عاطفه احمدی؛ فرامرز سهرابی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت خودگویی در کاهش میزان افسردگی دانشآموزان بود. نمونه این پژوهش که متشکل از 30 نفر از دانشآموزان دختر افسرده دبیرستانی بود که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای از جامعه آماری دبیرستانهای شهر اراک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. یک گروه شامل 15 نفره به عنوان گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت خودگویی در کاهش میزان افسردگی دانشآموزان بود. نمونه این پژوهش که متشکل از 30 نفر از دانشآموزان دختر افسرده دبیرستانی بود که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای از جامعه آماری دبیرستانهای شهر اراک انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. یک گروه شامل 15 نفره به عنوان گروه آزمایش که به مدت 10 جلسه تحت آموزش مدیریت خودگویی قرار گرفتند و یک گروه 15 نفره به عنوان گروه کنترل که آموزشی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق عبارت بود از پرسشنامه افسردگی یک (فرم بلند) که نمونه پژوهش حاضر در آن نمره بیشتر از 10 (نامه برش) را کسب کرده بودند که به عنوان پیش آزمون و پس آزمون از این پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون t مستقل برای تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه ها استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر فرضیه اساسی پژوهش مبتنی بر« آموزش مدیریت خودگویی در کاهش افسردگی دانشآموزان مؤثر است» را تأیید کرد و تأثیر متغیر مستقل تفاوت آشکاری در نمرات میانگین دو گروه ایجاد کرد.