فهیمه باهنر؛ سید مسعود محسن الحسینی؛ محمد حسن آسایش
چکیده
کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری کووید-19 میباشند. این پژوهش با هدف شناسایی واکنشهای عاطفی پزشکان بهبود یافته از بیماری کووید-19 انجام شد. در پژوهش حاضر از شیوه پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل پزشکان بهبودیافته از بیماری کروناویروس در شهر یزد بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب و مورد ...
بیشتر
کارکنان مراقبتهای بهداشتی و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری کووید-19 میباشند. این پژوهش با هدف شناسایی واکنشهای عاطفی پزشکان بهبود یافته از بیماری کووید-19 انجام شد. در پژوهش حاضر از شیوه پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل پزشکان بهبودیافته از بیماری کروناویروس در شهر یزد بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه ساختار نیافته و عمیق قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها منجر به شناسایی 2 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی، 10 مضمون فرعیتر و 50 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی نخست «واکنشهای عاطفی مثبت» بود. واکنشهای عاطفی مثبت شامل مجموعه واکنشهایی بود که مضمونهای فرعی 1- امید و انگیزه، 2- احساس شادکامی از داشتن شغل پزشکی و 3- تنظیم عواطف را دربر میگرفت. مضمون اصلی دوم «واکنشهای عاطفی منفی» بود. واکنشهای عاطفی منفی شامل مجموعه واکنشهایی بود که مضمونهای فرعی 1- افسردگی، 2- اضطراب و 3- خشم بود. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه مبتلایان به کووید-19 دارای پیامدهای سخت و ناگوار و بعضاً رشد محوری است که در دو محور اصلی واکنشهای عاطفی مثبت و و واکنشهای عاطفی منفی دسته بندی شد. این مقاله رهیافتی برای ادامه بررسی واکنشهای روانشناختی میباشد.