@article { author = {borji pour, maryam and asad zadeh, hasan}, title = {Effectiveness of resiliency based training on reducing students' anxiety}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-24}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5878}, abstract = {This study aims to investigate the effectiveness of resiliency based training on reducing high school students' anxiety. Statistical society comprised all high school female students from district nineteen in Tehran city in the academic year of 1389-90. In order to choose the sample group, 120 students were selected using multistage cluster sampling method. In the first round, one district out of nineteen was randomly selected. Then, two high schools in that district were selected. Finally, six classrooms of forty seven classes in those schools were randomly selected. Then, performing Katel Anxiety Questionnaire (1957) and Resiliency Questionnaire (Connor-Davidson (2003), 40 of students who scored above the sample mean test scores of anxiety and lower than average for resiliency questionnaire were selected. According to the research being quesi-experimental, randomly 20 of them were replaced in control group and 20 in experimental group. Then, the experimental group was trained for 10 sessions, each 90 minutes based on resiliency. After training sessions, as the post-test, status anxiety and resiliency of both experimental and control groups were measured. The collected data from pretest and posttest were analyzed using independent groups t test. Results showed that there are significant difference between mean experimental and control groups in a=0/05 in total anxiety factor, state anxiety and trait anxiety.}, keywords = {Resiliency,Anxiety,High School Students}, title_fa = {آموزش مبتنی بر تاب آوری در کاهش اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 19 شهر تهران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر تاب آوری در کاهش اضطراب دانش آموزان انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش عبارت بود از کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 19 شهر تهران که در سال تحصیلی 90- 1389 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه ی آماری پژوهش، تعداد 120 تن از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بدین ترتیب که در مرحله ی اول از 19 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران، یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحله دوم دو مدرسه از منطقه ی مورد نظر و در مرحله سوم ، شش کلاس درس از چهل و هفت کلاس موجود در آن مدرسه، به صورت تصادفی انتخاب شدند. آنگاه با اجرای آزمون اضطراب کتل و تاب آوری کونور –دیویدسون، تعداد 40 تن از دانش آموزان گروه نمونه که نمره ی بالاتر از میانگین در آزمون اضطراب و نمره پایین تر از میانگین در آزمون تاب آوری کسب کرده بودند انتخاب شدند. با توجه به نیمه آزمایشی بودن پژوهش، به طور تصادفی 20 تن از آنان در گروه کنترل و 20 تن دیگر در گروه آزمایش جایگزین شدند نتایج نشان داد بین میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در سطح a= 0/05 در عامل اضطراب کل، اضطراب آشکار و اضطراب پنهان و همچنین عامل تاب آوری تفاوت معنادار وجود داشت.بدین معنی که دانش آموزانی که آموزش مبتنی بر تاب آوری را دیده بودند در مقایسه با دانش آموزانی که این آموزش را ندیده بودند در پس آزمون، عامل اضطراب نمرات پایین تر و در عامل تاب آوری نمرات بالاتری کسب کردند. این نتایج می تواند کاربردهایی برای چگونگی کاهش اضطراب دانش آموزان داشته باشد که در مقاله ی حاضر به آن پرداخته می شود.}, keywords_fa = {تاب آوری,اضطراب,اضطراب آشکار,اضطراب پنهان}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5878.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5878_677190e2fbc5b90b479bcd8dd3e79f0e.pdf} } @article { author = {dastani, mahbubeh and jamhari, farhad}, title = {Training stress management to mothers based on cognitive-behavioral approach and its effect on reducing their preschool children aggressive behaviors}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {25-42}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5879}, abstract = {In this study Effects of stress management training to mothers of children preschool in reducing aggressive behaviors were paid. This research was experimental, and sampling was random. To this study in 2 kindergartens were chosen randomly in Mahallat and aggression questionnaire among preschool children in 2 these kindergarten were conducted. 24 children, who got the high score in questioners, were chosen and divided in 2 groups of experiment and control. Then test group, stress management during the 8th meeting of the mothers were instructed 70 minutes. Then after a month aggression questionnaire in both experimental and control groups were conducted. Results showed significant difference between the two groups. Results showed that stress management training reduced overall aggression in children and has affected on reduction verbal assault aggression, physical assault aggression, relational aggression, impulsive aggression. Therefore, concluded the incidence of maternal stress affects children's aggressive behavior and parents’ stress training programs can reduce or prevent the incidence of aggressive behavior in children too.