TY - JOUR ID - 8645 TI - رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان: بررسی مقایسه ای نقش پدران و مادران JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - کاظمیان, سمیه AU - کریمی, مریم AD - استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 34 SP - 103 EP - 118 KW - ارتباط پدر- فرزند KW - ارتباط مادر- فرزند KW - هویت اجتماعی DO - 10.22054/qccpc.2018.32793.1853 N2 - روابط والد فرزندی بر جنبه‌های مختلف تحول نوجوان تأثیرگذار است و هویت اجتماعی یکی از ابعاد هویت است که در زندگی فرد و جامعه تأثیر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان و تعیین تفاوت میان رابطه مادر-فرزند و پدر-فرزند به‌عنوان یک پیش‌بینی کننده‌ی مهم هویت اجتماعی بود. به این منظور تعداد 319 نفر از نوجوانان دختر دوره دوم دبیرستان شهر یزد به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای به‌کاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS) و پرسشنامه هویت اجتماعی بود. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هویت اجتماعی نوجوانان دختر و کیفیت ارتباط آنان با پدر (26/0 = r و 001/0 = P) و کیفیت ارتباط آنان با مادر (18/0 = r و 01/0 = P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها کیفیت ارتباط با پدر (001/0 = P) به‌طور معناداری توانست هویت اجتماعی نوجوانان دختر را پیش‌بینی کند. درنتیجه ارتباط با پدر سهم بیشتری در پیش‌بینی هویت اجتماعی دختران دارد. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8645.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8645_1d3bfa404fc0e6c49df57ba751e989be.pdf ER -