%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش هنر نقاشی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان پسر ابتدایی %J فرهنگ مشاوره و روان درمانی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6051 %A عطاری, بهناز %A شفیع آبادی, عبدالله %D 2011 %\ 12/22/2011 %V 2 %N 8 %P 47-64 %! اثربخشی آموزش هنر نقاشی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان پسر ابتدایی %K هنردرمانی %K نقاشی %K آموزش نقاشی %K اضطراب %R 10.22054/qccpc.2012.5938 %X هدف این پژوهش حاضر تعیین کارایی آموزش هنر نقاشی در کاهش میزان اضطراب دانش آموزان پسر سال سوم ابتدایی منطقه دو آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 89-88 است، روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است، به منظور اجرای پژوهش از میان دبستان های پسرانه منطقه دو آموزش و پرورش، یک دبستان بطور تصادفی انتخاب گردید، سپس 123 نفر از پسران دانش آموز با استفاده از پرسشنامه مقیاس اضطراب کودکان مورد ارزیابی قرار گرفتند، 30 نفر از کودکان مضطرب به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره واگذار شدند، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه که مدت هر جلسه 40 دقیقه بود تحت آموزش هنر نقاشی قرار گرفتند و به 15 نفر دیگر به عنوان گرونه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد، پس از آموزش ،مجددا از هر دو گروه آزمایش و کنترل، آزمون گرفته شد، برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده گردید، نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد که بیانگر اثربخش بودن آموزش هنر نقاشی بر کاهش اضطراب است. %U https://qccpc.atu.ac.ir/article_5938_549672da874de748585b4628ef2e190e.pdf