دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923Awareness of the mutual rights of parent - child view of Islamic teachings on reduce conflicts between parent - childتاثیرآموزش حقوق متقابل والد – فرزند از دیدگاه آموزههای اسلامی بر کاهش تعارضات والد- فرزند116614FAطاهرهجباریکارشناس ارشد مشاوره مدرسهمعصومهاسمعیلیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-1382-6795آتوساکلانتر هرمزیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150216Aim: The present study was designed to investigate the effect of the mutual right of the parent-child from the perspective of Islamic teachings on reducing conflict between parent-child (mother-daughter) was carried out in teens. Methods: A quasi – experimental design with pre- test and post- test and a control group was employed. The population of this study was high school students of Gorgan city in the 2012-2013 academic year. The sample consisted of 24 patients (8 parents, 8 parents, 8 other children of the same parents as the test group and a control group of 8 children) who were randomly assigned to experimental and control groups In this paper, based on Islamic law, each member of the family together During the meeting the way a group of 6 experimental groups were trained separately. Assessment by Murray Conflict Tactics Scale - Form Strauss conflict with the parents of children in pre-test and post-test was given. In this study, ANCOVA was used to test group mean differences. Results: Results showed that parental rights awareness training - the child's parents and the children's reasoning skills, verbal aggression and conflict reduction in children had effective relationship with parents.هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آگاهی از حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه های اسلامی برکاهش تعارضات والد – فرزند (مادر- دختر) در نوجوانان انجام گرفته است. روش: روش پژوهش تجربی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1392-1391 بودند. نمونه مورد پژوهش که شامل 24 نفر( 8 نفر والدین ، 8 نفر فرزندان همان والدین به عنوان گروه های آزمایش و 8 نفر فرزند به عنوان گروه کنترل ) بودند به صورت تصادفی درگروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش بر اساس تعالیم و آموزه های اسلامی حقوقی که هریک از اعضای خانواده نسبت به یکدیگر دارند در طی 6 جلسه به شیوه ی گروهی به گروه های آزمایش به صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار سنجش، پرسشنامه تاکتیک های تعارض مورای- اشتراس فرم تعارض با والدین بود که از فرزندان پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. در این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس جهت آزمون اختلاف میانگین های گروه ها استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش آگاهی از حقوق والد – فرزند به والدین و فرزندانشان در افزایش مهارت استدلال، کاهش پرخاشگری کلامی و کاهش تعارض های فرزندان در ارتباط با والدین مؤثر بوده است. <br /> https://qccpc.atu.ac.ir/article_614_ff70cfc1f12caa261f535f4a546e26fa.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923sibling conflicts, gender and parenting patterns in studentsتعارضات خواهر- برادری، جنسیت و الگوهای فرزندپروری در دانش آموزان1832615FAصادقحسن نیاکارشناس ارشد مشاوره خانواده ، دانشگاه علامه طباطبایی- تهرانکیومرثفرح بخشاستادیار گروه مشاوره ، دانشگاه علامه طباطبایی- تهرانهادیکرم رازیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی- تهرانیونسدوستیانکارشناس ارشد مشاوره توانبخشی ، دانشگاه علامه طباطبایی- تهرانشبنموازپورکارشناس ارشد مشاوره تحصیلی ، دانشگاه علامه طباطبایی- تهرانJournal Article20150216Sibling conflicts are one of the most common forms of aggression in families. In this study, the method of child raising, as parents' controlling function and, gender, as one of the factors determining parents' behavioral patterns towards their children, were investigated in relation to sibling conflicts. The study is a correlational one and its population includes all secondary school girl and boy students in the city of Robat Karim during 1390-1391. From the population, a sample of 124 students and their families were selected through multi-stage