ماه آزادیان بجنوردی؛ سعید بختیارپور؛ بهنام مکوندی؛ پروین احتشام زاده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی، انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان سال آخر مقطع متوسطه شهرستان اهواز بود که در سال تحصیلی 98- 1397 داوطلب ورود به دانشگاه بودند که از بین آنها 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری اضطراب پیشرفت تحصیلی در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی، انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشآموزان سال آخر مقطع متوسطه شهرستان اهواز بود که در سال تحصیلی 98- 1397 داوطلب ورود به دانشگاه بودند که از بین آنها 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای کنترل روانشناختی والدینی، اضطراب پیشرفت و درگیری تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند؛ و بهمنظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم کنترل روانشناختی والدین با اضطراب پیشرفت تحصیلی (01/0≤ P, 28/0= β) و رابطه اضطراب پیشرفت تحصیلی و درگیری تحصیلی (01/0≤ P, 20/0- = β)، معنیدار بود. همچنین اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و درگیری تحصیلی را بهصورت کامل میانجیگری کرد. درنتیجه میتوان با کاهش کنترل روانشناختی توسط والدین میزان اضطراب پیشرفت تحصیلی را کاهش و درنتیجه آن درگیری تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشید.