سمیرا میرزایی؛ سمانه نجارپوریان؛ ابراهیم نعیمی؛ عبدالوهاب سماوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی بهزیستی روانشناختی بر اساس رهیافتهای نهجالبلاغه بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک بود و ابزار مورداستفاده، حکمتها و مواعظ کتاب نهجالبلاغه بود که بر اساس روش هرمنوتیک حکمتهای نهجالبلاغه موردبررسی قرار گرفت. محققان ابتدا به مطالعه مبانی بهزیستی روانشناختی مبتنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی بهزیستی روانشناختی بر اساس رهیافتهای نهجالبلاغه بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک بود و ابزار مورداستفاده، حکمتها و مواعظ کتاب نهجالبلاغه بود که بر اساس روش هرمنوتیک حکمتهای نهجالبلاغه موردبررسی قرار گرفت. محققان ابتدا به مطالعه مبانی بهزیستی روانشناختی مبتنی بر دیدگاه امام علی (علیهالسلام) اقدام کردند پسازآنکه نیت مؤلف (امام علی (علیهالسلام)) از طریق روش هرمنوتیک تأیید و نهایی شد و افقهای مؤلف مشخص شد. دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA در دو مرحله کدگذاری شدند در مرحله اول یا همان کدگذاری باز 139 کد استخراج شدند و سپس در مرحله دوم یا کدگذاری محوری، کدهای ساختهشده نزدیک به یکدیگر در هم ادغامشده و کدگذاری نهایی بهصورت گزینشی استخراج شد. یافتههای حاصل از کدگذاری نهایی در 10 مؤلفه شامل شکرگزاری، ارزشمندی، معرفت به خالق، یقین، سعهصدر، شجاعت، امیدواری، رضایتمندی، اطمینان و آزادی، به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که آموزهها و سخنان حکمتآمیز نهجالبلاغه با عقل و استدلال همخوان هستند و در بسیاری از آموزههای نهجالبلاغه توجه خاصی به ارتقای سلامت روان مبذول شده است. همچنین مؤلفههای استخراجشده از نهجالبلاغه با سلامت روان رابطه مستقیم و معناداری دارد علاوه بر این مفاهیم استخراجشده، منطبق با نظریات بهزیستی روانشناختی مانند داینر، ریف، سلیگمن و برخی دیگر از پژوهشهای انجام گرفته است.
ابراهیم نعیمی؛ زهره تاجری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر بوده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دانشآموزان اتیسم پسر مدارس استثنایی منطقه ۵ تهران در سال ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر بوده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دانشآموزان اتیسم پسر مدارس استثنایی منطقه ۵ تهران در سال ۱۳۹۵ میباشد. از این میان تعداد 40 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، آموزش مهارتهای ویژه چندگانه را کسب کردند. دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و مقیاس استرس ادراک شده (1983) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استرس و شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (001/0= p). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر تاثیر داشته است.