دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
آسیب شناسی کارکردهای جنسیتی زوجین در خانواده از دیدگاه قرآن
1
15
FA
ابراهیم
نعیمی
0000000225821273
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
naeimi@atu.ac.ir
سمیه
کاظمیان
0000-0002-8263-9726
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
somaye.kazemian@yahoo.com
10.22054/qccpc.2014.1682
اگرچه دربارة اهمیت نهاد خانواده در اسلام و آموزههای دینی دربارة تحکیم نهاد خانواده، پژوهشهای بسیاری صورت گرفته است، اما ویژگی عمدة این پژوهشها، غفلت از بازخوانی آموزههای دینی از منظر آسیبشناسی کارکردهای جنسیتی زوجین است. نویسنده بر این باور است که در ایران نظریه پردازی و نگاه جامع به خانواده وجود نداشته و از همین روی، کارکردهای جنسیتی زوجین کمابیش در جهت تضعیف و تهدید کیان خانواده قرار گرفته است. در مقاله حاضر با هدف استخراج دیدگاه اصیل اسلامی یعنی نص قرآن کریم، به بررسی کارکردهای جنسیتی زوجین پرداخته شده است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها روش کتابخانهای و ابزار آن، فیشبرداری بوده است. در این تحقیق برای تحلیل اطلاعات، از تحلیل کیفی استفاده شد. در این مقاله تلاش بر آن است مشکلات خانواده برمبنای دیدگاه قرآنی مورد بررسی قرار گیرد و به آسیبشناسی کارکردهای جنسیتی زوجین پرداخته شود و پیامدهای این جریان در حوزة خانواده بازنمایی گردد. یافتههای این پژوهش آشکارسازی آسیبهای کارکردهای جنسیتی مردان و زنان مبتنی بر دیدگاههای قرآنکریم میباشد.
--
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1682.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1682_acd6aae4bafe683407db734451392814.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
ارائه الگوی خانواده درمانی سهم گذاری در حل تعارضات خانواده
27
57
FA
معصومه
اسمعیلی
0000-0003-1382-6795
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
masesmaeily@yahoo.com
این پژوهش<br />با هدف ارائه یک الگوی مشاوره ازدواج و خانواده صورت گرفته است. به این<br />منظور ابتدا مقدمهای بر چگونگی تشکیل خانواده، تحولات خانواده در جهان و تأثیرپذیری<br />و تأثیرگذاری این تحولات در زندگی انسان، با توجه به متون مرتبط ارائهشده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش استقرایی-<br />قیاسی است. سطح تحلیل در این جستار هم تهیه یک گزارش توصیفی از آیات درباره ازدواج<br />و خانواده و هم گسترش یک نظریه درباره ازدواج و خانواده است. مبانی و اصول مستخرج از آیات قرآن کریم به عبارت ذیل تدوین<br />شدند: مبنای اول مخلوقیت سهم گذار و اصول مرتبط: حکیمانه بودن نیاز ذاتی به همسری،<br />خالق محور معنابخشی، مسئول در مقابل اهداف کلی آفرینش، عامل در سعادت و شقاوت خود.<br /><em>مبنای دوم آفرینش احسن و اصول مرتبط<strong>:</strong></em> انتخابگری لازمه تکوین بشر،<br />ارتباط لازمهی تکوین بشر، معیارمندی آفرینش. <em>مبنای سوم پیوستگی و وسعت هستی و<br />اصول مرتبط:</em>حق محور همگرایی ، نظارت و قاعدهمندی آفرینش، درک اصل و<br />فرع لایههای وجود از طرف سهم گذار، درک پیوستار زمان از طرف سهم گذار، درک بافت<br />پرورش سهم گذار<em>. مبنای چهارم هدفمندی آفرینش و اصول مرتبط:</em> مشابهت نگاه سهمگذاران،<br />هماهنگی نگاه سهمگذاران بر محور حق، نیتمداری و در نهایت مبنای پنجم زوجیت و<br />اصول مرتبط: آرامش، مودت ، رعایت نقشهای زوجی، دوستی بر مبنای حق، هماهنگ با<br />قواعد کلی، زوجیت به اذن الله. برنامه مورد نظر در بخش محتوا مؤلفههای زندگی<br />سعادتمند زوجی با توجه به ویژگیهایی که قرآن کریم در سوره فرقان و انبیا مطرح<br />فرموده؛ در بخش فرایند مسیر سلوک انسانی از نظر قرآن کریم و در بخش فنون نیز از<br />فنونی ارتباطی، استدلالی،استعلایی و قانع سازی هیجانی هستی شناسانه قرآن کریم بهره<br />گرفته است.