}, keywords = {Stress management,Aggression,Preschool children}, title_fa = {تاثیر آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری به مادران در کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی}, abstract_fa = {در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به مادران در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیش از دبستان پرداخته شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و نمونه گیری در دسترس بود. به منظور انجام این بررسی پرسشنامه پرخاشگری پیش دبستانی در بین کودکان 2 مهد کودک در شهرستان محلات اجرا گردید. 24 نفر از کودکانی که نمرات بالایی در پرسشنامه گرفته بودند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس در گروه آزمایش، مدیریت استرس به مادران طی 8 جلسه 70 دقیقه ای آموزش داده شد. پس از اتمام آموزش مجددا پرسشنامه پرخاشگری در هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. یافته ها حاکی از تفاوت معنا دار بین دو گروه بود. نتیجه تحقیق نشان داد که آموزش مدیریت استرس موجب کاهش پرخاشگری کلی در کودکان شده است و در کاهش پرخاشگری کلامی-تهاجمی، فیزیکی-تهاجمی، رابطه ای و خشم تکانشی، موثر بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت استرس مادران در بروز رفتارهای پرخاشگرانه کودکان تاثیر دارد و می توان با برنامه های آموزش استرس به والدین بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان را کاهش داد یا از بروز آن جلوگیری کرد.}, keywords_fa = {مدیریت استرس,پرخاشگری,کودکان پیش از دبستان}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5879.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5879_df62ffa4fa20fa8eecc6ac0371bbd5db.pdf} } @article { author = {soudani, mansour and dehghan, soheyla}, title = {The effectiveness of short-term couple therapy by self-regulatory technique on psychological well-being and marital communication of maladjustment couples}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {43-72}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5880}, abstract = {The present research was conducted to investigate the effect of short- term couple therapy by self-regulatory technique on psychological well- being and marital communication of couples referred to Welfare Organization Centers in Jahrom town. The sample included 28 couples who were selected by simple randomly sampling from 42 voluntary couples for this study. The instruments were used: (1) Psychological Well-being Ryff Scall and (2) Marital Satisfaction Enrich Questionnaire. The design of this study was pretest- posttest with control group, and then the experimental group received intervention. At posttest stage two groups answered the scale again. The result showed that the short- term couple therapy by self-regulatory technique increased psychological well-being and marital communication in experimental group in comparison to control group.}, keywords = {short- term couple therapy,self-regulatory technique,Psychological well-being,marital communication}, title_fa = {بررسی اثر بخشی زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خود تنظیمی بر بهزیستی روان شناختی و ارتباط زناشویی زوج های ناسازگار}, abstract_fa = {در این پژوهش اثر بخشی زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خود تنظیمی بر بهزیستی روان شناختی و افزایش ارتباط زناشویی زوج های ناسازگار مراجعه کننده به مرکز بهزیستی جهرم، مورد بررسی قرار گرفت. جامعه اماری این پژوهش کلیه زوج های مراجعه کننده به مرکز بهزیستی جهرم در سال 1388 می باشند. نمونه شامل 28 زوج است که به روش نمونه گیری تصادفی از بین 42 زوج داوطلب شرکت در این طرح، انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس بهزیستی روان شناختی و رضایت زناشویی انریچ می باشند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است که پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایشی و کنترل مداخله آزمایشی به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و یک بار در هفته بر روی هر یک از زوج های گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل امد. برای تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خود تنظیمی باعث افزایش بهزیستی روان شناختی و ارتباط زناشویی زوج های گروه آزمایشی شده است.}, keywords_fa = {زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خود تنظیمی,بهزیستی روان شناختی,ارتباط زناشویی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5880.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5880_04f623f359eb5fed0365ad9829711b4f.pdf} } @article { author = {shariati, sadrodin and karami, morteza}, title = {Approaches and skills of anger management based on Islamic teachings}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {73-100}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5881}, abstract = {This study was done for the purpose of extracting the approaches and skills of anger- management based on Islamic teachings. The research type is fundamental one and the method used was descriptive-analytical and of library studies. The conclusion of the study contained: (a) providing three theoretical models of cognitive, cognitive-behavioral and transferring the effects of anger, (b) providing 14 skills for controlling anger, including: (1) patience and tolerance (self-regulation skill), (2) virtue (self-controlling skill), (3) forgiveness, (4) remembrance of death, (5) remembrance of God, (6) the changes in the body conditions (relaxation training), (7) saying prayers (positive mental review), (8) prostrating, (9) ablutions (connecting with the infinite), (10) silence (studying your part in creating anger), (11) beneficence towards parents, (12) elimination of hatred and enmity in yourself, (13) using of protective systems, and (14) paying attention to the principle of “whatever you choose for yourself, choose for the others”.