دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923Studying the therapy mediations and the effect of therapy commitment in the reduction of the symptoms of general anxiety disorderبررسی میانجی های درمانی و اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر130592810.22054/qccpc.2011.5928FAرضامژدهیدانشجوی دانشگاه کردستاناحمداعتمادیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبابیJournal Article20161121Despite of valid findings about the effectiveness of new treatments of generalized anxiety disorder there is still more unanswered questions about understanding the mediators of these treatments .This study was conducted with the purpose of investigation in therapy mediations and the effect of therapy commitment in the reduction of the symptoms of general anxiety disorder and present solutions for improvement of its treatments. A mixture of qualitative (case study) and quantitative methods (Single case experimental design of AB type) were used. The population was consisted of clients (25 to 60) visited the counseling and health centers in Sanandj on June and July of 2010. The statistical sample was five participants with a different age, gender, duration of disorder and having depression. The SCID-I (a semi structured diagnostic interview), Acceptance (AAQ-REV-19 scale), Valued-life (VLQ) and GADQ-IV questionnaires were used.The findings show that this kind of treatment is effective and the variants of " Acceptance", "Value of life" work as the mediations. As a matter of evidence, some models of the change of mediation in treatment based on on the variation of research are inscribed.پژوهش حاضر با هدف بررسی میانجی های درمانی و اثربخش درمان پذیرش و تعهد و ارائه ی راه حل هایی به منظور بهینه سازی شیوه های درمانی اختلال اضطراب فراگیر، انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل پنج نفر بود که از نظر سن، جنس، سابقه ی ابتلا به بیماری و همبودی با افسردگی، متفاوت بودند و با استفاده از روش « نمونه گیری هدفمند» از بین 36 نفر عضو جامعه (شامل مراجعان 25 تا 60 سال مراکز مشاوره و بهداشتی و درمانی شهر سنندج در تیر و مرداد ماه 1389) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از SCID-I ، پرسشنامه ی بالینی چندمحوری میلون، پرسشنامه ی پذیرش، پرسشنامه ی زندگی مبتنی بر ارزش و پرسشنامه ی اختلال اضطراب فراگیر، نتایج پژوهش نشان داد که درمان موثر است و متغیرهای پذیرش و زندگی مبتنی بر ارزش به عنوان میانجی درمانی عمل میکنند. مدل میانجی های درمانی نیز براساس روند تغییر متغیرهای پژوهش ترسیم گردید.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923Believes and meta-cognitive state, Inhibitor or Facilitator of Academic Self-Regulationباورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده خودتنظیمی تحصیلی3148592910.22054/qccpc.2011.5929FAمحمد حسینسالاری فردانشجوی دانشگاه شهید بهشتیhttps://orcid.org/00حمیدرضاپور اعتمادهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161121Academic selfñ regulation was one of the fundamental issues in Pedagogical and Educational system and it seemed that it had a relation to meta-cognition. This important educational issue has been studied from both theoretical and applied perspectives. The aim of this study was to determine the role of cognitive elements in academic self- regulation. In this correlation, three hundred and eighteen boys of second degree of high school in the 6th educational borough of Tehran by cluster sampling method were chosen. They were asked to fill in the following questionnaires: Wells & Cartwright ñ Hatton metacognitive beliefs questionnaire (2004), O'nell & Abedi metacognitive State questionnaire (1996) and Ryan & Conell academic Self-Regulation questionnaire (1989). Multiple regression analysis and Pearsons correlation coefficiency were applied on the data. Statistical analyses presented a positive correlation between metacognitive state and academic self- regulation. On the other hand, there was a negative association between meta-cognitive believes and academic self- regulation. Furthermore, analyses showed that %26 variance of academic self- regulation can be predicted by three metacognitive components: planning, uncontrollability and the need to control. Based on the finding of this study, metacognitive beliefs and metacognitive state are both associated with academic self- regulation, but in a different way.Thus, acquiring para- cognitive elements can be influential in improving the academic self- regulation of students. None the less, it is required that the findings of this research be considered when the selection and setting of the educational context are done.خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می رسد با فراشناخت در رابطه می باشد، بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است، پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه های فراشناختی در خودتنظیمی تحصیلی بود، روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران، به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. آنان پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز کارترایت- هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و خودتنظیمی تحصیلی ریان و کاتل (1989) را تکمیل کردند، داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری گام به گام ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شد، یافته های پژوش نشان دادکه حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد، اما بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد، به علاوه مولفه های برنامه ریزی، کنترل ناپذیری و نیاز به کنترل، 26 درصد از واریانس خودتنظیمی را پیش بینی میکنند، براساس مبانی نظری و نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی یا خودتنظیمی تحصیلی، به گونه متفاوت رابطه دارند، بنابراین، آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در بهبود و افزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش آموازن موثر باشد، البته به هنگام انتخاب و تدوین محتوی آموزشی، یافته های این پژوهش باید مدنظر قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923Studying the impact of organized behavior of citizens and emotional intelligence on job satisfaction of the employees in Haft Almas Coبررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت هفت الماس4966593010.22054/qccpc.2011.5930FAسمیهمحمد تباردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییحسیناسکندریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161121To