TY - JOUR ID - 7748 TI - تدوین مدل ساختاری شیوه‌های فرزند پروری مادران بر اساس سبک‌های دلبستگی و کیفیت روابط موضوعی آنان در میان مادران با فرزندان عادی و مبتلابه اختلال‌های اضطراب جدایی و وسواس-اجبار JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - میر صادقی, سودابه AU - سهرابی, فرامرز AU - اسکندری, حسین AU - برجعلی, احمد AU - فرخی, نورعلی AD - دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیارگروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه روان سنجی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 30 SP - 131 EP - 194 KW - شیوه‌های فرزند پروری KW - سبک‌های دلبستگی KW - کیفیت روابط موضوعی KW - اختلال‌های اضطراب جدایی KW - وسواس- اجبار DO - 10.22054/qccpc.2017.22054.1530 N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری شیوه‌های فرزند پروری مادران مبتنی بر سبک‌های دلبستگی و کیفیت روابط موضوعی آنان در میان مادران با فرزندان عادی و مبتلا به اختلال‌های اضطراب جدایی و وسواس- اجبار بود. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی-پیش‌بینی است. جامعه آماری از سه گروه مادران، دارای کودک مبتلا به اختلال‌های اضطراب جدایی، مبتلا به اختلالOCD، و عادی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه یک شهر تهران تشکیل شده است. در پژوهش حاضر از روش نمونه‌گیری در دسترس و حجم نمونه 450 نفر (150 نفر برای هر گروه) بود. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه های ابعاد و سبک های فرزندپروری (PSDQ)، روابط موضوعی بل، دلبستگی بزرگسالی (فینی و نولر، 1994) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID) بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تأییدی و برای ازمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری (SEM ) به کار بسته شد. یافته ها نشان داد که که شاخص های CV-red که کیفیت ساختاری مدل را نشان می دهد، برای تمام متغیرهای وابسته مثبت شده است که نشان دهنده کیفیت مناسب مدل است. همچنین مقادیر AVE نیز نشان دهنده روایی تشخیصی خوب سازه های مدل است. شاخص GOF نیز 696/0 بدست آمده است که با توجه به ملاک وتزلو و همکاران (2009) نشان می دهد قدرت پیش بینی کلی مدل ساختاری زیاد است و مدل آزمون شده در پیش بینی متغیرهای مکنون درون زا موفق بوده است. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_7748.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_7748_c9b92f0e64c592755d7039241e9968f9.pdf ER -