الگوی خانواده درمانی,سهم گذاری,تعارضات خانواده
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1945.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1945_2825439fd9070a11dc429292677a7bb5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
بررسی رابطه ساده و تعدیلگر ناامیدی و عملکرد خانواده با افکار خودکشیگرا در بین دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر اهواز
59
79
FA
خالد
اصلانی
استادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
kh.aslany1356@gmail.com
عباس
امان اللهی
استادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
abas_amanelahi@yahoo.com
پری
ولد مومن
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
منوچهر
تقی پور
مربی و عضو گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مطالعه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی حاضر<br />با هدف بررسی رابطه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی بین ناامیدی و افکار خودکشیگرا<br />با نقش تعدیل</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گر عملکرد خانواده در بین دانش</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">آموزان<br />دختر و پسر ناحیهی یک و سه، شهر اهواز انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی<br />دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر اهواز بود که از میان 181 دانش</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">آموز دختر<br />و 179 دانشآموز پسر با روش نمونه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گیری تصادفی خوشهای چندمرحله</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ای انتخاب<br />شدند و سه مقیاس ناامیدی (</span><span style="font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">BHS</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">)، عملکرد خانواده (</span><span style="font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">FAD</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">) و افکار خودکشی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گرا (</span><span style="font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">SIS</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ها نشان<br />داد که بین ناامیدی و عملکرد خانواده و عملکرد خانواده و افکار خودکشی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گرا رابطهی<br />منفی و معناداری به لحاظ آماری در هر دو گروه وجود دارد، علاوه بر این بین ناامیدی<br />و افکار خودکشی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گرا رابطه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی مثبت<br />و معناداری در هر دو گروه دختر و پسر وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که در میان<br />دختران عملکرد خانواده تعدیل</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">کننده رابطه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی میان<br />ناامیدی و افکار خودکشی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گرا نمی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">باشد، ولی<br />در میان پسران عملکرد خانواده تعدیل کننده رابطه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی ناامیدی<br />وافکار خودکشی</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گرا میباشد؛ بنابراین می</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">توان گفت<br />که میان ناامیدی به عنوان یکی از نشانههای اصلی افسردگی و افکار خودکشیگرا که به<br />دنبال آن میآید رابطه</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ی بسیار قوی وجود دارد.</span>
ناامیدی,افکار خودکشی گرا,عملکرد خانواده
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1946.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1946_8ecef40b977253e73f5b46dcf3fdf2fc.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
بررسی رضایت شغلی و بهرهوری شغلی کارکنان دور کار و غیر دورکار بر حسب نوع عضویت کارکنان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی
81
94
FA
شیوا
سخائی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی
عبدالله
شفیع آبادی
0000-0002-5420-3669
استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
ashafiabady@yahoo.com
کیومرث
فرحبخش
0000000296938153
عضو هیآ علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
kiiumars@yahoo.com
پیشرفت در فنآوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری، تعاملات بین سازمانی و افراد را هر چه بیشتر تسهیل نموده و مفهوم کار را به معنای سنتی آن از نظر مکانی و زمانی تغییر دادهاست. یکی از این تغییرات، پیدایش الگوهای روش کار مبتنی بر رایانه، به نام دورکاری است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رضایت شغلی و بهرهوری شغلی کارکنان دورکار و غیردورکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری این پژوهش کلیهی کارمندان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که از بین آنها به صورت تصادفی 240 نفر شامل 120 نفر کارمند دورکار و 120 نفر کارمند غیردورکار انتخاب شدند و پرسشنامههای رضایت شغلی دانت و پرسشنامه بهرهوری برگرفته از مدل هرسی و گلد اسمیت توسط آنها تکمیل گردید دادهها با استفاده از تحلیل تمییز تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تابع تمییز بدست آمده از قدرت تشخیصی مناسبی برای پیشبینی واریانس متغیر ملاک در دو گروه دورکار و غیر دورکار برخوردار است. همچنین میانگین رضایت شغلی و بهرهوری شغلی در دورکاران بیشتر از غیر دورکاران است.
