دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
تدوین مدل علّی فرسودگی تحصیلی با توجّه به نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشجویان دورهی کارشناسی
1
27
FA
محمد رضا
فلسفی نژاد
هیِت علمی، دانشگاه علامه طباطبایی
falsafinejad@yahoo.co.uk
محسن
عزیزی ابرقوئی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران
mohsenazizi1986@gmail.com
صغری
ابراهیمی قوام آبادی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران
qavam.s2015@gmail.com
فریبرز
درتاج
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران
dortaj@atu.ac.ir
10.22054/qccpc.2015.4419
هدف پژوهش حاضرتدوین مدل علّی فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای حمایت اجتماعی و کمالگرایی ناسازگارانه و با نقش میانجیگری خودکارآمدی در دانشجویان دوره کارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش، عبارت از کلیه دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، و گروه نمونه تحقیق 493 (139 پسر، و 354 دختر) دانشجوی دورهی کارشناسی بود که به صورت تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش نسخه دانشجویان(2002)، حمایت اجتماعی ملکی، دمارای و الیوت(2000)، کمالگرایی استابر(2007) و خودکارآمدی عمومی شرر(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل مسیر نشان داد که حمایت همکلاسان و کمالگرایی ناسازگارانه هم به صورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم(از طریق خودکارآمدی) فرسودگی تحصیلی را تحتتاثیر قرار میدهند. بهطور کلی سهم اثرات مستقیم و غیرمستقیم مدل و درصد واریانس تبیینشده فرسودگی تحصیلی در مدل برابر با 27/ بود. تمامی شاخصهای تعیین اعتبار مدل شامل شاخص هنجار شده مجذور کای، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته، شاخص برازندگی هنجار شده، شاخص برازندگی تطبیقی، شاخص توکر-لویس و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب حکایت از مناسبت و کفایت مدل نهایی داشت. تبیین های مربوط به فرضیات و تلویحات نتایج بهمنظور مقابله با فرسودگی تحصیلی مورد بحث قرار گرفت.
فرسودگی تحصیلی,حمایت اجتماعی,کمالگرایی ناسازگارانه,خودکارآمدی
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4419.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4419_8b151f719401440e5fc59f586d98f4de.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
حیطه های تعارض و استراتژی های حل آن در زوجین رضایتمند
29
54
FA
الهام
فتحی
0000-0002-9902-201X
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
fathielham@ymail.com
معصومه
اسمعیلی
0000-0003-1382-6795
دانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
masesmaeily@yahoo.com
کیومرث
فرحبخش
دانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
kumars@yahoo.com
منیژه
دانشپور
Alliant International University
mdaneshpour@alliant.edu
10.22054/qccpc.2015.4425
چکیده<br />هدف و زمینه : حل تعارض سازنده می تواند منجر به نتایجی همچون رضایت زناشویی، تقویت رابطه و بهزیستی گردد. هدف این مطالعه کاوش حوزه های تعارض زوجین رضایتمند ایرانی و راهبردهای حل تعارض این زوجین است.<br />روش:10 زوج رضایتمند ایرانی در این پژوهش شرکت کردند، آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل محتوای قراردادی بهمنظور استخراج مضامین و خرده مضامین این مطالعه استفاده شد.<br />یافتهها: سه مضمون همراه با خرده مضامینش بهدستآمد که عبارتاند از:1) تعارض های متفاوت در مراحل مختلف ازدواج(تعارضهای مرحله پیش از ازدواج، مرحله نامزدی، مرحله اولیه ازدواج و مرحله ثانویه ازدواج)، 2) نقش خانوادهها در تعارضها( خانواده ها به عنوان منبع حمایتی، کمرنگ شدن نقش خانواده ها به مرور زمان)، 3) راهبردهای سازنده برای حل تعارضهای زن و شوهری و خانوادگی (روشنسازی، حمایت از همسر و منظومه زنوشوهری، سازگاری، جبران، افزایش استقلال، آرامبخشی، بهره گیری از منابع حمایتی).<br />نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تعارضها و راهبردهایی که زوجین رضایتمند برای حل تعارضها استفاده میکنند مبتنی بر فرهنگ هستند و نیاز بیشتری به مطالعات حساس به فرهنگ و ایجاد برنامههای مداخلهای مبتنی بر این مطالعات وجود دارد.