cluster sampling. The data of the study were collected through the questionnaires of «IBR and RIS» Further, a questionnaire was used to gather the participants' demographic information. The results of correlations indicated that sibling conflicts had a negative relationship with the parents' authority and Stringent methods of child raising but it did not have a significant relationship with inconsiderate child raising. The results of stepwise regression analysis showed that the parents' authority child raisin g was the strongest predictor of the extent of sibling conflicts; girls reported more conflicts with both their sisters and their brothers than boys. In addition, the results of the study indicated that boys reported more conflicts with their younger brothers and girls reported more conflicts with their elder brothers and younger sisters. According to the above findings, parents' child birth patterns and children's' genders are significant in predicting the extent of sibling conflict and aggression.تعارض بین خواهر و برادرها یکی از متداولترین اشکال پرخاشگری در خانوادهها است. در این پژوهش شیوهی فرزندپروری به عنوان کارکرد کنترلی والدین و جنسیت به عنوان یکی از عوامل تعیینکننده الگوی رفتاری والدین نسبت به کودکان در رابطه با تعارضهای خواهر و برادری مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیهی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی، شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی 91-90 بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 124 دانشآموز به همراه خانوادههای ایشان انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامههای، رابطه با خواهر و رابطه با برادر IBR) و(RIS ، سبکهای فرزندپروری بامرید و یک پرسشنامه جمعیت شناختی جمع آوری شد. نتایج همبستگی نشان داد که تعارضات خواهر- برادری با شیوه های فرزندپروری اقتداری، سخت گیرانه پدر و مادر رابطهی معکوس دارد اما با فرزندپروری سهل گیرانه رابطه معناداری ندارد. بر اساس تحلیلات رگرسیون گام به گام فرزندپروری اقتداری پدر و مادر قویترین پیشبینی کنندههای شدت تعارضات بین همشیرها هستند؛ دختران بیشتر از پسران هم اختلاف با خواهر و هم اختلاف با برادران خود را گزارش دادند. همچنین نتایج نشان میدهد که پسران بیشتر اختلاف با برادران کوچکتر و دختران بیشتر اختلاف با برادران بزرگتر و خواهران کوچکتر از خود را گزارش دادهاند. مطابق یافتههای بالا الگوهای فرزندپروری والدین و جنسیت کودکان در پیش بینی شدت اختلاف و درگیری بین همشیرها مؤثر است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_615_222edbacd2822790e42fc96f774c0ccf.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923education for parents of children with cancer 7-3 benchmark hospital in Tehran in 1392بررسی آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان والدین کودکان سرطانی 7- 3بستری در بیمارستان محک شهر تهران در سال 13923450616FAمریمزینی وندکارشناس ارشد مشاوره توانبخشی. دانشگاه علامه طباطباییفرنگیسکاظمیاستاد یار دانشگاه علامه طباطباییحسینسلیمیاستاد یار دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20150216The aim of the present study, positive thinking and optimism on mental health education for parents of children with cancer in the hospital 7-3 benchmark Tehran. Methods: A population of this study included parents of all children 7-3 years old Marie cancer patients admitted to the Institute charities and hospitals test Tehran that the two groups of 15 as the test group and the control sample were selected. research tools included: the General Health Questionnaire GHQ, Goldberg and Hiller, and to analyze the data from the tests of covariance and Test Levin and Kolmogorov - Asmyrnvv using SPSS software was performed. Results: The results of this study with respect to the data covariance calculated with the level of significance. / 001. confidence and alpha 5. /. indicated that train of thought The positive impact of optimism on mental health subjects is significant. Positive Thinking in education, as well as some mental health (somatic symptoms, anxiety and Aakhtlal sleep, and depression) had a significant influence, but not a significant difference in social functioning.