دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222Islamic doctrine-based marriage proposal according to qualitative analysis of the Holy Quranخواستگاری مبتنی بر آموزههای اسلامی بر اساس تحلیل کیفی قرآن کریم1281047910.22054/qccpc.2019.38193.2037FAفاطمهاسمعیل طلاییدانشجوی دکتری مشاوره پردیس دانشگاه علامه طباطبائیآسیهشریعتمداراستادیارگروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیاحمدبرجعلیدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600کیومرثفرحبخشدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000296938153محمد حسینخونین زادهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181205In the propositions of the religious texts, the background to the formation of the family, which is also partly sacrilege, can be one of the factors influencing family stability. Therefore, this research was carried out with the aim of analyzing Islam based on the Holy Qur'an. Qualitative research method was the type of analysis. The research community included all the Quranic verses related to the quest, which, using interpretations of the social-analytical approach, the main themes identified for the stage of marriage, family facilitation, attention to the rules of worship and the necessity of acquaintance and evaluation Initial, selected. The results of the research showed that according to the main themes, the family should consider the girl's feelings and signs of her desire, provide appropriate conditions, invite the boy and recognize her while respecting the girl's respect and creating a relaxing atmosphere for Girl and boy attention. The family should ignore the negative feedback of those around them that the girl is less likely to marry before a bigger girl and not be bound by these false beliefs. From the moment of familiarity, the attitudes of the parties must be considered (both male and female, characteristics of faith, bodily affiliation, responsibility, purity, and competence of the department of common life, family primacy and personality, cultural abilities of tips for choosing a spouse). In the familiarization stage, questions are asked about the ethnicity of the family, the occupation, family history, the current narrative of the individual and his goals.در گزارههای متون دینی، پیشزمینه تشکیل خانواده -که خواستگاری نیز جزئی از آن است - میتواند از عوامل مؤثر بر ثبات خانواده باشد؛ بنابراین، این پژوهش با هدف واکاوی خواستگاری اسلامی بر مبنای قرآن کریم انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش شامل کلیّه آیات قران مربوط به مرحله خواستگاری بود که با استفاده از تفاسیر با رویکرد تحلیلی – اجتماعی، مضامین اصلی شناسایی شده برای مرحله خواستگاری، تسهیل گریهای خانواده، توجه به آیینهای خواستگاری و ضرورت آشناییها و ارزیابیهای اولیه، انتخاب شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که با توجه به مضامین اصلی، خانواده باید در امر خواستگاری به احساسات دختر و نشانههای میل او، فراهم کردن شرایطی مناسب، دعوت از پسر و شناخت او در حین رعایت حرمت دختر و ایجاد فضای آرامبخش برای دختر و پسر توجه داشته باشد. خانواده باید بازخوردهای منفی اطرافیان را مبنی بر ناصحیح بودن ازدواج دختر کوچکتر قبل از دختر بزرگتر نادیده گرفته و خود را مقید به این باورهای نادرست ننمایند. از بدو آشنایی باید رفتارهای طرفین مورد توجّه قرار گیرد (در مورد هر دو جنس دختر و پسر، ویژگیهای ایمان، کفویت اعتقادی، مسئولیتپذیری، پاکدامنی، داشتن صلاحیت اداره زندگی مشترک، اصالت خانواده و کفویت شخصیتی، فرهنگی و فکری از نکات مهم برای انتخاب همسر است). از طرفی در مرحله آشنایی، از طریق پرسشهایی در مورد قومیت خانواده، شغل، سوابق خانواده، روایت کنونی فرد و اهدافش، شخص مورد ارزیابی قرار گیرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10479_664a6062ff87f5732602906218b51c61.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222A Grounded Theory A Study Of Model Of The Ideal Islamic Familyتدوین شاخصها و ترسیم الگوی خانواده تراز در اسلام (از منظر آیات قرآن و روایات) با بهره گیری از تکنیک پژوهش کیفی داده بنیاد29701048010.22054/qccpc.2019.41660.2169FAنداملکی فارابدانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرافروغ الصباحشجاع نوریاستادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهراحسینبستان نجفیاستادیار گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسیمینحسینیاناستاد گروه مشاوره دانشگاه الزهرا0000-0003-1852-3953محمد مهدیلبیبیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزرضاپورحسیناستاد گروه روانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20190616One of the ways to get out of the problems and damages of the existing Iranian family is to represent the pattern of the Islamic-Iranian scremer family, and since the national media as a sub-system is one of the main components of the country's cultural