آسیه شریعتمدار؛ ساحره پور گراوند
دوره 5، شماره 20 ، دی 1393، ، صفحه 95-112
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسهی هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران (20-13) بیسرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده است. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پس رویدادی میباشد. جامعه آماری 60 نفر است. نمونههای تحقیق 30 نفر از گروه دختران بیسرپرست و بدسرپرست استان لرستان به صورت در دسترس و ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسهی هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران (20-13) بیسرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده است. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پس رویدادی میباشد. جامعه آماری 60 نفر است. نمونههای تحقیق 30 نفر از گروه دختران بیسرپرست و بدسرپرست استان لرستان به صورت در دسترس و 30 نفر از گروه دختران تحت سرپرستی خانواده استان مذکور به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات هر دو نمونه دختران بیسرپرست و تحت سرپرست خانواده از طریق پرسشنامههای مرتبط یعنی «هیجان خواهی زاکرمن» و «کفایت اجتماعی فلنر» گردآوری شدند. نتایج حاصل از دادهها با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران بیسرپرست و بدسرپرست با دختران تحت سرپرستی خانواده تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان گفت که جدایی از والدین به عنوان یک رویداد آسیبزا میتواند آینده و سلامت رشدی و روانی دختران بیسرپرست را تحت تأثیر قراردهد و آنها را دچار آسیبهای روانی کند.
فریبا سهیلی؛ آتوسا کلانترهرمزی
دوره 4، شماره 16 ، دی 1392، ، صفحه 108-130
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی میان رابطۀ پدر- فرزندی وکفایت اجتماعی در نوجوانان است. جامعۀ پژوهش دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان سنندج در سال تحصیلی 92-1391 بود که از این جامعه240 دانش آموز (120 دختر و120 پسر) به صورت تصادفی و با نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. ابزارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی میان رابطۀ پدر- فرزندی وکفایت اجتماعی در نوجوانان است. جامعۀ پژوهش دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان سنندج در سال تحصیلی 92-1391 بود که از این جامعه240 دانش آموز (120 دختر و120 پسر) به صورت تصادفی و با نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. ابزارهای اندازه گیری عبارت اند از: آزمون کفایت اجتماعی و مقیاس رابطۀ ولی- فرزندی (PCRS). برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کفایت اجتماعی و رابطه با پدر ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه با پدر بیشترین تاثیر را بر مهارتهای ارتباطی و کمترین تاثیر را بر آمایههای انگیزشی داشته است و شدت رابطۀ پدر- فرزندی و کفایت اجتماعی و ابعاد آن در گروه دختران بسیار بالاتر از همین رابطه در گروه پسران است. بنابراین رابطۀ پدر- فرزندی یکی از عوامل اثرگذار در افزایش کفایت اجتماعی در نوجوانان است