و مصاحبه تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. تمام مصاحبه ها با کسب اجازه از شرکت کنندگان ضبط شده، سپس برای انجام تحلیل های بعدی، متن مصاحبه ها به دقت روی کاغذ پیاده شد و بعد از تِم گذاری مضامین، به تحلیل مضامین و دسته بندی مقوله ها پرداخته شد. یافته ها:تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته منجر به شناسایی چهار مقوله اصلی شده است که عبارتند از:1)نارسایی های فرآیند هدایت تحصیلی؛ 2)مشکلات آزمون؛ 3)آگاهی بخشی؛ 4)ضرورت امکانات در اجرای بهینه. نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که میان دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه تا اجرای صحیح آن فاصله زیادی است و هدایت تحصیلی دانش آموزان نتوانسته آن چیزی که در آیین نامه مصوب شده است را به اجرا درآورد. لذا جهت آسیب شناسی فرآیند، بایستی نظرات اصلاحی مشاوران و متخصصان این حوزه را دریافت و به صورت کارشناسی فرآیند فعلی هدایت تحصیلی مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد تا بتوان به بحث متوازن سازی مدنظر در سند تحول بنیادین دست یافت.}, keywords_fa = {هدایت تحصیلی نوین,مشاوران,مدارس}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_9422.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_9422_9fa8ba4cb6fa1e4081c37d71337e8965.pdf} } @article { author = {rezapoor, yaser and zakeri, maryam}, title = {The effectiveness of holographic re-treatment on the meaning of life, fear of negative evaluation and rumination of depressed women}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {39}, pages = {49-70}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.40602.2095}, abstract = {The purpose of present study was to investigate the effectiveness of holographic reprocessing therapy on the meaning in life, fear of negative evaluation and rumination of depressed women. This was a multiple baseline single-case study design. Tow depressed women who referred to social emergency center of Badroud city participated to the study and received 12 sessions holographic reprocessing therapy. Two weeks before the intervention, both of participants answer to meaning in life questionnaire (Steger & et al, 2006), fear of negative evaluation scale (Leary, 1983) and Ruminative response scale (Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991). Also, the participants answered to thes questionnaire one day before the first session, as well as in the fourth, eighth and and twelfth intervention sessions and finally one month after the end of the sessions as follow up. The data were analyzed using graph analysis, improvement percentile rank and reliable change index. The findings showed that there were significant clinically and statistically improvement in The findings showed that there were significant clinically and statistically decrease in rumination of the participants after treatment. After two months of follow-up, differences were also maintained, indicating the sustainability of the therapeutic effects. According to the results, it can be concluded that holographic reprocessing therapy has significant effect on the meaning in life, fear of negative evaluation and rumination of depressed women was.}, keywords = {holographic reprocessing,Meaning of life,fear of negative evaluation,Rumination,Depression}, title_fa = {اثر بخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده انجام گرفت. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی همراه با طرح خطوط پایه چندگانه انجام شد. نمونه این پژوهش دو زن دارای تشخیص افسردگی از بین مراجعه کنندگان اورژانس اجتماعی شهرستان بادرود بود که تحت 12 جلسه درمان پردازش مجدد هولوگرافیک قرار گرفتند. هر دو آزمودنی دوهفته قبل از شروع جلسات پرسشنامه‌های معنای زندگی استیگر و همکاران (2006)، ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و نشخوار فکری نولمن-هوکسیما و مورو (1991) را تکمیل نمودند. در ادامه یک روز قبل از جلسه اول و همچنین در جلسات چهارم و هشتم ودوازدهم و در نهایت یک ماه بعد از پایان جلسات به منظور پیگیری پرسشنامه ها در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل نموداری و تعیین درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا استفاده شد. یافته‌ها نشان داد پیشرفت های بالینی و آماری معناداری در بهبود معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری بعد از درمان بدست آمد (01/0>p). در پیگیری هم پیشرفت های بدست آمده در طول درمان حفظ شد که نشان از پایداری اثر مداخله می‌داد. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر افزایش معنای زندگی، و کاهش ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده تأثیر معنی‌داری دارد.}, keywords_fa = {پردازش مجدد هولوگرافیک,معنای زندگی,ترس از ارزیابی منفی,نشخوارفکری,افسردگی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10110.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10110_96d34a15cd7e51126c6b05ff6fdcd3c1.pdf} } @article { author = {g, m and Akbari, Mohammad}, title = {The Effectiveness of Integrative Acceptance Commitment-Cognitive Behavioral Therapy (ACT-CBT) and Parent Management Training (PMT) on the Affective Capital of Adolescent Boy with Sexual Abuse}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {39}, pages = {71-98}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.41608.2133}, abstract = {Sexual abuse is among the psychological trauma that seriously threatens the health of adolescents and requires them professional help. The aim of this study was to determine the effectiveness of ACT-CBT therapy and parent management training (PMT) on the affective capital of adolescent boy with sexual abuse. The research method was semi-experimental, and research design was three groups with three stages include pre-test, post-test and two months of follow-up. Among fifty 14-17 years old adolescent boys with sexual abuse in Isfahan, in the summer 2018, 45 adolescent were selected based on criteria of entry and exit and then randomly assigned in three groups, each group with 15 adolescent. Golparvar (2017) affective capital questionnaire was used to measure the dependent variable in the pretest, post-test and two months of follow-up. The ACT-CBT therapy and parent management training (PMT) received treatment in 10 sessions and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed by repeated measure analysis of variance and post-hoc Bonferroni test. The results of multivariate analysis of covariance and post-hoc Bonferroni test showed that, only there is a significant difference between ACT-CBT therapy with parent management training (PMT) and the control group in affective capital (P <0.01), but there was no significant difference between parent management training (PMT) and the control group (P->0.05).}, keywords = {parent management training (PMT),ACT-CBT therapy,affective capital,Sexual Abuse,adolescent boys}, title_fa = {اثر‌بخشی درمان تلفیقی پذیرش و تعهد-شناختی رفتاری (‌ACT-CBT) و رویکرد آموزش مدیریت والدین (PMT) بر سرمایه عاطفی نوجوانان پسر مبتلا به سوء-استفاده جنسی}, abstract_fa = {سوءاستفاده جنسی از زمره تروماهای روان‌شناختی است که سلامت نوجوانان را به طور جدی تهدید نموده و آن‌ها را نیازمند یاری‌رسانی حرفه‌ای می‌کند. این پژوهش با هدف تعیین اثر‌بخشی درمان ACT-CBT و رویکرد آموزش مدیریت والدین (PMT) بر سرمایه عاطفی نوجوانان مبتلا به سوء‌استفاده جنسی اجرا شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه‌گروهی در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان 60 نوجوان پسر 14 تا 17 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1397، 45 نوجوان بر مبنای ملاک‌های ورود و خروج به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامه سرمایه عاطفی گل‌پرور (1395) در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. دو گروه درمان ACT-CBT و آموزش مدیریت والدین (PMT) طی 10 جلسه تحت آموزش و درمان قرار‌گرفتند و گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت ننمود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس اندازه‌های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در سرمایه عاطفی‌، فقط گروه درمان ACT-CBT با گروه آموزش مدیریت والدین (PMT) و گروه کنترل دارای تفاوت معنادار هستند (01/0>p)، و بین آموزش مدیریت والدین (PMT) با گروه کنترل تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0p). جهت تمامی این روابط مثبت است که به معنای این است که افزایش هرکدام از متغیرهای مستقل (قدردانی، پذیرش خود، شادکامی و توانمندی های خود) منجر به افزایش بخشش می شود. بررسی شدت همبستگی ها نشان می دهد که قوی ترین رابطه با بخشش به ترتیب مربوط به توانمندی های خود و شادکامی است. با آگاه کردن سالمند از توانایی‌هایش و تقویت حس قدردانی، شادکامی و پذیرش خود در او، می‌توان نگرش مثبت سالمندان به خود و جهان اطراف، میزان بخشش و سلامت روان آنان را افزایش داد.