%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر %J فرهنگ مشاوره و روان درمانی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6051 %A اعظمی, یوسف %A سهرابی, فرامرز %A برجعلی, احمد %A چوپان, احمد %D 2013 %\ 12/22/2013 %V 4 %N 16 %P 53-68 %! اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر %K تنظیم هیجان %K مدل گراس خشم %K سوء مصرف مواد %R %X مقدمه: سطح پایین تنظیم هیجانی که ناشی از ناتوانی در مقابله مؤثر با هیجان‌ها و مدیریت آن‌هاست، در شروع مصرف مواد نقش دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های شبه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه معتادانی که در سال 92-1391 به کلینیک‌های ترک اعتیاد شهرستان مریوان مراجعه کرده‌اند تشکیل می‌دهند. تعداد 30 نفر از افراد وابسته به مواد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها:به طور کلی، نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس می­تواند علائم خشم را در افراد وابسته به مواد کاهش دهد (001/0>P). نتیجه گیری:دشواری در تنظیم هیجان­ها یکی از مشکلات افراد سوء مصرف کننده مواد است و آموزش نحوه ابراز و مدیریت هیجانات به این افراد می­تواند در کاهش مشکلات آنها مؤثر واقع گردد. %U https://qccpc.atu.ac.ir/article_50_551ca5b3f1279533ebbfe5754c050c00.pdf