یوسف کریمی؛ کیومرث فرحبخش
چکیده
این پژوهش با هدف ارتباط بین عاطفه مثبت،شرایط کاری و حمایت از هدف با رضایت شغلی و همچنین بررسی نقش میانجی متغیرهای خودکارامدی و پیشرفت در جهت هدف صورت گرفت. روش این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شهرستان شهریار تشکیل میداد، تعداد 274 نفر از معلمان دبیرستانهای شهر شهریار به شیوه تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارتباط بین عاطفه مثبت،شرایط کاری و حمایت از هدف با رضایت شغلی و همچنین بررسی نقش میانجی متغیرهای خودکارامدی و پیشرفت در جهت هدف صورت گرفت. روش این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شهرستان شهریار تشکیل میداد، تعداد 274 نفر از معلمان دبیرستانهای شهر شهریار به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای رضایت شغلی، عاطفه مثبت، پیشرفت در جهت هدف، حمایت از هدف، خود کارآمدی شغلی، و شرایط کاری پاسخ دادند. یافتهها: نتایچ تحقیق نشان داد که مدل مفروض شده با دادهها دارای برازش مناسبی نبود، با این حال با استفاده از شاخصهای اصلاح مدل، مدل مورد نظر اصلاح شد و سه مسیر عاطفه مثبت به رضایت شغلی، شرایط کاری به رضایت شغلی و خود کارآمدی به رضایت شغلی حذف گردیدند. همچنین یافتهها نشان دادند که مدل اصلاح شده دارای برازش مناسبی است. در مدل اصلاح شده تمام متغیرها به جز حمایت از هدف به صورت غیرمستقیم و از طریق پیشرفت در جهت هدف بر روی رضایت شغلی تأثیر میگذاشتند زیرا تأثیر مستقیم خودکارآمدی، عاطفه مثبت و شرایط کاری بر رضایت شغلی حذف شد.
سیده فاطمه کاظمی؛ یوسف کریمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ابعاد کمال گرایی (کمال گرایی خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی می باشد، این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است، جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودند، حجم نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ابعاد کمال گرایی (کمال گرایی خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی می باشد، این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است، جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودند، حجم نمونه 280 نفر بوده است که از طریق نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گشتند، اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد نظر از طریق مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)، پرسشنامه مکان کنترل راتر و سیاهه اضطراب امتحان (TAI) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه ها از روش آماری خی دو، ضریب همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شد، نتایج نشان داد که در هر سه بعد کمال گرایی بین دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا در هر سه بعد کمال گرایی بالاتری دارند، بین مکان کنترل دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا بیشتر به سمت بیرونی بودن گرایش دارد، همچنین بین هر سه بعد کمال گرایی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد و کمال گرایی میتواند اضطراب امتحان را پیش بینی نماید