@article { author = {Ghadampour, Ezatolah and Mansouri, Leila and khaliligeshnigani, zahra and Amraei, Forouzan}, title = {The Effect of Shoenaker's Self Encouragement Training on Loneliness Felling and Psychological well being}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {9}, number = {35}, pages = {147-170}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2018.33571.1880}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effectiveness of self encouragement training on loneliness felling and psychological well being. This study was semi experimental pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of this study consisted of all female second grade students of high schools in Khoramabad city in the academic year of 2015-2016. Screening was conducted and 30 students according to obtained score, who had the highest scores in loneliness felling and low scores in psychological well being questionnaires were selected and were assigned randomly to experimental and control groups (each group 15 people). The instruments used in this study were loneliness felling (Racel & etal, 1980) and psychological well being questionnaires (Ryfe & etal,1989). The experimental group received self-encouragement training for ten 90-minutes sessions, one sessions in a week lasting for two month. Analysis of the data was done using descriptive (average & standard deviation) and inferential (multiple covariance analysis) tests. Experimental group showed significant decrease in loneliness felling and significant increase in psychological well being after being trained. Based on the result we can say that self encouragement as an a skill can decrease loneliness felling and raised psychological well being in students. Therefore it is recommended to edcuational authorities to use such teaching program in order to decrease loneliness felling and increase psychological well being of students so that their mental health could be maintained.}, keywords = {self encouragement,loneliness felling,psychological well being}, title_fa = {تأثیر آموزش خوددلگرم سازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روان شناختی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلگرم­سازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روان‌شناختی بود. روش­ پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 96-1395 بود. به‌منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که بر اساس نمرات به دست آمده 30 نفر از دانش­آموزانی که نمره آنان در مقیاس احساس تنهایی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین و در عین حال نمره آنان در مقیاس بهزیستی روان‌شناختی یک انحراف معیار پایین­تر از میانگین بود به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. سپس نمونه منتخب به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جسله 90 دقیقه‌ای به مدت 2 ماه تحت آموزش خوددلگرم­سازی قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس­های احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) و بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش خوددلگرم­سازی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی درگروه آزمایش شده است. بر اساس یافته­های پژوهش می­توان گفت آموزش خوددلگرم­سازی به‌عنوان یک مهارت می­تواند باعث کاهش احساس تنهایی و بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانش­آموزان گردد. لذا، چنین برنامه­ای به­منظور کاهش احساس تنهایی و ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی دانش­آموزان جهت ایجاد و حفظ سلامت روانی بیشتر در آنان به مسئولین آموزش‌وپرورش توصیه می­گردد.}, keywords_fa = {خوددلگرم‌سازی,احساس تنهایی,بهزیستی روان‌شناختی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8923.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8923_060fecf41c90bd89b13f08881d0ca96b.pdf} }