}, keywords_fa = {بخشش,پذیرش خود,قدردانی,شادکامی,توانمندی خود}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10111.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10111_e26173f75212f121265b13609483f095.pdf} } @article { author = {kheyrollahi, mohammad and jafari, asghar and ghamari, mohammad and babakhani, vahideh}, title = {Design of model cognitive flexibility based on Trend Analysis of Changes of Life Cycle in demanding couples of divorce}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {39}, pages = {157-180}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.41666.2134}, abstract = {The Present study aimed to Design model cognitive flexibility based on Trend Analysis of Changes of Life Cycle in divorcing couples. Methodology was descriptive- correlation. Statistical population was demanding couples of divorce referring to family court in 2018 in East Azerbaijan, Iran. Using a purposeful sampling method, 200 couples (400 participants) who met the inclusion criteria were selected. Research tools were questionnaire of Dennis & Vander Wal’s (1978) cognitive flexibility. Collected data were analysed using Structural Equation Modeling and path analysis. Finding showed that Changes of cognitive flexibility in Life Cycle of demanding couples of divorce is significant. The most cognitive flexibility related to stages of getting engagement and no child. cognitive flexibility decrease after entrancing first child and the least cognitive flexibility related to adolescence and again increase in empty nest (P<0.01). The results of research provide some evidence to suggest that there is a curvilinear relationship between cognitive flexibility of spouses and family Life Cycle. Therefore, was suggested that couples pay attention to social skills training for adolescents and after that reconstruct their relationships with others. Keywords: Life Cycle, Divorce, Cognitive flexibility.}, keywords = {Life Cycle,divorce,Cognitive flexibility}, title_fa = {طراحی مدل پیش‌بینی انعطاف‌پذیری شناختی بر اساس تحلیل روند تغییرات چرخه زندگی در زوجین متقاضی طلاق}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیش‌بینی انعطاف پذیری شناختی بر اساس تحلیل روند تغییرات چرخه زندگی در زوجین متقاضی طلاق ‌بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و براساس معادلات ساختاری و جامعه‌آماری زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به دادگاه خانواده در 6 ماه اول سال 1397 در استان آذربایجان‌شرقی بودند. با روش نمونه‌گیری هدفمند، 200 زوجین (400 نفر) که دارای ملاک‌های ورود به پژوهش بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) ‌بود. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و نرم افزار AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل ساختاری پژوهش برازش قابل قبولی با داده‌های پژوهش دارد. نتایج تحلیل‌روند حاکی از آن بود که تغییرات انعطاف‌پذیری شناختی در مراحل گوناگون چرخه‌زندگی زوجین متقاضی طلاق معنادار است. بیشترین میزان انعطاف‌پذیری شناختی در مراحل عقد و بدون فرزند می‌باشد. همچنین انعطاف‌پذیری شناختی زوجین با ورود اولین فرزند کاهش می‌یابد و کمترین انعطاف‌پذیری شناختی زوجین در دوره نوجوانی فرزند است و در مرحله آشیانه خالی دوباره افزایش می‌یابد. (P<0.01). نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌‌کند که انعطاف‌پذیری شناختی همسران از مراحل چرخه زندگی خانوادگی تبعیت می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود زوج ها به آموزش مهارت‌های اجتماعی لازم به نوجوان توجه کنند و با بعد از دوره نوجوانی فرزند، روابط خود را با اطرافیان دوباره بازسازی کنند.}, keywords_fa = {چرخه زندگی,طلاق,انعطاف‌پذیری شناختی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10144.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_10144_47c9506a45a834fc01277b69a03f1441.pdf} }