system and one of the largest sources of information and awareness, Therefore, in order to apply the model of the Islamic-Iranian screamer family, it should be considered in the national media (radio and television) as a theoretical and strategic basis for the production and production of programs. Therefore, the present study aims to present a model of the Islamic-Iranian screamer family, and it’s functioning in the national media, using the research methodology of the data of the Foundation. In the first stage of the study, with the detailed study of religious sources including the Holy Qur'an and the well-known and well-known hadiths of Shiites and Sunnis, as well as the family of the infallibles, the categories related to the family of apocalypse were encoded in three stages. In open coding, 284 categories were categorized in axial coding, which were categorized according to the similarity of the subject, and 54 were categorized, and in the final stage, following the hierarchical axis codes, 5 categories were derived. Then, using formal accreditation method, the validity of the findings was investigated through interviews with seven Islamic scholars and experts, and after saturation, the elaborated model of the Islamic screamer family, which consists...این پژوهش با هدف ارائه الگوی خانواده تراز اسلامی با بهرهگیری از تکنیک پژوهش کیفی داده بنیاد تدوین شده است. در مرحله اول از پژوهش با مطالعه و مرور دقیق منابع دینی که شامل قرآن کریم و نیز کتب حدیثی معتبر و مشهور میباشد، مقولههای مرتبط با خانواده استکشاف و طی سه مرحله با استفاده از نرمافزارMAXQDA11 کدگذاری شد. در کدگذاری باز 284 مقوله و در کدگذاری محوری که بر اساس شباهت موضوعی دستهبندیشده بودند 54 مقوله به دست آمد و در مرحله آخر پس از رعایت سلسلهمراتب کدهای محوری، 5 مقوله گزینشی استنتاج شد. سپس با استفاده از شیوه اعتبار یابی صوری، اعتبار یافتهها از طریق مصاحبه با 7 نفر از صاحبنظران و متخصصان خانواده اسلامی بررسی شد و پس از حصول اشباع، الگوی تدوینشده خانواده تراز اسلامی که از سه بعد پیشزمینههای تشکیل خانواده، ساختار خانواده و کارکردهای خانواده تشکیل یافته است، مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافتهها در خانواده تراز اسلامی ارتباط میان سه بعد استخراج شده دوسویه و درهمتنیده میباشد و اگرچه شکلگیری خانواده تراز اسلامی به وجود هر سه بعد وابسته است، ولی در میان این سه بعد توجه به کارکردهای خانواده از فراوانی بیشتری در متون دینی برخوردار بوده و از میان کارکردهای مستخرج از متون دینی کارکردهای حمایتی عاطفی نیز بیشترین تعداد از مقولهها را به خود اختصاص داده است. همچنین در پایان مقاله، راهکارهایی علمی برآمده از نتایج ارائهشدهاند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10480_6c079da6ec9c8f5b499a6ac37b97425b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222The effectiveness of comprehensive religious Psychotherapy training on the strengthening of interpersonal relationships among students with parents in the secondary high schoolاثر بخشی آموزش روان درمانی جامع دینی بر تقویت ارتباط دانش آموزان با والدین در دوره دوم متوسطه71981047810.22054/qccpc.2019.35680.1959FAسیده نرگسپورعباسدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانابوالقاسمعیسی مراد رودبنهدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181113Abstract<br /> <br /> Communication and interaction with others are effective components of social life and mental health. Focusing on preventive and therapeutic approaches can strengthen communication and ultimately, human health. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of comprehensive religious psychotherapy on strengthening the interpersonal relationship between high school students and their parents. The research method is semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this research consisted of all second grade high school female students in Tehran city in the academic year of 1396-97. From the target population at first, with screening tests 100 students were randomly selected and among those with the highest difficulty, 24 were randomly selected and divided into two groups of 12 (experimental and control). The experimental group was trained for 8 sessions based on comprehensive religious-based psychotherapy protocol. Data from pre-test and post-test were obtained using the SCL90 test (Derogatis and et al., 1973) and the RFCP test (Richie and Fitz Patrick, 1990). The findings showed that comprehensive religious education is effective in enhancing interpersonal communication between parents and their adolescent girls (P= 0.001). Considering the lack of treatment considerations- teaching religious therapies in relation to adolescents by many therapists, this study points to the need for comprehensive psychotherapy education.