مهسا بهمنی؛ زهرا جهان بخشی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بر کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیشدبستانی و مادران آنها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بر کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیشدبستانی و مادران آنها در سال 99-98در شهرستان گنبدکاووس بود. 50 کودک پیشدبستانی از طریق روش نمونهگیری خوشهای که نمرات بالاتر از نمره برش را در پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیشدبستانی واحدی (1387) کسب نمودند، از 3 مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند درنهایت نمونه اصلی پژوهش شامل 20 زوج مادر-کودک بود و مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) را تکمیل نموده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گذاری شدند. محتوای جلسات، بستهی آموزشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث است که در 10 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بهطور معناداری (p <0/05)، موجب بهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش معناداری در پرخاشگری کل (p <0/01) شد. با توجه به تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و کنترل میتوان از بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بهعنوان روش درمانی مؤثر برای بهبود تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان استفاده کرد.