دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823Comparison of Identity Styles in Addicts, Addiction quitters, and Healthy People in Khorramabad Cityمقایسه سبک های هویت در سه گروه معتادان، ترک کنندگان اعتیاد و افراد سالم در شهرستان خرمآباد114419910.22054/qccpc.2015.4199FAمرتضیعسگری بسطامدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیاحمدبرجعلیدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600فرامرزسهرابیاستاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3321-2237Journal Article20141231هدف تحقیق دستیابی به عوامل مقاوم در برابر اعتیاد، گرایش به اعتیاد و تسهیلکننده برای ترک اعتیاد است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای است. نمونهگیری افراد گروههای ترککرده و معتاد به صورت در دسترس و گلولهبرفی از طریق کمپهای ترک اعتیاد، کلینیکها و مراکز NA به تعداد 40 نفر و نمونهگیری گروه سالم با روش یاد شده و به همان تعداد در محلههای پرخطر از نظر بزهکاری و سوء مصرف مواد به منظور کنترل عوامل اجتماعی انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه EOM-EIS2[1] و آزمون آماری به عمل آمده در تحقیق تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی است. یافته ها بیانگر آن است که میانگین سبکهای هویت سردرگم و زودرس گروه سالم در سطح معنیدار 05/0 کمتر از دو گروه معتاد و ترککرده و در سبک هویت موفق بیشتر از دو گروه یاد شده بود بین دو گروه ترککرده و معتاد هیچ گونه تفاوت معناداری دیده نشد. درنتیجه سردرگمی و تقلیدهای کورکورانه میتواند به اعتیاد منجر شود و نگاه منعطف به مسائل میتواند در برابر این پدیده مقاومت کند.
<br clear="all" />
[1]. extended objective measure of ego identity statushttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4199_acd874395923720044848c4cc04fa51b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823effectiveness of life review therapy on death anxiety and life satisfaction of old women of Tehranاثربخشی درمان مرور زندگی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی زنان سالمند ساکن شهر تهران1539420710.22054/qccpc.2015.4207FAکبریدهقاندانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره توان بخشی دانشگاه علامه طباطبائیآسیهشریعتمداراستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیآتوساکلانتر هرمزیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150419پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی درمان مرور زندگی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی زنان سالمند شهر تهران برگزار شد. پژوهش از نوع مطالعات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان زن ساکن آسایشگاههای شهر تهران در اردیبهشت و خرداد ماه سال 94 بود. از بین آسایشگاههای موجود در شهر تهران، آسایشگاه مهر گل بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. پس از اجرای آزمون (اضطراب مرگ(داس) (1970) و رضایت از زندگی داینر، آمونز، لارسن و گریفین (1985)) بر 57 نفر از سالمندان زن آسایشگاه، 30 نفر از کسانی که در آزمون اضطراب مرگ نمرۀ بالاتر از 7 و در رضایت از زندگی نمره پایین گرفته بودند، بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه گروه درمانی مرور زندگی بر اساس طرح درمانی پژوهش اجرا شد. پس از اتمام جلسات درمانی، پسآزمون اضطراب مرگ و رضایت از زندگی برای هر دو گروه اجرا شد و نتایج با آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب مرگ 87.39=<sub>(</sub>27/1<sub>)</sub>F و سطح معناداری 001/0 تفاوت معناداری را بین دو گروه با 99 در صد اطمینان نشان داد (01.0>P). نتیجه گرفته میشود درمان مرور زندگی در کاهش اضطراب مرگ سالمندان زن مؤثر بوده است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر رضایت از زندگی با 54.44=<sub> (</sub>27/1 F<sub>(</sub> و سطح معناداری 001/0 تفاوت معناداری را بین دو گروه با 99 درصد اطمینان نشان داد (01.0>P). نتیجه گرفته میشود درمان مرور زندگی در افزایش رضایت از زندگی سالمندان زن مؤثر بوده است. بنابراین برای افزایش سطح رضایت از زندگی و کاهش اضطراب مرگ، بهویژه در مراکز سالمندان میتوان از درمانهای گروهی مرور زندگی بهره گرفت.