کامران شیوندی چلیچه؛ سعید عبدالملکی؛ زهرا قلمی؛ زهرا نفر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل تابآوری بر اساس هدفمندی زندگی و کیفیت روابط با میانجیگری سلامت معنوی در مواجهه با شرایط فشار روانی ناشی از بیماری کووید-19 انجام شد. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی است و نحوه گردآوری دادهها همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش اعضای خانوادۀ مبتلایان به بیماری کووید-19 که در شهر تهران سکونت داشتند، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل تابآوری بر اساس هدفمندی زندگی و کیفیت روابط با میانجیگری سلامت معنوی در مواجهه با شرایط فشار روانی ناشی از بیماری کووید-19 انجام شد. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی است و نحوه گردآوری دادهها همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش اعضای خانوادۀ مبتلایان به بیماری کووید-19 که در شهر تهران سکونت داشتند، بود. نمونه پژوهش300 نفر از اعضای خانوادههای مبتلایان به بیماری کووید-19 بود که از طریق نمونهگیری در دسترس و روش اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه هدف در زندگی ماهولیک و کرامباف (1969)، پرسشنامه کیفیت روابط پیرس و همکاران (1991)، پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (2003) و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) بود. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم هدفمندی در زندگی (01/0>P) و اثر غیرمستقیم آن به واسطه سلامت معنوی (005/0>P) بر تابآوری معنادار است. همچنین نتایج نشان میدهد که اثرات غیرمستقیم حمایت اجتماعی (04/0>P) و تعارض بینفردی (006/0>P) بر تابآوری به واسطه سلامت معنوی معنادار است. براین اساس، سلامت معنوی میتواند نقش میانجی میان هدفمندی در زندگی و حمایت اجتماعی و تعارض بین فردی بر تابآوری در مواجهه با فشار روانی داشته باشد و تابآوری را افزایش دهد.
معصومه جوهری فرد؛ کیانوش زهرا کار؛ نورعلی فرخی؛ مژگان مردانی راد
چکیده
هدف: شیوع رفتارهای پرخطر در جوامع یکی از موارد جدی تهدیدکننده سلامت است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی مدل عِلّی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان بر اساس باورهای فراشناختی و سبکهای هویت با میانجیگری افکار منفی تکرار شونده و تابآوری بود. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان ...
بیشتر
هدف: شیوع رفتارهای پرخطر در جوامع یکی از موارد جدی تهدیدکننده سلامت است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی مدل عِلّی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان بر اساس باورهای فراشناختی و سبکهای هویت با میانجیگری افکار منفی تکرار شونده و تابآوری بود. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج بودند. 360 نفر از این افراد بر اساس دیدگاه کلاین و به شیوه نمونهگیری دسترس انتخاب شدند. نمونه پژوهش به مقیاسهای خطرپذیری نوجوانان ایرانیِ زاده محمدی، احمدآبادی و حیدری، باورهای فراشناختیِ کارترایت-هاتون و ولز، سبکهای هویتِ برزونسکی و همکاران ، افکار تکرار شوندهِ مکاوی، مولدز و ماهونی(2014) و تابآوریِ کانر و دیویدسون(2003) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین باورهای فراشناختی و سبک هویت هنجاری، هویت سردرگم-اجتنابی و افکار منفی تکرار شونده با گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که بین هویت اطلاعاتی، تعهد هویت، تابآوری با گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. افزون بر این، نتایج مدلیابی علّی معادلات ساختاری نشان داد که باورهای فراشناختی و سبکهای هویت به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری افکار منفی تکرار شونده و تابآوری با گرایش به رفتار پرخطر رابطه دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش افکار منفی تکرار شونده و تابآوری میتوانند در رابطه بین باورهای فراشناختی و سبکهای هویت با گرایش به رفتار پرخطر نقش میانجی داشته باشند.
ساناز عینی؛ متینه عبادی؛ نغمه ترابی
چکیده
با توجه به اثرات جبرانناپذیر اپیدمی کروناویروس بر دانشجویان؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک-شده در رابطه بین حسانسجام و تابآوری با اضطراب کرونا دانشجویان علوم پزشکی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در سال تحصیلی ...