investigate the impact of organized behavior of citizens and emotional intelligence on job satisfaction of the employees, a descriptive case study in interdependence type was done in Haft Almas Company. The sample statistical society was composed of 227 employees of the mentioned company chosen through a stratified random sampling. To gather the required data, questionnaires of organizational citizenship behavior, emotional intelligence, and job satisfaction were used. The Alpha coefficient factors of the above questionnaires were respectively, 0.872, 0.726, and 0.718. Moreover, the interpretation of the performative research was done in interdependence approach and structural equations. The findings showed that there is a relation between organized behavior of citizens, emotional intelligence in job satisfaction. Furthermore, the results suggest that organized behavior of citizens accounts for 48% of variations in job satisfaction, and emotional intelligence accounts for 76% of variations in job satisfaction. Other findings of the study showed that there is a statistically significant relation between job satisfaction and the level of education. In addition, the minor findings of the research show that there is a meaningful relation between the job satisfaction and the level of education. However, there was not a significant difference between genders in terms of job satisfaction.به منظور بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در شرکت هفت الماس انجام شد، نمونه پژوهش شامل 227 نفر از کارکنان شرکت یاد شده بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مذکور به ترتیب 728/0 ، 726/0 و 718/0 محاسبه گردید، تجزیه و تحلیل اجرایی پژوهش با استفاده از روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام پذیرفت، در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان دادکه رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی بر رضایت شغلی تاثیر دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی 48 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین میکند وهوش هیجانی 76 درصد تغییرات شغلی را تبیین میکند، یافته های جانبی پژوهش نشان دادکه بین رضایت شغلی و سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد اما در این پژوهش بین دو جنس تفاوت معناداری به لحاظ رضایت شغلی وجود نداشتدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923The effectiveness of training skills of parents in problem solving and expressiveness on the social adaptation and educational progress of their childrenاثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان6773593110.22054/qccpc.2011.5931FAسیروسحاتمی فرددانشجوی دانشگاه گیلانسعیدموسی کافیهیئت علمی دانشگاه گیلانJournal Article20161121This research aims at comparing the effectiveness of training skills of parents in problem solving and expressiveness on the social adaptation and educational progress of their children.This study was conducted randomly on 24 high school boys in Somehsara. The research method was semi- experimental proper to dimentions. The means of research were questionnaires relating to social adjustment of high school students (AISS) (Sinha and Sink, 1993). (b) the average of the lessons of these students in grade one in high school to analyze the achieved data, first the averages and standard deviations were used and then for testing hypothesis analysis of the variance of a few variables was used. The research results showed that the program of parents' expressing skill has had influence on the increasing of the social adaptation and educational achievement of their students. Problem solving skill has had influence on children's social adaptation, but it hasn't had any influence on their educational achievement. The Findings of this research can be applied to students` educational progress, growth and advancement of social adaptationپژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان انجام شد. این پژوهش در بین دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر صومعه سرا با نمونه آماری 24 نفر به روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم انجام شد، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی ویژه دانش آموزان دبیرستانی (AISS) (سینها و سنیگ 19993) بود. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه ی آموزش مهارت ابراز وجود والدین بر افزایش سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان اثر داشته است، مهارت حل مسئله بر سازگاری اجتماعی فرزندان اثر داشت ولی بر پیشرفت تحصیلی آنان اثر معناداری نداشته است، این یافته ها میتواند برای رشد و ارتقای سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923Studying the relation of matrimonial satisfaction with the five elemental facts in the characters of widowed women who got married with their brother in lawsبررسی رابطه پنج عامل شخصیت با رضایت زناشویی در بیوه زنان مزدوج با برادر شوهر85102593210.22054/qccpc.2011.5932FAپریسایاسمی نژادمدرس دانشگاه آزاد واحد دزفولمحسنگل محمدیانهیئت علمی دانشگاه آزاد دزفولJournal Article20161121This research conducted to study the relationship between personal characteristics (Neurosis, Extrovertness, Openness to experience, and Agreements and Conscientiousness) with marital satisfaction in widows remarried with their brother-in-law in Kermanshah. The statistical population was all widows in Kermanshah who remarried with their brother-in-law.43 women were selected using purposed sampling method. The method used here was marital satisfaction questionnaire in (ENRICH) and NEO-PI-R) five factors inventory. Meanwhile, the analysis of data was done using correlation coefficient and multiple liner regression (Enter method). The results of this research represented that there is a negative relationship between Neuroticism and marital satisfaction. In addition, the element of Conscientiousness has positive relation with marital satisfaction. Moreover, the findings indicated that Conscientiousness and Neuroticism can be nominated as effective elements in marital satisfaction of women (RS=0/13).Furthermore, the findings demonstrate the importance of personal characteristics in predicting the marital satisfaction and necessity of psychological interventions based on cultural background for this type of marriage.پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی های شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بی ثباتی هیجانی، برون گرایی، باز بودن به تجربه ها و توافق و وجدانی بودن) با رضایت زناشویی انجام شد، جامعه آماری شامل کلیه بیوه زنان ازدواج کرده با برادر شوهر در کرمانشاه بود، نمونه مورد مطالعه (43) نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت زناشویی اتریچ و پرسشنامه پنج عاملی شخصیتی (NEO-FFI) بود، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد، یافته های پژوهش نشان دادکه بین عامل شخصیتی بی ثباتی هیجانی و رضایت زناشویی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد، متغیر چند وظیفه شناسی همبستگی مثبت و معنادار با رضایت زناشویی دارد، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر بی ثباتی هیجانی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده های خوبی برای رضایت زناشویی بودند و با هم 13% درصد واریانس متغیر ملاک یعنی رضایت زناشویی را تبیین میکنند یافته ها اهمیت عوامل شخصیت را در تبیین رضایت زناشویی خاطرنشان می سازد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923A Studying the relation exists between the elements of organized culture with job motivation and exhaustion of consultants in Tehranبررسی رابطه مولفه های فرهنگ سازمانی با انگیزش و فرسودگی شغلی مشاوران شهر تهران103121593310.22054/qccpc.2011.5933FAزهراغلامی حیدر آبادیهیئت علمی دانشگاه علوم تخقیقاتJournal Article20161121The purpose of the current research is to predict job motivation and exhaustion of consultants in Tehran city based on organizational culture. The research method was interrelationship. The research sample was all male and female consultants (1042 persons) who have worked in Educational and Pedagogical Department of Tehran .Among them, 300 persons were elected by random sampling. The research instruments were a questionnaire in organizational culture, job motivation and exhaustion. In addition, T test and multi-variables regression were used for analyzing data. The obtained results indicated that organizational culture in partnership and entrepreneurship dimensions has significant positive interrelationship with job motivation and significant negative interrelationship with job exhaustion. There was mere difference in job exhaustion between male and female consultants. But there were significant differences in job motivation and organizational culture between male and female consultants. Female consultants had more job motivation and organizational culture; this means that by the rise of organized culture in partnership and entrepreneurship aspects, the amount of job motivation will increase and amount of exhaustion will decrease accordinglyپژوهش حاضر به منظور پیش بینی انگیزش و فرسودگی شغلی مشاوران شهر تهران براساس فرهنگ سازمانی انجام گرفت، این پژوهش از نوع همبستگی بود، جامعه آماری شامل کلیه مشاوران زن و مرد (تعداد 1042 نفر) سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی 300 نفر از بین آنان انتخاب شد، داده ها به کمک پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی گردآوری و با بهره گیری از آزمون t مستق و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد، یافته های پژوهش نشان داد بین فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی با انگیزش شغلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و بین فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد، همچنین یافته ها نشان داد بین فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی مشاوران در دو جنس زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که مشاورین زن از میزان فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی بیشتری برخوردار بودند اما بین فرسودگی شغلی مشاوران زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نگردید، هر چه میزان فرهنگ سازمانی در ابعاد کارآفرینی و مشارکتی افزایش می یابد میزان انگیزش شغلی بیشتر شده و فرسودگی شغلی کاهش می یابد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-60512720110923The effect of Positive Parenting Program on pathological Symptoms of children suffered from little attention and hyperactivityاثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشان های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه123138593410.22054/qccpc.2011.5934FAبهنازسادات جعفریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییعلیفتحی آشتیانیهیئت علمی دانشگاه بقیه اللهJournal Article20161121The objective of this study lay in investigating the effect of Positive Parenting Program on pathological Symptoms of children (aged 4 to 12) who received little attention and suffered from hyperactivity disorder. The method of study is the pseudo-experimental along with pretest and posttest. The society entailed mothers of 4-12 year-old- children who went to two clinics . After primary evaluations done according to the criteria of entering the sample, 20 persons were selected and randomly placed in the two groups of trial and control; then, the chosen group was trained in positive parenting group having an 8 session program each took 120 minutes. By using Symptom Checklist ñ 4 to measuring ADHD symptoms, subjects are assessed in pretest, posttest and follow up. The data was analyzed by Multivariate Covariance Analysis. Study findings have indicated that performing Positive Parenting Program resulted in reduction of key symptoms of ADHD in suffering children in comparison to the controlled group. Thus, it is suggested that the medication agents apply such procedure to aid the suffering children.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزند پروری مثبت بر نشانه های مرضی کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است، جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به ADHD که به دو مرکز درمانی مراجعه کرده بودند و پس از ارزیابی اولیه براساس ملاک های ورود به نمونه، 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش گروهی فرزندپرروی مثبت قرار گرفتند، آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله، پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری از طریق مقیاس تعیین شدت علائم اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند، داده های بدست آمده با روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل فرار گرفتند، یافته های پژوهش نشان داد که اجرای برنامه گروهی فرزندپروری مثبت منجر به کاهش معنی دار نشانه های اصلی ADHD در کودکان در مقایسه با گروه کنترل شده است، لذا پیشنهاد میشود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.