حمیرا عبدالمحمدی؛ سیمین حسینیان؛ سیده منور یزدی
چکیده
هدف ازاین پژوهش، تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوشهیجانی با نقش واسطهای سرمایه روانشناختی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه موردمطالعه شامل معلمان زن در دوره ابتدایی سازمان آموزشوپرورش شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 405 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف ازاین پژوهش، تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوشهیجانی با نقش واسطهای سرمایه روانشناختی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه موردمطالعه شامل معلمان زن در دوره ابتدایی سازمان آموزشوپرورش شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 405 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از 3 پرسشنامه شامل: پرسشنامه کامیابی درکار (پوراث وهمکاران،2011)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز،2007) و پرسشنامه هوشهیجانی (شرینگ، 1995) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوشهیجانی و سرمایه روانشناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند وهمچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشاندهنده نقش واسطهای سرمایه روانشناختی دررابطه بین هوشهیجانی با کامیابی شغلی بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوشهیجانی میتواند کامیابی شغلی را پیشبینی کند و در نظرگرفتن هوشهیجانی میتواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی داشته باشد و مدل فرضی پژوهش با دادههای تجربی برازش مطلوب داشت.