جعفر ثمری صفا؛ اقبال زارعی؛ سمانه نجارپوریان؛ کوروش محمدی
چکیده
ازدواج مجدد شانس دوبارهای است که زوجینی که به دلایل مختلف همسر خودرا از دست داده اند، برای خود، جهت تجربه دوباره زندگی مشترک فراهم مینمایند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات و چالشهای زوجین دارای ازدواج مجدد وراهبردهای مقابله ای زوجین دارای ازدواج مجدد براساس تجارب زیسته این زوجین انجام گرفت. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده ...
بیشتر
ازدواج مجدد شانس دوبارهای است که زوجینی که به دلایل مختلف همسر خودرا از دست داده اند، برای خود، جهت تجربه دوباره زندگی مشترک فراهم مینمایند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات و چالشهای زوجین دارای ازدواج مجدد وراهبردهای مقابله ای زوجین دارای ازدواج مجدد براساس تجارب زیسته این زوجین انجام گرفت. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام گردید. میدان پژوهشی(جامعهآماری) پژوهش حاضر را زوجین دارای ازدواج مجدد شهر تهران در سال 1399 تشکیل داده اند. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 21 نفر از افراد یا زوجینی که شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب شدند، و دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به صورت خصوصی از این زوجین گردآوری شد. براساس تحلیل مصاحبه ها، مجموعا 18 مقوله اصلی و 108 مقوله فرعی بدست آمدکه بصورت مقوله های چالشهای زوجین دارای ازدواج مجدد و راهبردهای مقابله ای کارآمد زوجین موفق و دارای ازدواج مجدد رضایتمند در دو مقطع زمانی( درزمان انتخاب همسر جدید و در زمان زندگی جدید) دسته بندی شد. با این حال زوجین موفق راهبردهای مقابله ای کارآمدی داشته اند که در سه سطح فردی، زوجی و خانوادگی و در دو مقطع زمانی(حین انتخاب همسر و زمان زندگی جدید) دسته بندی شد. بر اساس یافتههای این پژوهش مشاوران میتوانند برای افزایش دوام ازدواجهای مجدد، با طراحی و اجرای برنامه های مناسب براساس این موارد در مشاوره های پیش از ازدواج و زوج درمانی ها به سلامت خانواده ها و جامعه کمک نمایند.
جعفر ثمری صفا؛ مژگان پوردل
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز بود. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز که در سال 1399-1398 بودند که با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز بود. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز که در سال 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 392 نفر دانشجوی کارشناسیارشد رشتههای علوم انسانی و فنی و مهندسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای از مقیاس جو عاطفی اولسون (1999)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت بوفارد و همکاران، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و بهمنظور مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS استفاده شده است. نتایج حاکی از این بود که با توجه به شاخصهای نیکویی برازش که در آن شاخصهای NFI، CFI، TLI، IFI و GFI بیشتر از 90/0 به دست آمد و همچنین شاخص برازش AGFI بزرگتر از 50/0 و شاخص برازش نسبت کای دو بر درجه آزادی که در دامنه 1 تا 5 قرار داشت، فرضیه پژوهش بهصورت کلی تأیید گردید. به این معنا که الگوی ساختاری فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی کارشناسیارشد از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین با کاهش اهمالکاری و تقویت سرمایههای روانشناختی، هدفگرایی و درگیری تحصیلی بهصورت همزمان در کارشناسیارشد از طریق کارگاههای آموزشی و جلسات مشاورهای میتوان گرایش آنها را به فرسودگی تحصیلی کاهش داد.