غزال زندکریمی؛ کوثر دهدست؛ زهرا کربلایی شالباف
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی بود. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه زمینهای به روش استراوس و کوربین بوده و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با والدین مدارس منطقه 13 تهران بدست آمد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و شرکت کنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی بود. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه زمینهای به روش استراوس و کوربین بوده و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با والدین مدارس منطقه 13 تهران بدست آمد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و شرکت کنندگان واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند. ابزار مطالعه مصاحبه عمیق بود و نمونهگیری تا اشباع کامل ادامه یافت. دادهها در سه سطح گذگذاری شدند. در رابطه با کد نظری آسیب شناسی، کدهای محوری آسیهای روانی، اجتماعی، جسمانی، عملکردی و تربیتی همراه با 22 کد باز استخراج شدند و در رابطه با کد نظری راهبردهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی کدهای محوری کنترل زمان ارتباطات، کنترل دسترسیها، آگاهسازی فرزندان، مهارت و آگاهی والدین، قانونگذاری و تعامل موثر با نوجوانان همراه با 32 کد باز استخراج گردیدند. کدهای باز، مفهومی و نظری بر اساس مدل استراوس و کوربین با تایید شش متخصص مشاوره و روانشناسی به اعتباریابی درونی و سازه مورد بررسی قرار گرفتند. سپس مدل مفهومی تعامل دو طرفه آسیبها و راهبردهای مقابله با آسیبها در فضای مجازی طراحی شد. نهایتا و بر اساس مدل مفهومی، برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی تدوین گردید. طبق مدل بدست آمده، آسیبها و راهبردهای مقابله با فضای مجازی با هم در تعامل هستند و رابطه دوطرفه دارند. لذا برنامه شش مرحلهای آموزش فرزندپروری والدین در فضای مجازی قادر است راهبردهای موثری در زمینه فرزندپروری با توجه به آسیبهای فضای مجازی به والدین پیشنهاد بدهد.
مریم برهمن؛ آزیتا زنگنه؛ اکبر هاشمی فرد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک زندگی خانوادههای شاهد و ایثارگر با خانوادههای عادی مشابه از نظر موقعیت اجتماعی در شهر اهواز است.روش زندگی از مفاهیم مشابه سبک زندگی است که از طریق ارزشها و روشهای مصرف شناخته میشود. روش این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش 24794 خانواده شامل 12397 خانواده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک زندگی خانوادههای شاهد و ایثارگر با خانوادههای عادی مشابه از نظر موقعیت اجتماعی در شهر اهواز است.روش زندگی از مفاهیم مشابه سبک زندگی است که از طریق ارزشها و روشهای مصرف شناخته میشود. روش این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش 24794 خانواده شامل 12397 خانواده شاهد و ایثارگرو 12397 خانواده عادی می باشد . نمونهگیری به روش نمونهگیری احتمالیِ طبقهبندی شده می باشد. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 387 نفر(خانواده) میباشد. برای جمع آوری دادهها از پرسش نامه کتبی استفاده شد. به منظور تحلیل داده های پژوهش از از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: پس از بررسی مشخص شد که پایگاه اقتصادی- اجتماعی، مدیریت بدن، مشارکت مذهبی و سرمایه فرهنگی به ترتیب، بیشترین نقش را در سبکزندگی دارا میباشند. نتیجه گیری: سبکزندگی خانوادههای شاهد و ایثارگر از نظر موقعیت اجتماعی تفاوت معناداری با سبکزندگی خانوادههای عادی ندارد.