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4207_caa1551c3cc10b2b7e8acd945e7835b6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150622The anticipation of the rate of self-esteem, self efficacy & academic achievement in students based on child fostering with the similarity of their self-differentiationپیش بینی میزان عزت نفس ، خود کارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس شیوه های فرزند پروری و الدین با همایندی خودمتمایزسازی آنان4160424810.22054/qccpc.2015.4248FAداوودنوده ئیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیمعصومهاسمعیلیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1382-6795کیومرثفرحبخشعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150306پژوهش حاضربه منظور بررسی پیشبینی عزت نفس، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و خودمتمایزسازی آنان در بین دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان صورت گرفت. نمونه مورد نظر در این پژوهش تعداد 200 نفراز دانشآموزان پسر به همراه والدین آنها بود که از طریق انتخاب سه دبیرستان (شاهد، غیرانتفاعی و دولتی) و با استفاده از نمونهگیری تصادفی از بین تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت، پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورن و فراید لندر و پرسشنامه شرر و همکارانش و معدل نیمسال اول تحصیلی 90-89 دانشآموزان بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که بین شیوههای فرزندپروری والدین و پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خودکارآمدی همبستگی معناداری در گروه نمونه پژوهش مشاهده نشده اما در مؤلفههای خودمتمایزسازی بین جایگاه من و آمیختگی با دیگران با معدل تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار، بین گسلش عاطفی و عزت نفس رابطه معکوس و معنادار و بین جایگاه من و عزت نفس رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد و در نهایت بین خودکارآمدی فرزندان با خودمتمایزسازی نیز رابطه معناداری مشاهده نشد. در مورد همایندی شیوههای فرزندپروری و خودمتمایزسازی والدین نیز نتایج نشان میدهد که بین مؤلفه واکنش عاطفی و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه معکوس و معنادار و بین مؤلفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مقتدرانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و نیز بین مؤلفه آمیختگی با دیگران و شیوه فرزندپروری استبدادی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4248_7f950df529f9989ea254f3f0fe941325.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823Effectiveness of Positivism Training on Enhancement of Quality of life With Emphasis on Qur'an and Islamic Issues.اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش کیفیت زندگی با تأکید بر قرآن و آموزههای اسلامی6185420910.22054/qccpc.2015.4209FAعلیفرناممحمدحمیدیJournal Article20150327هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش کیفیت زندگی با تأکید بر قرآن و آموزههای اسلامی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با گروه آزمایش و گواه بود. روش نمونهگیری ابتدا کل جامعه آماری به تعداد 300 نفر پرسشنامهی کیفیت زندگی 36-sf را تکمیل کردند و شرکتکنندگانی که پایینترین نمره را اخذ کردند تعداد 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش هشت جلسهی نود دقیقهای به صورت هفتگی، آموزش مثبتنگری با تأکید بر قرآن و آموزههای دینی ارائه گردید. در پایان آموزش، از هر دو گروه خواسته شد پرسشنامه مذکور را دوباره تکمیل نمایند. در مرحلهی بعد، پس از سه ماه آزمون پیگیری برای سنجش ماندگاری آموزشهای داده شده اجرا گردید. برای تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از آمار توصیفی از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تکمتغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج آزمونهای تجزیه و تحلیل کواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه در افزایش کیفیت زندگی در مرحله پسآزمون وجود دارد. و در مرحلهی پیگیری نیز ثبات داشته است. نتایج نشان میدهد که آموزش گروهی مثبتنگری با تأکید بر قرآن و آموزههای اسلامی باعث افزایش تمامی زیر مقیاسهای کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4209_069f2315fc6dca7a76ebc3df531ca3e4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823Canonical Correlation between Fathering and Emotional Autonomyتحلیل کانونی رابطۀ بین والدگری پدر و استقلال عاطفی فرزند87104421010.22054/qccpc.2015.4210FAآسیهامیدوار