ارتباط و تعامل با دیگران از مؤلفههای مؤثر در زندگی اجتماعی و تضمین سلامت و بهداشت روان آدمی محسوب میشود و با تمرکز بر رویکردهای پیشگیرانه و درمانی به تقویت ارتباط و درنهایت سلامت انسانها کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رواندرمانی جامع دینی و تقویت ارتباط بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه دوم با والدین آنان انجام شد. هدف نهایی رواندرمانی جامع دینی، حل مشکل و پیشگیری از آسیبها و اختلالات و معرفی انسان سالم میباشد که در این پژوهش با تمرکز بر این مدل به پیشگیری از آسیبهای مربوط به ارتباط معیوب و تقویت ارتباط و تعامل در خانواده و والد- فرزند و بالعکس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه سه آموزشوپرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 24 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به این صورت که با استفاده از پرسشنامه غربالگری، تعداد 100 نفر را که بیشترین مشکل را در ارتباط بین فردی داشتند، انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 12 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه بر اساس پروتکل مبتنی بر رواندرمانی جامع دینی تحت آموزش قرار گرفتند. از پرسشنامههای الف- SCL90 (دروکاتیس و همکاران، 1973)، ب- الگوی ارتباطی خانواده (RFCP، ریچی و فیتر پاتریک، 1990) ج- GHQ (سلامت روان) برای جمعآوریهای دادههای پژوهش استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد، اثر گروه آزمایش بر پسآزمون نمرات ارتباط بین فردی معنیدار است. نتایج این تحقیق نشانگر مؤثر بودن آموزش رواندرمانی جامع دینی در تقویت ارتباط بین فردی والدین و دانش آموزان بود. لذا رواندرمانی جامع دینی برای نوجوانان از سوی بسیاری از درمانگران مورداستفاده قرار گیرد. این پژوهش لزوم توجه و مؤثر بودن آموزش رواندرمانی جامع دینی را خاطرنشان میسازد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10478_f9b749234c1d928b17a4b0beff32685e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222The effectiveness of mandala therapy in reducing adolescent anxietyاثر بخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان991121048410.22054/qccpc.2019.46257.2206FAحسینقمری کیویاستاد گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7016-3492سید محمدبصیر امیرکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه محقق اردبیلیعسگرفرزانهکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه محقق اردبیلیعفتقوی بازوکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه الزهرا0000-0002-7016-3492Journal Article20190922The purpose of this study was to investigate the effect of mandala therapy on reducing anxiety in adolescents. The research was experimental with a pre-test post-test design developed with a test group and two groups of comparison. The statistical population of the study consisted of all high school students in the city of Germi aged 15 to 18 years old, among whom 45 were randomly selected and divided into three groups: one experimental group (15 people) and two groups Each group of 15 people was randomly assigned. The subjects completed the Spielberger positional anxiety questionnaire (1983) in two stages (pre-test and post-test). The experimental group was asked to paint the mandala for 20 minutes. Also, the first group was asked to engage in staining for 20 minutes and the second group was asked to compare for 20 minutes to Draw free painting. The results of covariance analysis showed that the difference between the groups in the post-test of anxiety was statistically significant, meaning that all three methods of mandala coloring, stained chess coloring, and free painting were effective in reducing anxiety. The results of the Bonferroni post hoc test showed that the mandala staining method had more effect than the other two methods. This difference can be interpreted by calling on its actions to integrate activities in the course of the engagement of subjects in the drawing of the mandala.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون گسترشیافته با یک گروه آزمایش و دو گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان گرمی با دامنه سنی 15 تا 18 سال تشکیل میدادند که از میان آنها 45 نفر بهتصادف انتخاب شد و در سه گروه، یک گروه آزمایش (15 نفر) و دو گروه مقایسه (هر گروه 15 نفر) بهتصادف گمارده شدند. آزمودنیها پرسشنامه اضطراب موقعیتی اشپیلبرگر (1983) را در دو نوبت (پیشآزمون و پسآزمون) تکمیل کردند. از گروه آزمایش خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی طرح ماندالا بپردازند، همچنین از گروه اول مقایسه خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی صفحه شطرنجی مشغول شوند و از گروه دوم مقایسه نیز خواسته شد به مدت 20 دقیقه به کشیدن نقاشی آزاد بپردازند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت میان گروهها در پسآزمون اضطراب از لحاظ آماری معنادار است، به این معنی که هر سه روش رنگآمیزی ماندالا، رنگآمیزی صفحه شطرنجی و نقاشی آزاد در کاهش اضطراب مؤثر بودهاند. در ادامه نتایج حاصل از آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد روش رنگآمیزی ماندالا نسبت به دو روش دیگر تأثیر بیشتری داشته است. این تفاوت میتواند بر اثر فراخوانی کنشهای خود برای یکپارچهسازی فعالیتها در جریان درگیر شدن آزمودنیها در رنگآمیزی ماندالا تفسیر شود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10484_cff8d68db9082ce0550f67acb5b93487.