@article { author = {iranmehr, moslem and gitipasand, zahra}, title = {A qualitative research: The Study of Effective Factors on the students Optimism about the educational system (Studied; Shahid Fahmideh male highschool students in Tehran)}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {7}, number = {27}, pages = {105-126}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2016.6725}, abstract = {Optimism is a positive attitude to the outside world and an optimistic person with such a positive attitude is trying to see the world better and more beautiful. According to the research conducted, optimism is one of the most fundamental factors that enhances security and leads to a healthy, safe and Favorable society. One of the most important factors affecting Students educational motivation is the optimism to the educational system. So, the main purpose of the present study is to examine the effective factors on the students optimism about the educational system. Using Grounded theory, which is on of the qualitative strategies, 30 students of Shahid Fahmideh male highschool in Tehran were interviewed in a semi-structured way. In this study, the data was coded in Three steps of open, axial and selective coding. During the interview process, 33 codes (dimensions) are developed in open coding and four main themes in axial coding were obtained which are: 1- school staff characteristics, 2- environmental characteristics and school facilities, 3- school programs and 4- students features. "The desire to personal growth", as the selective coding of this research, was identified.}, keywords = {educational system,Optimism,Qualitative research,Student}, title_fa = {یک پژوهش کیفی: بررسی عوامل موثر بر خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی}, abstract_fa = {خوش بینی نگرشی مثبت به جهان پیرامون است و فرد خوش‌بین با چنین نگرش مثبتی در تلاش است که دنیا را به صورت بهتر و زیباتری ببیند. آنچه از تحقیقات انجام شده بر می آید این است که خوش بینی یکی از اصولی ترین مولفه هایی است که امنیت را ارتقا می دهد و موجب سلامتی، آرامش و مطلوبیت جامعه می شود. از مهم ترین عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان خوش بینی آنها به نظام آموزشی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر خوش بینی دانش آموزان نسبت به نظام آموزشی، بود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینه ای انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. با بهره‌گیری از روش نظریه زمینه ای، داده های حاصل از مصاحبه های انجام شده با 30 نفر از دانش آموزان دبیرستان پسرانه شهید فهمیده شهر تهران، طی سه مرحله کدگذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) شد. کدهای باز شامل 33 مفهوم و کدهای محوری شامل چهار مقوله عمده است که مشتمل بر ویژگی های کارکنان مدرسه، ویژگی‌های محیطی و امکانات مدرسه، برنامه‌های مدرسه و ویژگی های دانش آموزان می باشد. میل به رشد فردی، به عنوان کد محوری پژوهش حاضر، شناسایی گردید.}, keywords_fa = {نظام آموزشی,خوش بینی,پژوهش کیفی,دانش آموزان}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_6725.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_6725_6d02b8afa1f63ebdd4fc7b8b30fd18a7.pdf} }