}, keywords = {anger-control approaches,anger-control skills,Islamic teachings}, title_fa = {رویکرد ها و مهارت های کنترل خشم بر اساس آموزه های اسلامی}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور استنباط و استخراج رویکردها و مهارتهای کنترل خشم بر اساس آموزه های اسلامی صورت پذیرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی بوده و روش بکار گرفته شده در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و از نوع مطالعه کتابخانه ای است. یافته های این پژوهش شامل: الف-ارائه سه الگوی نظری شناختی، شناختی-رفتاری و انتقال اثرات خشم و ب-ارائه 14 مهارت در کنترل خشم، شامل: 1-صبر و بردباری2-تقوا 3-بخشودگی 4-یاد مرگ 5-یاد خدا 6-تغییر در وضعیت بدنی 7-دعا کردن و ذکر گفتن 8- سجده کردن 9- گرفتن وضو و غسل 10- سکوت 11- نیکی به پدر و مادر 12- رفع کینه و دشمنی در خود 13- استفاده از سیستم های حمایتی 14- توجه به اصل هر آنچه برای خود پسندی برای دیگران هم پسند.}, keywords_fa = {رویکردهای کنترل خشم,مهارتهای کنترل خشم و آموزه های اسلامی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5881.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5881_36399af2da5200a27af440e76dad7abe.pdf} } @article { author = {zandi pour, tayebeh and shafi'e nia, a'zam}, title = {The place of forgiveness in the process of adjusting to the husband's infidelity and Islamic thoughts12}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-124}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5882}, abstract = {In this research, while studying the women's reaction toward their husband's infidelity, forgiveness is discussed as the last stage in the process of adjusting to the husband's infidelity and some Islamic thoughts regarding forgiveness is reviewed. The study is a qualitative one and data is gathered through deep counseling interviews. The sample comprised 30 women who were selected from among 60 women who came to counseling clinics with the same problem of husband's infidelity. Results indicated that the process which women went through when facing their husband's infidelity includes three stages: (a) Initial reaction toward husband's infidelity which is often associated with severe contradictory emotional reactions. (b) Decision making stage. (e) Forgiveness and rebuilding trust. (f) Islamic approach based on forgiving the sinner, granted that the sinner is regretful and apologizing is brought up in conclusion.}, keywords = {husband's infidelity,adjustment process,forgiving the sinner,Islamic thoughts}, title_fa = {جایگاه بخشش در فرایند سازگاری با خیانت همسر و اندیشه های اسلامی}, abstract_fa = {در این پژوهش ضمن بررسی واکنش فرد نسبت به خیانت همسر، بخشش به عنوان آخرین مرحله در فرایند سازگاری با خیانت مطرح شده و پاره ای از اندیشه های اسلامی پیرامون بخشش مرور می شود. این تحقیق کیفی است و داده های آن از طریق مصاحبه عمیق جمع آوری شده است. نمونه مورد مطالعه 30 نفر است که از بین 60 نفری که با مشکل خیانت همسر به مراکز مشاوره مراجعه نموده بودند انتخاب شده اند. نتایج نشان داد فرایندی که آزمودنیها در برخورد با خیانت همسرشان طی کرده اند شامل سه مرحله است: 1-پاسخ اولیه نسبت به خیانت همسر که اغلب با واکنش های هیجانی متعارض و شدید همراه است. 2- مرحله تصمیم گیری 3- بخشش و ایجاد اعتماد دوباره. خط مشی اسلام مبنی بر توصیه به بخشش خاطی، در صورت پشیمانی و عذرخواهی، در بحث و نتیجه گیری عنوان گردید.}, keywords_fa = {خیانت- مراحل بخشش-مراحل بخشش-فرایند سازگاری-اندیشه های اسلامی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5882.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5882_ada47344ec52bd35443f20645555f120.pdf} } @article { author = {sohrabi, faramarz and karimi, hasan}, title = {The effectiveness of integrative instrumental and reminiscence therapies on depression symptoms reduction of institutionalized elder adults’ women}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {125-148}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5883}, abstract = {Depression is a common symptom in many older adults. The degree of depression is high between older adults living in sanitarium than older adults those living in the society. Moreover, the amount of this disorder is higher between females than males. Reminiscence therapy is a psychological intervention which is specifically designed to address the issues of particular relevance to older adults such as depression. The aim of this study was to examine the therapeutic effectiveness of integrative and instrumental type of reminiscence for the treatment of depression in institutionalized older adults’ women in Kermanshah. This study was experimental one with a pretest and posttest control group design. Institutionalized older adults’ women with mild, moderate to severe symptom constituted the sample. They were randomly assigned into three groups containing two experimental (instrumental and integrative reminiscence) and one control group (active social group).The intervention were implemented in a short-time group format. For each group six sessions were applied. Each session was held minutes weekly. The instruments