تعارض,راهبردهای حل تعارض,زوجین رضایتمند
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4425.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4425_fac627ec37e750599633952f12f88757.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
شناسایی ابعاد کارکرد خانواده در فرایند مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد
55
80
FA
محمد
ثناگویی زاده
دانشگاه اصفهان
m.sanagoueizadeh@isca.ac.ir
عذری
اعتمادی
دانشگاه اصفهان
o.etemadi@edu.ui.ac.ir
سید احمد
احمدی
دانشگاه اصفهان
drahmadahmady@yahoo.com
ر ضوان السادات
جزایری
دانشگاه اصفهان
rs.jazayeri@yahoo.com
10.22054/qccpc.2015.4420
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد کارکرد خانواده در فرایند مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی است. به این منظور از روش نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. بنابراین از مطالعه منابع و متون دینی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. نمونه گیری به روش نظری انجام شد. داده ها از طریق مطالعه منابع و مصاحبه با کارشناسان و یادداشت های فنی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از کد گذاری باز،کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در مجموع تعداد 65 گزاره مفهومی استخراج گردید. سپس گزاره های مفهومی با توجه به ماهیت مشترک در مقولات کلی تر طبقه بندی شدند و 10 مقوله کلی به دست آمد. براساس پارادایم کدگذاری محوری الگوی تجسمی ابعاد کارکرد خانواده در ترسیم و در مرحله کدگذاری گزینشی نظریه میانی تدوین شد. یافته های پژوهش نشان داد مقوله هسته ای تعالی خانواده است که ابعاد نقش ها و وظایف، ارتباطات، حریم ها و رفتار به عنوان شرایط علی می تواند عامل تعالی خانواده باشد، تعالی خانواده تحت تأثیر دو بعد تقویت و کنترل قرار می گیرد به گونه ای که بعد کنترل مانع آسیب به خانواده شده و بعد تقویت زمینه تقویت سایر ابعاد را فراهم می سازد. تعامل تعالی خانواده با سایر ابعاد باعث می شود انسان در درون خانواده به تعالی و رشد فردی برسد. براساس یافته های پژوهش الگوی نظری مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی تدوین می شود که می توان براساس آن خانواده را ارزیابی، آسیب شناسی و درمان نمود.
کارکرد,خانواده,مشاوره خانواده,اسلام,نظریه داده بنیاد
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4420.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4420_bd4d79bf425522192d045c3177b75911.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه
81
109
FA
زهره
ملایی
فارغ التحصیل
molaee_zohre@yahoo.com
فریبا
خوشبخت
عضو هیات علمی
khoshbakht@shirazu.ac.ir
محمدحسن
کریمی
عضو هیات علمی
karimivoice@gmail.com
10.22054/qccpc.2015.4424
این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب (کیفی-کمی)انجام گرفت. گردآوری دادهها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محققساخته در نمونه مشاوران مدارس مقطع متوسطه شهر شیراز ( با روش نمونه گیری تصادفی ساده ) انجام گرفت برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازهگیری-های مکرر، آزمون تیتست برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. <br />نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانشآموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقع-نگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزهبخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای تواناییهای شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی میدانند که در رابطه با دانشآموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویت-بندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانشآموز را در اولویت قرار دادهاند. همچنین رازداری را یکی از مهمترین اصول اخلاق حرفهای عنوان کردند. .نتایج کمی پژوهش،نیز نشان داد بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفهای مشاوران، عدم آسیبرسانی میباشد. همچنین بین برخی ویژگی های دموگرافیک و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه وجود داشت.
اخلاقحرفهای,مشاوران مدارس,مقطع متوسطه
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4424.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4424_f1e250a3d27024adca5a88fb86f05ee0.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
نقش باورهای ارتباطی و معنوی در خرسندی زناشویی؛ ارائه یک مدل فرضی
111
130
FA
محمدسجاد
صیدی
0000-0002-5118-8643
دانش آموخته دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی
sey110@hotmail.com
علی محمد
نظری
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی
amnazariy@yahoo.com
محمد
ابراهیمی
کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
m_eb111@yahoo.com
10.22054/qccpc.2015.4421
چکیده<br />هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش بینی کنندههای خرسندی زناشویی، از بین باورهای معنوی و ارتباطی، کیفیت ارتباط و متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سطح تحصیلات، جنسیت) انجام گرفت.<br />روش: این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. برای جمع آوری دادهها؛ تعداد 358 نفر از متأهلین شهرستان مریوان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: سیاهه باورهای ارتباطی (RBI)، مقیاس تقدس ازدواج، مقیاس ارتباط در خانواد (FCS)، و ابزار خرسندی زناشویی (MHM). برای تحلیل دادهها از از رگرسیون پسرو و تحلیل مسیر استفاده شد. <br />یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد که باور به تقدس ازدواج، مخرب بودن مخالفت و عدم تغییر همسر به طور مستقیم و غیر مستقیم؛ کمال گرایی جنسی و ذهن خوانی به طور غیر مستقیم (با واسطه گری کیفیت ارتباط و سن) توانستند خرسندی زناشویی را پیش بینی کنند. <br />نتیجه گیری: باور به مقدس و الهی بودن ازدواج از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر خرسندی زناشویی است، و این در حالی است که باورهای نامعقول ارتباطی بشدت اثر مخربی بر آن دارند. کیفیت ارتباط و سن نیز در این میان نقشی واسطهای ایفا میکنند.<br />کلیدواژهها: خرسندی زناشویی، باورهای ارتباطی، کیفیت ارتباط، باور به تقدس ازدواج.. .
