@article { author = {m, a and farrokhi, noorali and k, e}, title = {Comparing the effectiveness of narrative-based consulting and solutions based on the behavioral disorder third grade middle school students saqez city.}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {7}, number = {25}, pages = {23-45}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2016.5886}, abstract = {Abstract The aim of this study was to compare the efficacy narrative-based and solution consulting based as a group in reducing behavioral disorders saqez city''s middle school female students. Methods: This study is an experiment that was conducted in 1393. In this study, using experimental design, 45 patients in the two groups and one control were playing. Two groups at 9 weeks of solutions - based accounts were based for a month and a half. 76 question questionnaire was used. Collection Data use the Woodworth test that was conduct disorder. To illustrate the difference between the groups, Data SPSS16 using inferential statistical tests were analyzed. Results: The results showed that treatment solutions based to the narrative better based performance. Conclusion: This model can be used as an approach by counselors in schools and receive little used facilities and prove the disorder. Keywords: behavioral disorders, narrative therapy, solution based, group counseling, teen}, keywords = {Keywords: behavioral disorders,Narrative therapy,solution based,group counseling,Teen}, title_fa = {مقایسه اثر بخشی مشاوره روایت مدار و راه حل مدار بر اختلالات رفتاری دانش آموزان پایه سوم مقطع راهنمایی}, abstract_fa = {چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی راه حل مدار و روایت مدار در کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دختر پایه‌ی راهنمایی شهرستان سقز انجام گرفته است. روش: با استفاده از طرح نیمه آزمایشی تعداد 45 نفر پس از غربال‌گری اولبه از بین 300 نفر به صورت تصادفی در در دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه راه حل مدار در 5 جلسه و روایت‌مدار در 4 جلسه دو ساعته به مدت یک و نیم ماه در معرض مداخله قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 76 سوالی ودوورث(1388) برای قبل و بعد از مداخله استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌طرفه برای اثربخشی روش‌ها و با آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه گروه‌های آزمایشی با یکدیگر و با گروه کنترل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که اولاْ روش‌های راه‌حل‌مدار و روایت‌مدار در کاهش اختلالات رفتاری مؤثرند و ثانیاْ روش راه‌حل‌مدار از کارایی بیشتری برخوردار است. نتیجه‌گیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، مشاوران مدارس می‌توانند به عنوان رویکردی که در کاهش اختلالات رفتاری مؤثر است استفاده کنند.}, keywords_fa = {کلیدواژه: اختلالات رفتاری,روایت درمانی,راه حل مدار,مشاوره گروهی,نوجوانان}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5886.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5886_f7b7ead21e1e2cd20dca45054b76a0dc.pdf} }