سیده نرگس پورعباس؛ ابوالقاسم عیسی مراد رودبنه
چکیده
ارتباط و تعامل با دیگران از مؤلفههای مؤثر در زندگی اجتماعی و تضمین سلامت و بهداشت روان آدمی محسوب میشود و با تمرکز بر رویکردهای پیشگیرانه و درمانی به تقویت ارتباط و درنهایت سلامت انسانها کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رواندرمانی جامع دینی و تقویت ارتباط بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه دوم با والدین آنان انجام ...
بیشتر
ارتباط و تعامل با دیگران از مؤلفههای مؤثر در زندگی اجتماعی و تضمین سلامت و بهداشت روان آدمی محسوب میشود و با تمرکز بر رویکردهای پیشگیرانه و درمانی به تقویت ارتباط و درنهایت سلامت انسانها کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رواندرمانی جامع دینی و تقویت ارتباط بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه دوم با والدین آنان انجام شد. هدف نهایی رواندرمانی جامع دینی، حل مشکل و پیشگیری از آسیبها و اختلالات و معرفی انسان سالم میباشد که در این پژوهش با تمرکز بر این مدل به پیشگیری از آسیبهای مربوط به ارتباط معیوب و تقویت ارتباط و تعامل در خانواده و والد- فرزند و بالعکس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه سه آموزشوپرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 24 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به این صورت که با استفاده از پرسشنامه غربالگری، تعداد 100 نفر را که بیشترین مشکل را در ارتباط بین فردی داشتند، انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 12 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه بر اساس پروتکل مبتنی بر رواندرمانی جامع دینی تحت آموزش قرار گرفتند. از پرسشنامههای الف- SCL90 (دروکاتیس و همکاران، 1973)، ب- الگوی ارتباطی خانواده (RFCP، ریچی و فیتر پاتریک، 1990) ج- GHQ (سلامت روان) برای جمعآوریهای دادههای پژوهش استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد، اثر گروه آزمایش بر پسآزمون نمرات ارتباط بین فردی معنیدار است. نتایج این تحقیق نشانگر مؤثر بودن آموزش رواندرمانی جامع دینی در تقویت ارتباط بین فردی والدین و دانش آموزان بود. لذا رواندرمانی جامع دینی برای نوجوانان از سوی بسیاری از درمانگران مورداستفاده قرار گیرد. این پژوهش لزوم توجه و مؤثر بودن آموزش رواندرمانی جامع دینی را خاطرنشان میسازد.
ابوالقاسم عیسی مراد؛ مریم خلیلی صدرآباد
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین تعارض کار-خانواده، استرس شغلی و سرمایه روانشناختی در بین کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت میباشد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تعارض کار-خانواده، سرمایه روانشناختی و استرس شغلی استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین تعارض کار-خانواده، استرس شغلی و سرمایه روانشناختی در بین کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت میباشد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تعارض کار-خانواده، سرمایه روانشناختی و استرس شغلی استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. اثر مستقیم تعارض کار-خانواده بر استرس شغلی کارکنان معنادار میباشد و همچنین سرمایه روانشناختی در این رابطه نقش تعدیلگر ایفا میکند. وجود تعارض کار-خانواده در کارکنان باعث ایجاد استرسهای شغلی میشود، لذا با عنایت به نقش تعدیلگر سرمایه روانشناختی در این رابطه، میتوان با ارتقاء این سرمایه در سازمان به کاهش استرس شغلی و ارتقاء سلامت دست یافت.
ابوالقاسم عیسی مراد؛ محمد رضایی؛ ابراهیم مهرعلیان
ابوالقاسم عیسی مراد؛ احمد برجعلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی روان درمانی دینی و تعیین اثر بخشی ان در اختلال استرس پس ضربه ای ( PTSD ) مزمن آزادگان ایرانی انجام شد.جامعه پژوهش عبارت بود از کلیه آزادگان ساکن شهر تهران که به اختلال استرس پس از ضربه ای( PTSD) مزمن مبتلا بوده اند. به منظور نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه 12 نفری(یک گروه آزمایش و یک گروه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی روان درمانی دینی و تعیین اثر بخشی ان در اختلال استرس پس ضربه ای ( PTSD ) مزمن آزادگان ایرانی انجام شد.جامعه پژوهش عبارت بود از کلیه آزادگان ساکن شهر تهران که به اختلال استرس پس از ضربه ای( PTSD) مزمن مبتلا بوده اند. به منظور نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه 12 نفری(یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل)تقسیم شدند. با استفاده از پروتکل آموزش روان درمانی دینی با تاکیید بر آموزه های اسلام به مدت 10 جلسه دو ساعته( هفته ای دو جلسه)،به گروه آزمایش آموزش داده شد.داده های حاصل از پیش آزمون و پس از آزمون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج نشان داد که آموزش روان درمانی دینی در کاهش علایم و نشانه های اختلال استرس پس ضربه ای( PTSD )آزادگان ایرانی موثر است.این یافته ها می تواند کاربردهای برای درمان مبتلایان به اختلال مذکور و سایر اختلالات مشابه باشد که در مقاله حاضر به آن پرداخت خواهد شد.