were Geriatric Depression Scale (GDP) and Mini Mental State Examination (MMSE). The collected data were analyzed through analysis of variance (ANOVA). The results showed that integrative and instrumental reminiscence therapies led to significant reduction in symptoms of depression (P ).The difference between two experimental groups were not however statistically significant. Based on the findings of this study, it can be concluded that integrative and instrumental therapy can be applied along with current therapies}, keywords = {Depression,older adult,women,reminiscence therapy,integrative reminiscence,instrumental reminiscence}, title_fa = {اثر بخشی درمان خاطره پردازی انسجامی و ابزاری بر کاهش نشانه های افسردگی زنان سالمند مقیم سرای سالمندان}, abstract_fa = {افسردگی در بین سالمندان امری شایع است و میزان آن در بین سالمندان مقیم مراکز سالمندی بیشتر از افرادی است که در جامعه زندگی می کنند. همچنین میزان این اختلال در بین زنان این مراکز شایع تر از مردان است. خاطره پردازی مداخله ای روان شناختی است برای کاهش علائم افسردگی در سالمندان و بر اساس چارچوب تئوریکی انواع مختلفی از خاطره پردازی مورد اشاره قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی سودمندی خاطره پردازی انسجامی و ابزاری در کاهش نشانه های افسردگی سالمندان زن بود. این پژوهش از نوع آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. آزمودنی های این پژوهش 30 زن سالمند با حداقل 60 سال سن مقیم آسایشگاه های زنان سالمند بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه، دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. مداخلات به شکلی کوتاه مدت و برای هر گروه شامل شش جلسه ی 90 دقیقه ای بود که بصورت هفتگی برگزار شد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی و پرسشنامه افسردگی سالمندان بود. داده ها به وسیله واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل ها نشان داد که روش خاطره پردازی انسجامی و ابزاری اثر بخش معنا داری در کاهش نشانه های افسردگی زنان سالمند داشته است. تفاوت معنی داری بین دو روش خاطره پردازی انسجامی و ابزاری ملاحظه نشد. با توجه به یافته ها در جهت کاهش علائم افسردگی در زنان سالمند در کنار روش های دیگر درمانی از روش های خاطره پردازی انسجامی و ابزاری استفاده شود.}, keywords_fa = {افسردگی,سالمندان,زنان,خاطره پردازی انسجامی,خاطره پردازی ابزاری}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5883.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5883_da17f5a8d069489b75f66c544624e158.pdf} } @article { author = {neysi, abdolkazem and rahimi pardanjani, tayebeh}, title = {Study the demographic, personality and situational variables as predictors of shift-work tolerance in an industrial company in Ahvaz}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {1}, number = {3}, pages = {149-178}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2010.5884}, abstract = {The present study examines demographic, personality and situational variables as predictors of shift-work tolerance in an industrial company in Ahvaz. The sample in the main stage consisted of 300 shift-workers and in the validation stage of the research tests, 100 shift-workers who were selected by using stratified random sampling. The subjects divided into two groups (low tolerance shift-workers versus high tolerance shift-workers) by using survey of Shift-workers (SOS) questionnaire. Then, each group of subjects completed NEO questionnaire and demographic questionnaire provided by the researchers. In order to analyze the data, discriminate analysis and in the validation stage, Pearson's Correlation Coefficient were applied. The results confirmed the hypothesis of study. On the other hands, findings revealed that tolerance of shift-work can be predicted from demographic (age, education, number of children and record), personality (neuroticism) and situational variables (morningness, rigidity/flexibility and workload). The obtained results are fully described in the article.}, keywords = {demographic,personality,situational variables,shift-work tolerance}, title_fa = {بررسی متغیرهای جمعیت شناختی، شخصیتی و موقعیتی به عنوان پیش بینی های تحمل نوبت کاری در یک شرکت صنعتی در اهواز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر ویژگی های جمعیت شناختی، شخصیتی و موقعیتی را به عنوان پیش بین های تحمل نوبت کاری در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بررسی کرده است. نمونه پژوهش در مرحله اصلی شامل 300 نوبتکار و در مرحله اعتبار یابی شامل 100 نوبتکار بودند که برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه زمینه یابی نوبتکاران، آزمودنی ها به دو گروه نوبتکاران کم تحمل و نوبتکاران با تحمل تقسیم شدند و سپس هر گروه آزمودنی، با استفاده از پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تمییز و در بخش اعتباریابی از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده از کاربرد معادله ممیز، فرضیه پژوهش را تایید کرد. از بین متغیرهای مورد مطالعه، سن، سابقه کاری، بامدادگرایی، ثبات الگوی خواب، روان رنجور خویی، حجم کاری، تحصیلات و تعداد فرزندان بعنوان متغیرهای پیش بین تحمل نوبت کاری شناخته شدند. نتایج به دست آمده و مدل حاصل از این پژوهش به اجمال در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تحمل نوبت کاری,متغیرهای جمعیت شناختی,ویژگی های شخصیتی,متغیرهای موقعیتی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5884.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_5884_67464454084a6cb8143630221c2e9bb1.pdf} }