مهدی صادقیان سورکی؛ عبدالرسول جمشیدیان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت سازمانی و تعهد سازمانی بود. این پژوهش در بین مدرسان مراکز تربیت معلم استان چهار محال و بختیاری و با نمونه آماری برابر با 56 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن و پرسشنامه هویت سازمانی چنی بوده است. برای بررسی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت سازمانی و تعهد سازمانی بود. این پژوهش در بین مدرسان مراکز تربیت معلم استان چهار محال و بختیاری و با نمونه آماری برابر با 56 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن و پرسشنامه هویت سازمانی چنی بوده است. برای بررسی داده های بدست آمده از رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه وفاداری با تعهد عاطفی، مولفه عضویت با تعهد هنجاری و مولفه شباهت با تعهد پایدار رابطه معناداری دارند. همچنین یافته های حاصل از مقایسه میانگین ها در بین جنسیت، عدم تفاوت بین میزان پاسخگویی را در بین دو جنس نشان می دهد اما در مورد سن، نشان دهنده وجود تفاوت در بین میانگین هویت سازمانی و تعهد سازمانی می باشد. نتایج پژوهش می تواند در جهت رشد و اعتلای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش کمک شایانی نموده و فهم متغیرهای پیشایند تعهد سازمانی را در این مراکز آسان نماید.