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تآثیر آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان والدین کودکان مبتلا به سرطان 7-3بستری در بیمارستان محک تهران بود. بدین منظور از میان 90 نفر از والدین کودکان مبتلا به سرطان مراجعه کننده مؤسسه خیریه و بیمارستان محک شهر تهران در شهریور ماه 1392 ، پس از اجرای پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1989) و مصاحبه فردی تعداد 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به سرطان که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره ی آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 5/1 ساعته تحت مداخله ی پروتکل درمانی تفکر مثبت و خوش بینی قرار گرفتند. در حالی که گروه کنترل در انتظار باقی ماندند. بعد از مداخله مداخله مجددا هر دو گروه تحت آزمون پرسشنامه سلامت عمومی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای کواریانس و تست لوین و آزمون کولموگروف- اسمیرنوو و با استفاده از نرم افزار SPSSانجام شد. <br />یافته ها: نتایج این تحقیق با توجه به داده های کو واریانس محاسبه شده با سطح معنا داری 001/.اطمینان نشان دادکه آموزش تفکر مثبت و خوش بینی بر سلامت روان آزمودنی های پژوهش تأثیر معنا داری داشته است. وهمچنین آموزش تفکر مثبت در برخی ابعاد سلامت روان(علائم جسمانی،اضطراب و ااختلال خواب، و افسردگی) تأثیر معنا دار داشته است ولی در بعد عملکرد اجتماعی تفاوت معنا دار نبود . https://qccpc.atu.ac.ir/article_616_cc6b7dfb7d841a741863c58689f8ff08.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923Application of the conversation analysis in process of counseling and psychotherapyکاربرد تحلیل مکالمه در فرایند مشاوره و روان درمانی5268617FAحسینقمری کیویدانشیار رشته مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی .آدرس:اردبیل-انتهای خیابان دانشگاه،دانشگاه محقق اردبیلی-دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.صندوق پستی 1790000-0002-7016-3492Journal Article20150216Aim of the present study is review of conversation analysis study in counseling and psychotherapy. Informative value of the quantitative method is limited to investigation of process and effects of counseling psychotherapeutic treatments of any types of psychological disorders. Concentration in mean and standard deviation of both experimental and control groups remotes researchers from pure therapeutic events. Reduction of the efficacy study on significant differences between experimental and control groups devaluates the underling structures of therapeutic relationship. To solve this vicious spiral, Application of the conversation analysis as a qualitative method is recommended for study of dual therapeutic relationship. Conversation analysis there is under the title of discourse analysis that helps counselor to overcome to speech tars. It criticizes the psychological method of observation in counseling thus this effects good analysis of counselor-client relationship and their dialogue presumptions. This article introduces conversation analysis and its coding system and applicationsهدف از این مقاله مرور اجمالی بر روش و کاربرد تحلیل مکالمه در مشاوره و روان درمانی است. ارزش خبری و اطلاع دهندگی استفاده از روشهای کمی در بررسی فرایند و نتایج کاربرد روشهای مشاوره و روان درمانی مختلف به منظور ایجاد تغییر در مراجع با هر نوع اختلالی محدود است.محدود شدن محقق به ارائه میانگین و انحراف استاندارد از گروه، محقق را از دستیابی به رویدادهای ناب در فرایند تغییر دور می کند. تقلیل دادن بررسی اثربخشی فنون مشاوره ای به بررسی معنی داری تفاوت بین گروه آزمایش و گروه گواه،درک زیرساختهای موثر در رابطه درمانی را تضعیف می کند. به منظور برون رفت از این چرخه معیوب ،استفاده از تحلیل مکالمه به عنوان یک روش کیفی در جریان مطالعه ارتباط دو تایی بین مشاور و مراجع توصیه می شود. تحلیل مکالمه به عنوان یک زیر مجموعه از تحلیل گفتمان به مشاور و درمانگر کمک می کند تا تله های زبانی را تشخیص دهد و بر آن غلبه کند.روش تحلیل گفتمان شیوه روان شناختی مشاهده را در مشاوره مورد انتقاد قرار می دهد تا از این رهگذر روابط بین مشاور-مراجع و پیش فرض های مکالمات آنها به دقت بررسی شود. در این مقاله ضمن معرفی تحلیل مکالمه ،به نظام نمادگذاری و کاربردهای آن نیز توجه شده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_617_9b9cfac78465f255cf7010df85aacaba.