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222Considering the Mediating Role of Academic Achievement Anxiety in Relationship between parental psychological control and academic engagement in Applicants for university entryبررسی نقش میانجی گری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روان شناختی والدین و درگیری تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه1131321048310.22054/qccpc.2019.46236.2210FAماهآزادیان بجنوردیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازسعیدبختیارپوراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز0000-0002-3484-8435بهناممکوندیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازپرویناحتشام زادهاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز0000-0003-3391-1882Journal Article20191001The purpose of this study was to investigate the role of academic anxiety in relation between parental psychological control and academic engagement. The statistical population included all the students of the last year of high school in Ahwaz, who were volunteers to enter the university during the academic year of 2018-2019. 353 of them were selected by multistage cluster random sampling. They responded to parental psychological control questionnaire, progression anxiety questionnaire, and academic engagement questionnaires. Data were analyzed using structural equation modeling by Amos software. The Cronbach Alpha method was used to determine the reliability of the instrument. Results indicated a direct and significant relationship between parental psychological control with academic anxiety (β = 0.28, P = 0.01) and academic anxiety with academic involvement (β = -0.20, P <0.01). , Also, academic anxiety completely mediated the relationship between parental psychological control and academic engagement. As a result, reducing the level of psychological control by parents can reduce the level of academic anxiety and thereby improve students' academic engagement.این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی، انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان سال آخر مقطع متوسطه شهرستان اهواز بود که در سال تحصیلی 98- 1397 داوطلب ورود به دانشگاه بودند که از بین آنها 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای کنترل روانشناختی والدینی، اضطراب پیشرفت و درگیری تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند؛ و بهمنظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم کنترل روانشناختی والدین با اضطراب پیشرفت تحصیلی (01/0≤ P, 28/0= β) و رابطه اضطراب پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی (01/0≤ P, 20/0- = β)، معنیدار بود. همچنین اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی را بهصورت کامل میانجیگری کرد. درنتیجه میتوان با کاهش کنترل روانشناختی توسط والدین میزان اضطراب پیشرفت تحصیلی را کاهش و درنتیجه آن درگیری تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشید.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10483_610383f33cd4bddea707efe9269e333b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222The Effectiveness of Emotion Regulation Strategies Training on Mental Health, Self-compassion and Craving in The Addictsاثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان بر سلامت روان، شفقت خود و وسوسه در معتادان1331541048210.22054/qccpc.2019.45570.2194FAمحمودبرجعلیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمیسجادناصری نیادانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه خوارزمی0000000236295918Journal Article20190819Abstract<br /> the purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation strategies train-ing on improving mental health, self-compassion and craving in the addicts of khorram abad. The research method is a pretest_ posttest_ follow up with control group. Sample included 32 men were an addict who was a member of the addicts treated with buprenorphine maintenance of khorram abad.. They were selected by available sampling method and randomly assigned to control and ex-perimental groups. The experimental group received gross model-based emotion regulation strate-gies for ten sessions, while the control group did not receive any intervention until the end of the project. To collect deta, mental health questionnaire (GHQ), self-compassion (SCS) scale and crav-ing questionnaire were used and for analysis, multivariate analysis of variance was used. The re-sults showed that training of emotion regulation strategies training increased their mental health and self-compassion and decreased craving in the experimental group. Eventually emotion regulation strategies training is a useful applied practice in treating and preventing addiction recurrence.