یحیی عراقی؛ سعیده بزازیان؛ مجتبی امیری مجد؛ محمد قمری
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀآماری پژوهش، شامل زوجین متقاضی طلاق بود که در سال 1398 با تمایل شخصی، ارجاعی از مرکز مداخله در خانواده دادگستری و اورژانس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀآماری پژوهش، شامل زوجین متقاضی طلاق بود که در سال 1398 با تمایل شخصی، ارجاعی از مرکز مداخله در خانواده دادگستری و اورژانس اجتماعی، جهت مشاوره به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر مرند ارجاع داده شدند که از بین این افراد تعداد 36 زوج و درمجموع 72 نفرکه نمرات بالاتر از نقطه برش را در مقیاس ناامیدی بک کسب کرده بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. (هر گروه 12 زوج) ابزار پژوهش پرسشنامه ناامیدی بک (BHS) بود. دادهها با استفاده از طرح آمیخته تحلیل شد. یافتهها نشان داد که دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و فراشناخت درمانی بهطور معناداری باعث کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق شد (P≤0/01). همچنین مقایسه اثربخشی دوگروه نشان داد که بین اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی و فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق تفاوت معناداری وجود دارد و تأثیر روش فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بهطور معناداری بیشتر از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بوده است (P≤0/05).نتایج بر اهمیت کاربرد فراشناخت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود وضعیت ناامیدی مراجعان تأکید دارد.
خالد اصلانی؛ عباس امان اللهی؛ پری ولد مومن؛ منوچهر تقی پور
دوره 5، شماره 20 ، دی 1393، ، صفحه 59-79
چکیده
مطالعهی حاضربا هدف بررسی رابطهی بین ناامیدی و افکار خودکشیگرابا نقش تعدیلگر عملکرد خانواده در بین دانشآموزاندختر و پسر ناحیهی یک و سه، شهر اهواز انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیدانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر اهواز بود که از میان 181 دانشآموز دخترو 179 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
مطالعهی حاضربا هدف بررسی رابطهی بین ناامیدی و افکار خودکشیگرابا نقش تعدیلگر عملکرد خانواده در بین دانشآموزاندختر و پسر ناحیهی یک و سه، شهر اهواز انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیدانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر اهواز بود که از میان 181 دانشآموز دخترو 179 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخابشدند و سه مقیاس ناامیدی (BHS)، عملکرد خانواده (FAD) و افکار خودکشیگرا (SIS) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها نشانداد که بین ناامیدی و عملکرد خانواده و عملکرد خانواده و افکار خودکشیگرا رابطهیمنفی و معناداری به لحاظ آماری در هر دو گروه وجود دارد، علاوه بر این بین ناامیدیو افکار خودکشیگرا رابطهی مثبتو معناداری در هر دو گروه دختر و پسر وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که در میاندختران عملکرد خانواده تعدیلکننده رابطهی میانناامیدی و افکار خودکشیگرا نمیباشد، ولیدر میان پسران عملکرد خانواده تعدیل کننده رابطهی ناامیدیوافکار خودکشیگرا میباشد؛ بنابراین میتوان گفتکه میان ناامیدی به عنوان یکی از نشانههای اصلی افسردگی و افکار خودکشیگرا که بهدنبال آن میآید رابطهی بسیار قوی وجود دارد.