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923The Meta-Analysis of the relationship between stress job and personality variablesفراتحلیل رابطه متغیر های شخصیتی با استرس شغلی124140621FAزهراطباطبایی جبلیدانشجوی کارشناسی ارشد سنجش دانشگاه علامه طبا طباییعلیدلاورعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییاحمدبرجعلیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-6823-7600Journal Article20150216In recent decades, many studies have examined the relationship between job stress and personality variables. But the results are not consistent and sometimes different results have been reported. Meta-analysis is a systematic technique to solve different resultsin the findings studies about the same topic.Accordingly, the aim of the present research was a meta-analysis of the association between job stress and personality variables. Data collected from 106 studies conducted from 1993-2013 and was analyzed then the effect sizes were computed.Findings revealed that the combined effect size for fixed model was 0. 23 and for random model was 0. 24, which both were small effect sizes) Cohen, 1988). Further meta-analysis showed that the Positive affect, anxiety, burnout, perfectionism, time management, hardiness, resiliency, assertiveness variables had significant large positive effects size on job stress. We checked for Publication bias and heterogeneity of effects. The results showed no bias but due to heterogeneity of effects, demographic and methodological variables were examined . Findings revealed that sampling, kind of job, kind of studies and Measuring tools could moderate the relationship between job stress and personality variables as the moderator effects. The overall results suggested that personality variables that emphases on self-understanding have more impact in reducing job stress. Therefore, a further study in this area is needed. شناخت ویژگی های شخصیت وچگونگی بر انگیخته شدن انسان ها در شرایط استرس زای شغلی وهمچنین پیامد های روانی استرس شغلی از جمله مباحث مطرح در روانشناسی است.تحقیقات بسیاری رابطه متغیرهای شخصیتی با استرس شغلی را بررسی کرده اند. اما گاهی نتایج آن ها نا هماهنگ ومتناقض هستند. پژوهش فراتحلیلی، مجموعه ای ازفنون نظام دار برای حل تناقض درمورد یافته های حاصل ازتحقیقات مختلف درباره یک موضوع است. براین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه متغیرهای شخصیتی واسترس شغلی به شیوه فراتحلیل انجام شد. ابتدا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داخلی و نیز دانشگاه های شهر تهران نسبت به جمع آوری تمام گزارش های پژوهشی اقدام شد. نهایتا نتایج106 مطالعه انجام شده بین سال های 1373-1390 که ملاک ورود به فراتحلیل را داشتند ، تحلیل شدند. شاخص اندازه اثرترکیبی r متغیر های شخصیتی در مدل اثرات ثابت 0.23 و در مدل اثرات تصادفی 0.24 بودکه باتوجه به معیار کوهن اندازه اثر کمی است. اما در بررسی جداگانه، اندازه اثرمتغیرهای جرات ورزی، اضطراب، فرسودگی شغلی، کمالگرایی، مدیریت زمان ، سخت رویی، تاب آوری و عاطفه مثبت زیاد بود . نتایج روش های بررسی تورش انتشار ، حاکی از عدم تورش انتشار در نمونه فراتحلیل بود . با توجه به ناهمگنی در مطالعات، تحلیل تعدیل کننده ها صورت گرفت که بیانگر تاثیر تعدیل کنده های نوع شغل، ابزار اندازه گیری ، روش نمونه گیری و نوع پژوهش بود. نتایج کلی حاکی از آن است که متغیر های شخصیتی که بر خود فرد وشناخت افراد از خود تاکید دارند نقش تاثیر گذار بیشتری در کاهش استرس شغلی دارند. بنابراین باید مطالعات بیشتری در این زمینه با در نظر گرفتن متغیر های شغلی وتعدیل کننده های روش شناسی و فردی صورت گیرد. https://qccpc.atu.ac.ir/article_621_242b70dc50a6047ef4d44ccc7c660b5f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923The role of components of quality of veterans’ wives’ life in prediction of their children's general healthنقش مولفههای کیفیت زندگی همسران جانبازان در پیش بینی سلامت عمومی فرزندان88104619FAمحمودنجفیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان0000000211601217علی عباسکمریدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسنصرالهعرفانیاستادیار روانشناسی دانشگاه پیام نورنصرتجعفریمربی دانشگاه پیام نورعلی رضاپیرخائفیاستادیار دانشگاه آزاد واحد گرمسارJournal Article20150216The current