دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222Developing a causal model of academic burnout among BA students: The mediating role of self-efficacyتدوین مدل علّی فرسودگی تحصیلی با توجّه به نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشجویان دورهی کارشناسی127441910.22054/qccpc.2015.4419FAمحمد رضافلسفی نژادهیِت علمی، دانشگاه علامه طباطباییمحسنعزیزی ابرقوئیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهرانصغریابراهیمی قوام آبادیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهرانفریبرزدرتاجاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهرانJournal Article20150626abstract<br /><br />The aim of this study was to develop a causal model of academic burnout based on social support and maladaptive perfectionism, considering the mediating role of self-efficacy among BA students of Shahid Chamran University of Ahvaz. A number of 493 students (139 male and 354 female) were chosen through cluster sampling method, firstly and then, relative stratified sampling method. To collect the data, Maslach burnout inventory-student survey (2002), Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS) of Malecki, Demaray, and Elliott (2000), Stober scale of perfectionism(2007) and Sherer self-efficacy scale(1982) were utilized. Path analyses showed that classmate support and maladaptive perfectionism had both direct and indirect effects on academic burnout (considering self-efficacy as mediator). The explained variance of academic burnout in model was 0.27, totally. All model fit indices were at ok fit and showed the fitness of model. Implications for coping with academic burnout are discussed in the paper.هدف پژوهش حاضرتدوین مدل علّی فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای حمایت اجتماعی و کمالگرایی ناسازگارانه و با نقش میانجیگری خودکارآمدی در دانشجویان دوره کارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش، عبارت از کلیه دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، و گروه نمونه تحقیق 493 (139 پسر، و 354 دختر) دانشجوی دورهی کارشناسی بود که به صورت تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش نسخه دانشجویان(2002)، حمایت اجتماعی ملکی، دمارای و الیوت(2000)، کمالگرایی استابر(2007) و خودکارآمدی عمومی شرر(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل مسیر نشان داد که حمایت همکلاسان و کمالگرایی ناسازگارانه هم به صورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم(از طریق خودکارآمدی) فرسودگی تحصیلی را تحتتاثیر قرار میدهند. بهطور کلی سهم اثرات مستقیم و غیرمستقیم مدل و درصد واریانس تبیینشده فرسودگی تحصیلی در مدل برابر با 27/ بود. تمامی شاخصهای تعیین اعتبار مدل شامل شاخص هنجار شده مجذور کای، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته، شاخص برازندگی هنجار شده، شاخص برازندگی تطبیقی، شاخص توکر-لویس و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب حکایت از مناسبت و کفایت مدل نهایی داشت. تبیین های مربوط به فرضیات و تلویحات نتایج بهمنظور مقابله با فرسودگی تحصیلی مورد بحث قرار گرفت.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4419_8b151f719401440e5fc59f586d98f4de.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222Areas of Conflict and Strategies of Resolving Conflicts in Satisfied Couplesحیطه های تعارض و استراتژی های حل آن در زوجین رضایتمند2954442510.22054/qccpc.2015.4425FAالهامفتحیدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9902-201Xمعصومهاسمعیلیدانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1382-6795کیومرثفرحبخشدانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیمنیژهدانشپورAlliant International UniversityJournal Article20150713Abstract<br />Background and Purpose: constructive conflict resolution can lead to outcomes like marital satisfaction, strengthening the relationship and well-being. The purpose of this study was to explore the areas of conflicts of Iranian satisfied couples and the strategies they use to resolve their conflicts. <br />Methods: 10 Iranian satisfied couples participated in this study. They were selected through purposeful sampling and sampling continued until theoretical saturation was obtained. Conventional content analysis was used to extract themes and subthemes of the study. <br />Results: Three themes with their subthemes were obtained that are:1) different conflicts in different stages of marriage(premarital, engagement, newly wedding, marital stages); 2) the role of families in conflicts(Families as supportive sources, Decreasing the role of families gradually); 3) using different strategies to resolve marital and familial conflicts (Clarification, supporting spouse and marital system, compromising, compensation, increasing independence, soliciting, using supportive sources). <br />Conclusion: the results of this study indicated that conflicts and strategies couples use to resolve is culture based and there is more need of culturally sensitive studies and clinical intervention based upon these studies.چکیده<br />هدف و زمینه : حل تعارض سازنده می تواند منجر به نتایجی همچون رضایت زناشویی، تقویت رابطه و بهزیستی گردد. هدف این مطالعه کاوش حوزه های تعارض زوجین رضایتمند ایرانی و راهبردهای حل تعارض این زوجین است.<br />روش:10 زوج رضایتمند ایرانی در این پژوهش شرکت کردند، آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل محتوای قراردادی بهمنظور استخراج مضامین و خرده مضامین این مطالعه استفاده شد.