رضایت شغلی,بهرهوری شغلی,دورکاری,غیر دورکاری,تحلیل تمییز
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1947.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1947_fcde7a4c7059628fa8504f1370513ae5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
مقایسه هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران ساکن مراکز شبانهروزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده
95
112
FA
آسیه
شریعتمدار
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
s.shariatmadar41@gmail.com
ساحره
پور گراوند
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسهی هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران (20-13) بیسرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده است. <br /> روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پس رویدادی میباشد. جامعه آماری 60 نفر است. نمونههای تحقیق 30 نفر از گروه دختران بیسرپرست و بدسرپرست استان لرستان به صورت در دسترس و 30 نفر از گروه دختران تحت سرپرستی خانواده استان مذکور به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات هر دو نمونه دختران بیسرپرست و تحت سرپرست خانواده از طریق پرسشنامههای مرتبط یعنی «هیجان خواهی زاکرمن» و «کفایت اجتماعی فلنر» گردآوری شدند. نتایج حاصل از دادهها با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین هیجان خواهی و کفایت اجتماعی دختران بیسرپرست و بدسرپرست با دختران تحت سرپرستی خانواده تفاوت معنادار وجود دارد. <br />نتیجهگیری: میتوان گفت که جدایی از والدین به عنوان یک رویداد آسیبزا میتواند آینده و سلامت رشدی و روانی دختران بیسرپرست را تحت تأثیر قراردهد و آنها را دچار آسیبهای روانی کند.
بیسرپرستی,دختران نوجوان,کفایت اجتماعی,مراکز شبانهروزی,هیجان خواهی
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1948.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1948_1a8875a0a17717b6c04f72b125c32347.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب دانشجویان
51
65
FA
سمیرا
سلیمانی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
s.soleimani1368@gmail.com
--
--
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1689.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1689_c63e72e700a7c5459c938280b605a3c7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
بررسی رابطه تیپ شخصیتی مادر با میزان خودآگاهی او در اولین دوره بارداری
66
84
FA
مستوره
صداقت
دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه دولتی باکو
mastoorehsedaghat@yahoo.com
گلناره
قربانو
دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه دولتی باکو
ggurbanova@yandex.ru
تمایل به بچهدار شدن از منابع پیچیده زیستی – اجتماعی – فرهنگی و تجارب هشیارانه درون روانی نشأت میگیرد. در فرایند بارداری نه تنها جنین تحول مییابد، بلکه زن نیز دستخوش دگرگونیهایی، خواه جسمانی و خواه روانشناختی، میگردد. در این دوره عواملی چون شخصیت و درک از خود میتوانند در حل بحران ها و مواجه شدن با آنها تأثیرگذار باشند. هدف این مقاله، تعیین رابطه بین تیپ شخصیتی مادر و میزان خودآگاهی او در اولین دوره بارداری میباشد. در این تحقیق با اذعان به مطالعات تجربی و میدانی، عواملی چون تیپ شخصیتی و خودآگاهی مورد بررسی قرار گرفت. مبنای نظری تحقیق، نظریه های خودآگاهی راجرز و تیپ شخصیتی یونگ میباشند. در مبحث روش تحقیق، روش تحقیق از نوع همبستگی و پرسشنامههای خودآگاهی راجرز و پرسشنامه تیپ شخصیتی آیزنک به عنوان مناسب ترین ابزار برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مورد نیاز این تحقیق استفاده شده است. جمعیت آماری شامل زنان باردار در اولین بارداری شهر تهران و حجم نمونه نیز براساس فرمول کوکران 200 نفر برآورده شده است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. در مجموع، نتایج به دست آمده نشانگر رابطه بین تیپ شخصیتی و میزان خودآگاهی مادر در اولین بارداری میباشد.
بارداری,خود,خودآگاهی,شخصیت,تیپ شخصیتی
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1690.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1690_2317a5ff067dfacda25d577ef23c5132.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فرهنگ مشاوره و روان درمانی
2345-6051
2476-6178
5
20
2014
12
22
سلامت خانواده از نگاه جامعه شناسی
85
98
FA
منصوره
زارعان
استادیار پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا (س)
ام البنین
چابکی
استادیار پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا (س)
--
--
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1691.html
https://qccpc.atu.ac.ir/article_1691_da2cc73c9938a9114057ade640a6dc6d.pdf