research was done in order to determine contribution of components of quality of veterans’ wives’ life in prediction of their children’s general health. in this purpose 300 families (wife and child) were selected by random cluster sampling method from veterans’ families of Hamedan province and quality of life questionnaire was administrated among veterans’ wives and general health questionnaire(28 items) was administrated among their children. Extremely imperfect questionnaires were included and 298 Questionnaires were analyzed. The data were analyzed with Pearson correlation coefficient and stepwise regression method. The results showed that there is a significant negative relation between components of the quality of veterans’ wives’ life and their children’s Pathological symptoms. Also the regression analysis showed that emotional role, vitality, general health and wives’ social performance subscales have important and significant role in explanation of children’s general health. Totally, it can be concluded that giving suitable instruction and services and supporting veterans’ wives, who are responsible for lookout of veterans and upbringing children, are the most important factor to promote family health and their children’s health, specially. These results are useful in planning for counseling in order to promote health. Overall it can be concluded that providing education and relatede servises and support for veteran’s spouses, who have the role of care of veterans and education of children, can be considered as the most important promoting factor for family helth and specially children health. These results are usefull in planings counsulting for helath promotion.پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم مولفه های کیفیت زندگی همسران جانبازان در پیش بینی سلامت عمومی فرزندان آنها انجام شد. نمونهای به حجم 300 خانواده (همسر جانباز وفرزند او) با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی از خانواده های جانباز استان همدان انتخاب و پرسشنامه کیفیت زندگی روی همسران جانباز و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی روی فرزند آنها اجرا شد. نهایتا پرسشنامه های ناقص کنار گذاشته شد و تعداد 298 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین مولفه های کیفیت زندگی همسران جانباز با نشانگان مرضی فرزندان آنها رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که زیر مقیاس های نقش هیجانی، سرزندگی، سلامت عمومی و عملکرد اجتماعی همسران به ترتیب نقش مهم و معناداری در تبیین سلامت عمومی فرزندان دارند. در مجموع میتوان این گونه نتیجه گرفت که ارائه آموزش و خدمات متناسب و حمایت از همسران جانباز که نقش مراقبت از جانباز و تربیت فرزندان را به عهده دارند میتواند به عنوان مهمترین عامل ارتقاء دهنده سلامت خانواده و به خصوص فرزندان آنها به شمار آید. این نتایج در برنامه ریزیهای مشاوره ای در جهت ارتقاء سلامت مفید است. https://qccpc.atu.ac.ir/article_619_c29ed8ac809f0c96d2c73d6758e2b367.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923Prediction of test anxiety by emotion regulation and perfectionism of high school studentsپیش بینی اضطراب امتحان براساس تنظیم هیجان و کمالگرایی دانش آموزان106122620FAآرزوحیدریاندانشجوی دوره دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی، تلفن 09189793081معصومهنوروزیکارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150216The purpose of this study was to investigate the regulation of emotion in anxiety and perfectionism in middle school students a sample of 192 first-year students from all high schools in the city of Sanandaj academic year 90-91 cluster sampling method was chosen. Data collection included three questionnaires, Scale problem in the regulation of emotions, both positive and negative perfectionism scale- of (soert and colleagues- and test anxiety). <br />The findings obtained from the results regression analysis anticipated stepwise of correlation coefficient showed that there was a significant positive correlation between the negative perfectionism and emotion regulation with test anxiety. But this correlation is different between boys and girls, anxiety was higher in girls than boys. The results show that using a variables of emotion regulation and perfectionism, students’ test anxiety can be predicted.