<br />یافتهها: سه مضمون همراه با خرده مضامینش بهدستآمد که عبارتاند از:1) تعارض های متفاوت در مراحل مختلف ازدواج(تعارضهای مرحله پیش از ازدواج، مرحله نامزدی، مرحله اولیه ازدواج و مرحله ثانویه ازدواج)، 2) نقش خانوادهها در تعارضها( خانواده ها به عنوان منبع حمایتی، کمرنگ شدن نقش خانواده ها به مرور زمان)، 3) راهبردهای سازنده برای حل تعارضهای زن و شوهری و خانوادگی (روشنسازی، حمایت از همسر و منظومه زنوشوهری، سازگاری، جبران، افزایش استقلال، آرامبخشی، بهره گیری از منابع حمایتی).<br />نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تعارضها و راهبردهایی که زوجین رضایتمند برای حل تعارضها استفاده میکنند مبتنی بر فرهنگ هستند و نیاز بیشتری به مطالعات حساس به فرهنگ و ایجاد برنامههای مداخلهای مبتنی بر این مطالعات وجود دارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4425_fac627ec37e750599633952f12f88757.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222Identification of the Influencing Factors in the Process Family Counseling based on Islamic orientationشناسایی ابعاد کارکرد خانواده در فرایند مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد5580442010.22054/qccpc.2015.4420FAمحمدثناگویی زادهدانشگاه اصفهانعذریاعتمادیدانشگاه اصفهانسید احمداحمدیدانشگاه اصفهانر ضوان الساداتجزایریدانشگاه اصفهانJournal Article20150731The purpose of this qualitative grounded theory research was to identify the influencing factors in the process family counseling based on Islamic orientation. So was used by the study of religious texts, including the Koran and the infallible traditions and deep semi-structured interviews with experts. Data were collected through the study of sources and interviews with experts and technical notes. Data analysis was conducted using the grounded theory process of open coding, axial coding, and selective coding. Applying open coding, conceptual reports were categorized in ten abstract categories and then, the process pattern of family counseling based on Islamic orientation was outlined based on the visual axial coding paradigm. The results show that Family Excellence was core category and roles, responsibilities, communication, privacy and behavior of dimensions as the causal condition of family excellence. Family Excellence affected by both strengthened and monitored aspects in a manner that prevents damage and then provide reinforcement to strengthen other aspects. Interaction family excellence with other aspects reach the human to excellence and personal growth in the family. Based on research findings the theoretical model of family counseling with Islamic orientation was developed which can be on the basis of theory assessed, pathology and treatment family.هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد کارکرد خانواده در فرایند مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی است. به این منظور از روش نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. بنابراین از مطالعه منابع و متون دینی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. نمونه گیری به روش نظری انجام شد. داده ها از طریق مطالعه منابع و مصاحبه با کارشناسان و یادداشت های فنی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از کد گذاری باز،کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در مجموع تعداد 65 گزاره مفهومی استخراج گردید. سپس گزاره های مفهومی با توجه به ماهیت مشترک در مقولات کلی تر طبقه بندی شدند و 10 مقوله کلی به دست آمد. براساس پارادایم کدگذاری محوری الگوی تجسمی ابعاد کارکرد خانواده در ترسیم و در مرحله کدگذاری گزینشی نظریه میانی تدوین شد. یافته های پژوهش نشان داد مقوله هسته ای تعالی خانواده است که ابعاد نقش ها و وظایف، ارتباطات، حریم ها و رفتار به عنوان شرایط علی می تواند عامل تعالی خانواده باشد، تعالی خانواده تحت تأثیر دو بعد تقویت و کنترل قرار می گیرد به گونه ای که بعد کنترل مانع آسیب به خانواده شده و بعد تقویت زمینه تقویت سایر ابعاد را فراهم می سازد. تعامل تعالی خانواده با سایر ابعاد باعث می شود انسان در درون خانواده به تعالی و رشد فردی برسد. براساس یافته های پژوهش الگوی نظری مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی تدوین می شود که می توان براساس آن خانواده را ارزیابی، آسیب شناسی و درمان نمود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4420_bd4d79bf425522192d045c3177b75911.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222Understanding of Professional Ethics from High School Counselors Perspectiveمطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه81109442410.22054/qccpc.2015.4424FAزهرهملاییفارغ التحصیلفریباخوشبختعضو هیات علمیمحمدحسنکریمیعضو هیات علمیJournal Article20150729The aim of this study from the perspective of professional ethics counselors in secondary schools is the qualitative research paradigm using dominant low models. Collecting data on the qualitative part, was done by the method of in-depth interviews in which the subjects were selected by the purposeful method. Data collection in the quantitative part was done using questionnaire of professional ethics consultants that made based on theoretical principles in professional ethics and constitution of psychology organization, in the sample of school counselors in high school. For data analysis of the qualitative part, the inductive content analysis was used and for the quantitative part, methods of Repeated Measure Analysis of Variance, T-test for independent groups and Pearson correlation coefficient were used.