TY - JOUR ID - 6070 TI - رابطه هوش هیجانی و شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - سعیدی راد, حسن AU - رباط جزی, عفت سادات AD - دانشجوی دانشگاه آزاد واحد ساوه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 10 SP - 51 EP - 63 KW - هوش هیجانی KW - هوش شناختی KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22054/qccpc.2012.6070 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد، جامعه آماری شامل کلیه معلمان (زن و مرد) پایه پنجم ابتدایی شهرستان علی آباد کتول در سال تحصیلی 88-1387 بودند که 75 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند، ابزار مورد پژوهش شامل آزمون هوش هیجانی بار-ان برای ارزیابی هوش هیجانی، آزمون هوشی و کسلر برای اندازه گیری هوش شناختی و متوسط نمرات نیمسال دوم به منظور بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که معلم های آنها در دو آزمون هوش (وکسلر و بار- ان) شرکت کرده بودند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد اما بین هوش شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد، در تبیین این نتایج میتوان به اهمیت هوش هیجانی در محیط کار و تفاوت گروه نمونه حاضر با پژوهش قبل اشاره کرد UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_6070.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_6070_43fecab0855177a5c286287cdc4c5d85.pdf ER -