هدف از این پژوهش بررسی اضطراب امتحان توسط تنظیم هیجان و کمالگرایی در دانشآموزان دوره متوسطه بود یک نمونه 192 نفری از کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان سننندج در سال تحصیلی91-90 به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد ابزار جمع آوری داده ها شامل سه پرسشنامه بود ، مقیاس مشکل در نظم بخشی هیجان، مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی شورت و همکاران و مقیاس اضطراب امتحان(TAI). یافته های به دست آمده از نتایج تحلیل رگرسیون پیش بینی گام به گام و ضریب همبستگی نشان داد که بین کمال گرایی منفی وتنظیم هیجان با اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ولی این رابطه در بین دختران و پسران متفاوت است، اضطراب در دختران نسبت به پسران بالاتر بود. یافته های تحقیق نشان می دهد که می توان با استفاده از متغیر تنظیم هیجان و کمال گرایی میزان اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_620_b79c7cca3e95bb0ef48e887121071999.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605151920140923Meta-analysis of effectiveness of psychological interventions – counseling on enhancing marital satisfaction (Iran: 2002_2012)فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناسی-مشاورهای بر افزایش رضایت زناشویی زوجین (ایران: 1391-1381)7086618FAایوبکمالیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان(نویسنده مسئول). اصفهان،خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.سمیرهدهقانی فیروزآبادیکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانحامدقاسمیکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانJournal Article20150216Background and aim: The main problem in marriage is marriage and marital satisfaction. Marital satisfaction is one of very important and complex aspect of marital relationship is complex that many factors are involved and can be influenced by different interventions. So evaluation and validation of effectiveness of psychological interventions - counseling on marital satisfaction is very importance. This study with integration of difference research results aims to determine the impact of psychological interventions - counseling on marriage and marital satisfaction. Methods: For this purpose, of 45 researches, 33 researches were selected and meta-analysis was performed on them. Research instrument was a checklist of meta-analysis. Findings: The amount of effect size of psychological interventions-counseling on marriage and marital satisfaction was 1/25) p≤0/00001). Conclusion: according to Cohen's effect size interpretation table was high the high the effect size indicated psychological interventions – counseling. In other words, psychological interventions - counseling is very effective in enhancing marital satisfaction.زمینه و هدف: آن چه در ازدواج بیش از هر چیز دیگری مهم می باشد سازگاری زناشویی و رضایت از ازدواج است. رضایت زناشویی یک جنبه بسیار مهم و پیچیده از یک رابطه زناشویی است که عوامل مهم و متعددی در آن نقش دارد و میتواند به وسیله روشهای مداخلهای مختلف تحت تأثیر قرار بگیرد. بنابراین بررسی و اعتباریابی اثربخشی مداخلات روانشناسی-مشاورهای بر افزایش رضایت زناشویی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقبقات مختلف، میزان اثرگذاری مداخلات روانشناختی-مشاوره ای را بر روی سازگاری و رضایت زناشویی زوجین مشخص کند. روش: بدین منظور از بین 45 پژوهش،33 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بودند، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. محاسبه اندازه اثر هر پژوهش به صورت دستی انجام گرفت. یافتههای: پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر کوهن(d) برای تاثیر مداخلات روانشناسی-مشاورهای بر افزایش رضایت زناشویی 25/1 است(00001/0p≤). نتیجه گیری: میزان اندازه اثر مداخلات روانشناسی-مشاورهای بر افزایش رضایت زناشویی زوجین مطابق جدول تفسیر اندازه کوهن در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی می شود. به عبارت دیگر مداخلات روانشناسی-مشاورهای در بالا بردن رضایت زناشویی موًثر میباشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_618_aaafda9d1f6ff75e6dfeaeae93f5912d.pdf