<br />Results showed that advisors for absorbing students consider that the points and tips of gaining the trust of students, paying attention to condition of clients, communicating verbally, being realistic, paying attention to the client needs, creating a virtuous behavior, not reproaching, honesty, giving motivation, no value judgments, providing positive outcomes, offering character's strengths, no abuse of clients, nonverbal communication, and having private spaces, must be followed. . Quantitative results of the study were analyzed using SPSS software. The results show that the highest average of post-dominant professional ethics of the consultants is lack of harm. Also, there is a significant positive correlation between age, honesty and equality. In addition, there is a significant difference between gender and dimension of professional ethics.این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب (کیفی-کمی)انجام گرفت. گردآوری دادهها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محققساخته در نمونه مشاوران مدارس مقطع متوسطه شهر شیراز ( با روش نمونه گیری تصادفی ساده ) انجام گرفت برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازهگیری-های مکرر، آزمون تیتست برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. <br />نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانشآموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقع-نگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزهبخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای تواناییهای شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی میدانند که در رابطه با دانشآموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویت-بندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانشآموز را در اولویت قرار دادهاند. همچنین رازداری را یکی از مهمترین اصول اخلاق حرفهای عنوان کردند. .نتایج کمی پژوهش،نیز نشان داد بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفهای مشاوران، عدم آسیبرسانی میباشد. همچنین بین برخی ویژگی های دموگرافیک و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه وجود داشت.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4424_f1e250a3d27024adca5a88fb86f05ee0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222The role of communication and spiritual beliefs in marital happinessنقش باورهای ارتباطی و معنوی در خرسندی زناشویی؛ ارائه یک مدل فرضی111130442110.22054/qccpc.2015.4421FAمحمدسجادصیدیدانش آموخته دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی0000-0002-5118-8643علی محمدنظریدانشیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمیمحمدابراهیمیکارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20150629Abstract :<br /><br />Background and Aim: The purpose of this research was to determine among the spiritual and relational beliefs, and demographic variables (age, education, gender), which they predict marital happiness.<br />Materials and Methods: 358 in Marivan participated in the study. They were selected through a Convenience Sampling. They answered Relationship Beliefs inventory (RBI), sanctification of marriage scale, Family communication Scale (FCS) and Marital Happiness Measure (MHM). After data collecting, the backward regression analysis was used to test the research hypotheses.<br />Results: The results of the analysis showed Belief in the sanctity of marriage, disagreement is destructive, partners cannot change, directly and indirectly, and sexual perfectionism and mindreading were able to predict the marital satisfaction indirectly<br />Conclusion: Belief in the sanctity of marriage is the most important factor influencing the marital happiness. Irrational beliefs have a very detrimental effect on marital happiness. Quality of communication and age also have a mediating role.چکیده<br />هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش بینی کنندههای خرسندی زناشویی، از بین باورهای معنوی و ارتباطی، کیفیت ارتباط و متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سطح تحصیلات، جنسیت) انجام گرفت.<br />روش: این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. برای جمع آوری دادهها؛ تعداد 358 نفر از متأهلین شهرستان مریوان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: سیاهه باورهای ارتباطی (RBI)، مقیاس تقدس ازدواج، مقیاس ارتباط در خانواد (FCS)، و ابزار خرسندی زناشویی (MHM). برای تحلیل دادهها از از رگرسیون پسرو و تحلیل مسیر استفاده شد. <br />یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد که باور به تقدس ازدواج، مخرب بودن مخالفت و عدم تغییر همسر به طور مستقیم و غیر مستقیم؛ کمال گرایی جنسی و ذهن خوانی به طور غیر مستقیم (با واسطه گری کیفیت ارتباط و سن) توانستند خرسندی زناشویی را پیش بینی کنند. <br />نتیجه گیری: باور به مقدس و الهی بودن ازدواج از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر خرسندی زناشویی است، و این در حالی است که باورهای نامعقول ارتباطی بشدت اثر مخربی بر آن دارند. کیفیت ارتباط و سن نیز در این میان نقشی واسطهای ایفا میکنند.<br />کلیدواژهها: خرسندی زناشویی، باورهای ارتباطی، کیفیت ارتباط، باور به تقدس ازدواج.. .https://qccpc.atu.ac.ir/article_4421_881fc78189ccacc47d6d73db80f717a1.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222effectiveness of gestalt group therapy on reducing invasion and malic of high school boysاثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی دانش آموزان پسردبیرستانی131143442210.22054/qccpc.2015.4422FAمحسنمحمدیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطباییریحانهطالبیکارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150825The present research has been done with the aim of examining the effect of Group consultation as therapy gestalt on the reduction of malice and invasion of high school boy students. The sample consisted of 24 boy students of first, second and third grade in high school. The Method was using aggressiveness AGQ questionnaire. So that 12 people were placed in test group and 12 people were placed in control group. Then 8 sessions of therapy gestalt for 120 minutes were performed for test group with a time span of one week and the control group remained waiting after performing the pre-test. After the intervention program and performing post-test for both test group and control group, the data of the survey was processed by using descriptive statistics and variance analysis. The results showed that gestalt group therapy is effective on the reduction of malice (f=67.707) and invasion (f=37.862). <br />Keywords: gestalt group therapy, invasion, maliceمقدمه: پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که همهی ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد و پیامدهای منفی همچون تصویر ذهنی منفی در میان همسالان و آموزگاران، طرد از سوی همسالان، افت تحصیلی، مصرف مواد، مشکلات ارتباطی با خانواده و بزهکاری را در پی دارد. هدف: لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مشاوره گروهی به شیوهی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی دانش آموزان پسر دوره دبیرستان صورت گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان مدارس پسرانه دوره دبیرستان از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامه پرخاشگریAGQ، ۲۴ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در ۲ گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ۸ جلسه گشتالت درمانی گروهی بافاصله زمانی یک هفته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس انجام گرفت که نتایج نشان داد بین گروههای موردمطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. (p<۰/۵) نتیجهگیری: مشاورهی گروهی به شیوهی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی مؤثر بوده است.<br />واژگان کلیدی: گشتالت درمانی گروهی، تهاجم، کینهتوزیhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4422_0654eff8c078b0fbc102feae61f980ac.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162420151222The comparison of self-disclosure, intimacy and emotional processing in female with and without social phobiaمقایسه خودافشاسازی، صمیمیت و پردازش هیجانی در زنان متاهل مبتلا به فوبی اجتماعی و زنان سالم145163442310.22054/qccpc.2015.4423FAفرشتهپورمحسنی کلوریاستادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور تهرانژیلاشیرزادکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلJournal Article20151003The objective of this study is the comparison of self-disclosure, intimacy and emotional processing in female with and without social phobia. The method of study was causal-comparison. The population was all women married in Ardebil city that referred to Ardebil’s counseling center and had received a diagnosis of social phobia. From among these girls, 40 were selected by accessible sampling. 40 normal subjects were among married women who work in Ardebil Azad University. Female with and without social phobia matched in education, age and duration of marred. Both groups completed the social phobia Scale, self-disclosure Scale, intimacy Scale and emotional processing Scale Data analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed self-disclosure and intimacy in female with social phobia lower than female without social phobia. Also female with social phobia compared to normal female had higher emotional processing. This research can be useful in prevent, treatment and counseling services to women with social phobiaهدف این پژوهش مقایسه خود افشاسازی، صمیمیت و پردازش هیجانی در زنان متأهل مبتلا به فوبی اجتماعی و زنان سالم بود. پژوهش حاضر یک طرح علی مقایسهای است و جامعه آماری آن شامل تمامی زنان متاهل ساکن در شهر اردبیل بودند که به مراکز مشاوره شهر اردبیل مراجعه و تشخیص اختلال فوبی اجتماعی دریافت نموده بودند. از میان این زنان، 40 زن مبتلا به فوبی اجتماعی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند؛ گروه بهنجار نیز 40 نفر بودند که از میان زنان متاهل ساکن اردبیل به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در متغیرهای جایگاه اجتماعی-اقتصادی، سطح تحصیلات و مدت تاهل با گروه زنان مبتلا به فوبی اجتماعی همتا شدند. سپس هر دو گروه به مقیاس فوبی اجتماعی کانور و همکاران، مقیاس خود افشاسازی، مقیاس صمیمیت و مقیاس پردازش هیجانی پاسخ دادند. دادههابا استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که خود افشاسازی و صمیمیت در زنان متأهل مبتلابه فوبی اجتماعی در مقایسه با زنان سالم بطور معناداری کمتر است و پردازش هیجانی در زنان متأهل مبتلا به فوبی اجتماعی در مقایسه با گروه سالم بیشتر است. این پژوهش میتواند درزمینه پیشگیری، درمان و ارائه خدمات مشاورهای به زنان مبتلا به فوبی اجتماعی سودمند باشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4423_79c0f91183c1cf9d32210559a896dffa.pdf