: خرسندی زناشویی,باورهای ارتباطی,کیفیت ارتباط,باور به تقدس ازدواج
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4421.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4421_881fc78189ccacc47d6d73db80f717a1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی دانش آموزان پسردبیرستانی
131
143
FA
محسن
محمدی
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
mohamadi009@yahoo.com
ریحانه
طالبی
کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
talebi3040@gmail.com
10.22054/qccpc.2015.4422
مقدمه: پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که همهی ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد و پیامدهای منفی همچون تصویر ذهنی منفی در میان همسالان و آموزگاران، طرد از سوی همسالان، افت تحصیلی، مصرف مواد، مشکلات ارتباطی با خانواده و بزهکاری را در پی دارد. هدف: لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مشاوره گروهی به شیوهی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی دانش آموزان پسر دوره دبیرستان صورت گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان مدارس پسرانه دوره دبیرستان از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامه پرخاشگریAGQ، ۲۴ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در ۲ گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ۸ جلسه گشتالت درمانی گروهی بافاصله زمانی یک هفته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس انجام گرفت که نتایج نشان داد بین گروههای موردمطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. (p<۰/۵) نتیجهگیری: مشاورهی گروهی به شیوهی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینهتوزی مؤثر بوده است.<br />واژگان کلیدی: گشتالت درمانی گروهی، تهاجم، کینهتوزی
گشتالت درمانی گروهی,تهاجم,کینهتوزی
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4422.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4422_0654eff8c078b0fbc102feae61f980ac.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
6
24
2015
12
22
مقایسه خودافشاسازی، صمیمیت و پردازش هیجانی در زنان متاهل مبتلا به فوبی اجتماعی و زنان سالم
145
163
FA
فرشته
پورمحسنی کلوری
استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
fpmohseni@yahoo.com
ژیلا
شیرزاد
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
shirzad_jila@yahoo.com
10.22054/qccpc.2015.4423
هدف این پژوهش مقایسه خود افشاسازی، صمیمیت و پردازش هیجانی در زنان متأهل مبتلا به فوبی اجتماعی و زنان سالم بود. پژوهش حاضر یک طرح علی مقایسهای است و جامعه آماری آن شامل تمامی زنان متاهل ساکن در شهر اردبیل بودند که به مراکز مشاوره شهر اردبیل مراجعه و تشخیص اختلال فوبی اجتماعی دریافت نموده بودند. از میان این زنان، 40 زن مبتلا به فوبی اجتماعی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند؛ گروه بهنجار نیز 40 نفر بودند که از میان زنان متاهل ساکن اردبیل به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در متغیرهای جایگاه اجتماعی-اقتصادی، سطح تحصیلات و مدت تاهل با گروه زنان مبتلا به فوبی اجتماعی همتا شدند. سپس هر دو گروه به مقیاس فوبی اجتماعی کانور و همکاران، مقیاس خود افشاسازی، مقیاس صمیمیت و مقیاس پردازش هیجانی پاسخ دادند. دادههابا استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که خود افشاسازی و صمیمیت در زنان متأهل مبتلابه فوبی اجتماعی در مقایسه با زنان سالم بطور معناداری کمتر است و پردازش هیجانی در زنان متأهل مبتلا به فوبی اجتماعی در مقایسه با گروه سالم بیشتر است. این پژوهش میتواند درزمینه پیشگیری، درمان و ارائه خدمات مشاورهای به زنان مبتلا به فوبی اجتماعی سودمند باشد.
پردازش هیجانی,خودافشاسازی,زنان متاهل,صمیمیت,فوبی اجتماعی
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4423.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_4423_79c0f91183c1cf9d32210559a896dffa.pdf