مرضیه مصطفایی؛ پریسا نیلفروشان
چکیده
تجربهی گذارهای متعدد به عنوان مشخصهی مسیرهای شغلی نوین، ضرورت نوآوری در زمینهی مداخلات را پررنگ میکند. از جمله مداخلات نوین، مداخلات طراحی زندگی با هدف تغییر روایتهای شغلی است. پژوهش حاضر با دو هدف انجام شد. هدف اول بررسی چگونگی تأثیر مداخلات روایتی شغلی مبتنی بر داستان شغلی من (MCS) و روایتهای ترسیمی (PN) بر تغییرات زندگینامهی ...
بیشتر
تجربهی گذارهای متعدد به عنوان مشخصهی مسیرهای شغلی نوین، ضرورت نوآوری در زمینهی مداخلات را پررنگ میکند. از جمله مداخلات نوین، مداخلات طراحی زندگی با هدف تغییر روایتهای شغلی است. پژوهش حاضر با دو هدف انجام شد. هدف اول بررسی چگونگی تأثیر مداخلات روایتی شغلی مبتنی بر داستان شغلی من (MCS) و روایتهای ترسیمی (PN) بر تغییرات زندگینامهی شغلی آینده نگر (FCA)، و هدف دوم مطالعهی چگونگی تاثیر این مداخلات بر عبور موفقیتآمیز گذار از طریق ایجاد تغییر در عاملیت و تأملپیشگی بود. روش مطالعه در این پژوهش، کیفی و از نوع مطالعهی موردی بود. این پژوهش تأثیر مداخلهی مبتنی بر داستان شغلی من و روایتهای ترسیمی که در قالب 4 جلسه اجرا شد را بر روی یک مورد مطالعه، به طور عمیق مورد بررسی قرار داد. شیوهی جمع آوری داده شامل مصاحبهی عمیق، مشاهده و ثبت اسناد بود. بررسی تغییرات زندگینامهی شغلی آینده نگر، با استفاده از فرم زندگینامهی شغلی آینده نگر(رفوس، 2009) به صورت مقایسهی پیش-پس مداخله صورت پذیرفت. مقایسهی پیش-پس مداخلهی مورد مطالعه در یافتهها دو تغییر موضوعی در فرم زندگینامهی آیندهنگر در موضوعات کلی به مضمون موضوعات مشخص تر و نیز بیاعتنایی به مضمون جهتگیری را گزارش کرد . نتایج این پژوهش نشان میدهد که استفاده از مداخلههای روایتی (MCS) و (PN)در قالب یک مداخلهی واحد، برای گسترش روایت-های آیندهنگرانهی مسیرشغلی مورد مطالعه مفید بوده و همچنین، با ایجاد تغییر در عاملیت و تأمل پیشگی به عبور موفق او در گذار دانشگاه کمک کرده است.