مطالعه مولفه های مهارت تفکر خلاق و تفکر انتقادی در دوره ابتدایی

محمد حجتی؛ حسن صائمی؛ کاظم شریعت نیا؛ علی اصغر بیانی

دوره 12، شماره 48 ، دی 1400، ، صفحه 219-258

https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.62559.2754

چکیده
  هدف پژوهش حاضر استخراج مؤلفه‌های مهارت­های تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. جهت انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نمونه آماری 12 نفر از صاحب­نظران علوم تربیتی و روان­شناسی بودند که با استفاده از نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده، مصاحبه نیمه­ساختاریافته ...  بیشتر

مقایسه تاثیر تفکر انتقادی بر فرآیند تصمیم گیری در نخبگان علمی اجتماعی

زهرا شعبانی

دوره 3، شماره 10 ، تیر 1391، ، صفحه 65-100

https://doi.org/10.22054/qccpc.2012.6071

چکیده
  هدف از پژوهش، مقایسه تفکر انتقادی بر فرآیند تصمیم گیری در نخبگان علمی و اجتماعی است و تصوراتی است که با حصول مهارت های فکری، امکان همگرایی بر نخبگان علمی و اجتماعی فراهم می آید، اگر چه در روند تاریخ ایران براساس نگرش ها و زمینه های اجتماعی و فرهنگی مختلف به تعارض های نخبگان دامن زده شده است، گسترش مهارت های تفکر انتقادی و تصمیم گیری ...  بیشتر