طهرانیمحمدحسینخانیJournal Article20150128از سال 1986 که استینبرگ و سیلوربرگ برای اولینبار اصطلاح استقلال عاطفی را برای جدایی عاطفی نوجوان از والدینشان به کار بردند؛ در رابطه با عوامل تأثیرگذار بر آن، پژوهشهای زیادی صورت گرفت. با این وجود، مرور پیشینۀ پژوهشی نشان میدهد در ارتباط با تأثیر والدگری پدر پژوهشی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطۀ والدگری پدر با استقلال عاطفی فرزند انجام شد؛ بدین صورت که 414 نفر از دانشآموزانسال اول مقطع دبیرستان شهرستان بهارستان در استان تهران با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به فرمهای ایرانی مقیاسهای والدگری پدر دیک و استقلال عاطفی استنبرگ و سیلوربرگ پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS 18 و STATGRAPHICS 5.1 مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کانونی،تنها یک مجموعۀ معنادار بین والدگری پدر و استقلال عاطفی فرزند نشان داد. بر اساس این مجموعه، متغیرهای پیشبین "پاسخدهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر" و "حضور منفی پدر" با متغیرهای ملاک "فردیت" و "غیر ایدهال بودن" رابطهای 60/0 داشته و 30/0 واریانس آن را تبیین میکردند. این یافته بیانگر این است که هرچه پاسخدهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر بیشتر بوده و حضور منفی او کمتر باشد؛ فرزند به فردیت و غیر ایدهال بودن بیشتری که از ملاکهای اساسی استقلال عاطفی است دست پیدا خواهد کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4210_b261269505340173356589872aff98c7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823The Relationship between Work-Family Enrichment with Self Esteem and Psychological Securityرابطه غنی بودن پیوند کار- خانواده با عزت نفس و امنیت روان شناختی105124421110.22054/qccpc.2015.4211FAمحسنگل پرور0000-0002-1425-5480آیدامرادی نیاJournal Article20150428این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری غنی بودن پیوند کار-خانواده با عزت نفس و امنیت روانشناختی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و نمونه پژوهش 385 نفر از کارکنان یک بانک خصوصی در شهر اصفهان بودند که به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه غنی بودن پیوند کار-خانواده (رشید و همکاران، 2011)، پرسشنامه محقق ساخته عزت نفس در محیط کار و پرسشنامه امنیت روانشناختی بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که غنی بودن پیوند کار-خانواده هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم از طریق عزت نفس با امنیت روانشناختی دارای رابطه معنادار (05/0><em>p</em>) است. همچنین نتایج نشان داد که عزت نفس متغیر واسطهای پارهای در رابطه غنی بودن پیوند کار-خانواده با امنیت روانشناختی است. نتایج این پزوهش نشان داد که غنی بودن پیوند کار- خانواده قادر به تقویت عزت نفس و امنیت روانشناختی است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4211_b8665bd01262e7102bf34056927e21ff.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162220150823Role of the life stlye on marital satisfactionنقش سبک زندگی در رضایت زناشویی زوجین125145421210.22054/qccpc.2015.4212FAزهرابهاریدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاورهJournal Article20141231مهمترین رکن سلامت افراد خانواده، رضایت زناشویی است و جامعۀ سالم نیز از پیوندهای آگاهانه و ارتباطات سالم و بالندۀ افراد خانواده شکل میگیرد این پژوهش با هدف مطالعۀ نقش سبک زندگی در رضایت زناشویی زوجین با روش کیفی در شهر تهران به انجام رسیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات ، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بوده که بدین منظور پرسشنامۀ محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند بود. بدین منظور 6 زوج در دسترس ، به شیوۀ هدفمند که دارای سبک زندگی مختلف بودند از شـــهر تهران انتخاب و پاسخ هایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مصاحبهها، بعد از پیاده شدن بر روی کاغذ، با استفاده از تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده زوجینی که دارای سبک زندگی یکسان و یا نزدیک به یکسان بودند نسبت به زوجینی که دارای سبک زندگی متفاوت بودند، از رضایت زناشویی بالاتری برخوردار بودند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_4212_fdaa82e328a90056b289f03467fb10c3.pdf