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در بهبود سلامت روان، شفقت خود و وسوسه در معتادان شهر خرمآباد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون_ پیگیری با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد نظر شامل 32 مرد از معتادان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامه راهبردهای نظم جویی هیجان مبتنی بر مدل گراس را به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل تا پایان طرح هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، مقیاس شفقت خود (SCS) و پرسشنامه سنجش وسوسه و برای تحلیل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان موجب ارتقاء سلامت روان و شفقت خود و کاهش وسوسه در افراد گروه آزمایش شد؛ و در نهایت آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان تلویحات کاربردی مفیدی در درمان و پیشگیری از عود اعتیاد دارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10482_e590aea3a1332e73d9d088b946276da4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051104020191222Role related social support, work-family-school role conflicts, and academic burnout in womenحمایت اجتماعی مرتبط با نقش، تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل و فرسودگی تحصیلی در زنان1551821048110.22054/qccpc.2019.43560.2166FAفهیمهعبداللهآبادیدانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه مازندرانمجیدغفاریاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه مازندرانحبیب اللهنادریاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20190602The purpose of the present study was to investigate the mediating role of work-family-school role conflicts on the relationship between role-related social support and academic burnout. The design of this study was correlational. A sample of 337 married-parent-employed female university students (mean age: 32.35 ± 5.94 years) who were studying at universities of Neyshabour and Mashhad, Iran, were selected in the academic year of 2017-18. The instruments were the Oldenburg Burnout Inventory-Student Version (Reisa, Xanthopouloub & Tsaousisc, 2015), The Role Related Social Support Scale (Xo & Song, 2013) and the Work-Family-School Role Conflicts Scale (Xo & Song, 2013). Using Maximum-Likelihood estimation and bootstrapping procedure, the results of path analysis showed that the proposed conceptual model have appropriate fit with the data. Role related social support components, showed significant negative direct effects on disengagement. Support from school showed significant negative direct effect on exhaustion. The results revealed that work-family-school role conflicts mediated the relationship between support from family and burnout components (p < 0.05). In married-parent-employee female university students, among role-related social support dimensions, support from family, reduces academic burnout through reducing work-family-school role conflicts.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل در رابطه بین حمایت اجتماعی مرتبط با نقش و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی بود. طرح این پژوهش، همبستگی بود. تعداد 337 نفر از زنان دانشجوی متأهل، مادر و شاغل که در دانشگاههای شهرهای نیشابور و مشهد مشغول به تحصیل بودند، در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از سیاههی فرسودگی تحصیلی اولدنبرگ (ریسا، زانثوپولوب و تیسائوسیسک، 2015)، مقیاس حمایت اجتماعی مرتبط با نقش (زو و سانگ، 2013) و مقیاس تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل (زو و سانگ، 2013). با استفاده از روش برآورد حداکثر درستنمایی و فرایند خودگردانسازی، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که الگوی مفهومی پیشنهادی پژوهش برازش مطلوبی با دادهها دارد. مؤلفههای حمایت اجتماعی مرتبط با نقش تأثیر مستقیم، منفی و معنیدار بر عدممشغولیت داشتند. حمایت از سوی دانشگاه تأثیر مستقیم، منفی و معنیدار بر خستگی داشت. نتایج نشان داد که تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل در رابطه بین حمایت از سوی خانواده و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی، نقش واسطهای دارد (05/0 < p). از بین مؤلفههای حمایت اجتماعی مرتبط با نقش، حمایت از سوی خانواده از طریق کاهش سطح تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل، منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان زن متأهل-مادر-شاغل میشود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10481_2fcd042c41d4d77d084ca4b7f4d636b8.pdf