بیشتر
با توجه به اثرات جبرانناپذیر اپیدمی کروناویروس بر دانشجویان؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک-شده در رابطه بین حسانسجام و تابآوری با اضطراب کرونا دانشجویان علوم پزشکی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند را تشکیل میداد که 300 نفر بهصورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمع-آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، پرسشنامه حسانسجام فرم 13 مادهای (آنتونووسکی، 1987)، مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای Spss23 و Lisrel8.8انجام شد. براساس نتایج بهدستآمده مدل علّی رابطه بین حسانسجام، تابآوری، حمایتاجتماعی ادراکشده و اضطراب کرونا دانشجویان براساس شاخص-های مختلف برازش تأیید شد. حسانسجام، تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده بر میزان اضطراب کرونا دانشجویان اثر مستقیم دارند؛ همچنین حسانسجام و تابآوری از طریق حمایت اجتماعی ادراکشده بر اضطراب کرونا دانشجویان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P)؛ بنابراین، حسانسجام، تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده نقش مهمی در میزان اضطراب کرونا دانشجویان ایفا می-کنند و هدف قراردادن این سه مؤلفه بهوسیله درمانهای روانشناختی، میتواند در کاهش اضطراب کرونا دانشجویان مؤثر باشد.
احمدرضا کیانی؛ داوود فتحی؛ پژمان هنرمند؛ سیما عبدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ بود. جامعۀ پژوهش حاضر را افراد دارای تجربۀ سوگ شهر اردبیل تشکیل میدادند که از این جامعه، 250 فرد دارای تجربۀ سوگ به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ بود. جامعۀ پژوهش حاضر را افراد دارای تجربۀ سوگ شهر اردبیل تشکیل میدادند که از این جامعه، 250 فرد دارای تجربۀ سوگ به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار این پژوهش را پرسشنامۀ سرمایههای روانشناختی لوتانز (2006)، مقیاس سبکهای دلبستگی هازان و شیور (1987)، پرسشنامهی حمایت اجتماعی زیمن و همکاران (1998) و پرسشنامهی سبکهای مقابلهای آدیسون و همکاران (2007) تشکیل دادند. دادهها بهوسیلۀ نرمافزار آماری SPSS22 و ایموس با روش آماری همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم سبکهای دلبستگی بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ معنیدار نیست. اثر مثبت و مستقیم حمایت خانواده بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ مورد تأیید قرار گرفت، اما اثر حمایت دوستان و دیگران بر تابآوری مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین اثر مثبت و مستقیم سبک مقابلۀ متمرکز بر مشکل با تابآوری افراد سوگوار مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی دوسوگرا و حمایت اجتماعی از طریق سبکهای مقابلهای بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ اثر غیرمستقیم دارند. بهطورکلی نتایج نشان میدهد که مدل پژوهش مبنی بر رابطه سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ از برازش مطلوب برخوردار است.
ابراهیم نعیمی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ فاطمه داوودآبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی با تاکید بر آموزههای دینی برتابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان چهاردانگه انجام گردید. پژوهش مورد مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مشغول ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی با تاکید بر آموزههای دینی برتابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان چهاردانگه انجام گردید. پژوهش مورد مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان چهاردانگه تشکیل دادند. به منظور انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه کنترل(15نفر) جایگزین شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد. گروه آزمایش مدت 9 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش مثبتاندیشی بر مبنای آموزههایدینی قرار گرفتند. در پایان دوره آموزش، پسآزمون اجرا گردید.پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و فرم کوتاه رغبتسنج شغلی استرانگ بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که 1- بین عملکرد دو گروه در پسآزمون تابآوری تفاوت معناداری وجود دارد .2- بین عملکرد دو گروه در پسآزمون رغبتشغلی ، تفاوت معناداری وجود دارد،.در مجموع مثبت اندیشی بر مبنای آموزههای دینی موجب بهبود نسبی شاخص تابآوری و تغییر نسبی در رغبتهای شغلی تحصیلی دانشآموزان شده است.