زهرا مرادی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ حسین کشاورز افشار؛ شهریار درگاهی
چکیده
چکیدهچکیدهزمینه: ازدواج به عنوان مسیری جهت کسب آرامش و تامین نیازهای انسان همواره پیش روی او بوده است و افراد همیشه سعی میکنند بهترین انتخاب را برای شریک زندگی خود داشته باشند تا زندگی سرشار از رضایت داشته باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته در زنانی است که بدون رضایت والدین ازدواج کردهاند. روش: پژوهش با رویکرد کیفی و الگوی ...
بیشتر
چکیدهچکیدهزمینه: ازدواج به عنوان مسیری جهت کسب آرامش و تامین نیازهای انسان همواره پیش روی او بوده است و افراد همیشه سعی میکنند بهترین انتخاب را برای شریک زندگی خود داشته باشند تا زندگی سرشار از رضایت داشته باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته در زنانی است که بدون رضایت والدین ازدواج کردهاند. روش: پژوهش با رویکرد کیفی و الگوی پدیدارشناسی انجام شد. جامعه مورد مطالعه 15 نفر از زنانی که بدون رضایت خانواده خود ازدواج کرده و به همین دلیل با خانواده مبداء خود ارتباط ندارند، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا زمان اشباع دادهها و عدم دستیابی به دادههای جدید ادامه یافت. روش تحقیق کیفی مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تمام مصاحبهها ضبط و کلمه به کلمه پیاده شد و با استفاده از روش کولیزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه 4 درونمایه اصلی و چندین درون مایه فرعی بررسی و استخراج شد. درون مایههای اصلی که شامل: رضایت زناشویی، احساس تنهایی، تحمل پریشانی و حمایت متقابل بود. نتیجهگیری: با توجه به فرهنگ ایرانی و تاثیر عمیق خانواده، مسئله رضایت خانواده و والدین موردی هست که زوجین در حین انتخاب و تصمیم خود برای ازدواج، باید مورد توجه ویژه قرار دهند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از رضایت زناشویی پایین، احساس تنهایی بالا، و حمایت متقابل پایین در زنان مورد پژوهش بود. همچنین تحمل پریشانی به نسبت بالا از نتایج به دست آمده است.کلیدواژگان: تجربه زیسته، زنان، ازدواج، بدون رضایت والدین، مطالعه پدیدارشناسی
حسین کشاورز افشار؛ عباس جواهری؛ نیکو قاضی نژاد
چکیده
ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، کودک ...
بیشتر
ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، کودک و نوجوانان 10 تا 14 سالهی دارای اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در روند پژوهش از بین مراجعان ارجاع دادهشده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش مناطق ۲ و ۵ شهر تهران، 10 دانشآموز دارای اختلال یادگیری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبهی عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کیفی با روش ون منن استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها ۳ مضمون اصلی و ۱۷ مضمون فرعی را مشخص کرد. مضمون اصلی اول «مشکلات ارتباطی» بود که مضامین فرعی (خود افشاسازی ضعیف، بیاعتمادی، بیثباتی در رابطهی دوستی، طرد و تمسخر توسط همسالان، کنارهگیری، ضعف در ایجاد رابطه دوستی، محدودیت دایرهی دوستی و انزوا) را شامل میشد. مضمون اصلی دوم، «نیاز به صمیمیت» شامل مضامین فرعی (ترس از تنهایی، توجهطلبی، احساس حقارت، تصویر دوست ایده آل، احساس نیاز به حمایت) بود. مضمون اصلی سوم نیز «پیامدهای دوستی دلخواه» شامل مضمونهای فرعی (تجربهی داشتن حامی، تجربهی حس رضایت، تبادل صمیمیت و ایجاد همدلی) بود. نتایج پژوهش، بینشی در باب شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به وجود میآورد و بررسی تجارب این افراد حول محوردوستی حاکی از محدودیتها، تفاوتها و نیازهای مربوط به دوستی در این دانش آموزان است.
حسین کشاورز افشار؛ جواد میرزایی
چکیده
اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تأثیر میگذارد و به نظر میرسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. ...
بیشتر
اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تأثیر میگذارد و به نظر میرسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیشبینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دارد.