محمد فروهر؛ رضا هویدا
چکیده
در عصر پرچالش امروز، پذیرش نقشهای کارآفرینانه و داشتن نگاهی ویژه و تلاش برای شکوفایی ظرفیتها و توانمندیهای سرمایه های انسانی به منظور خلق مزیت رقابتی برای سازمانها ضروری است، هدف این پژوهش تبیین رابطه سرمایه روان شناختی و کارآفرینی سازمانی در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه اصفهان بوده است، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی اعضای هئیت علمی ...
بیشتر
در عصر پرچالش امروز، پذیرش نقشهای کارآفرینانه و داشتن نگاهی ویژه و تلاش برای شکوفایی ظرفیتها و توانمندیهای سرمایه های انسانی به منظور خلق مزیت رقابتی برای سازمانها ضروری است، هدف این پژوهش تبیین رابطه سرمایه روان شناختی و کارآفرینی سازمانی در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه اصفهان بوده است، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی اعضای هئیت علمی دانشگاه اصفهان بود که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تدریس بودند و از این تعداد 165 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه ی محقق ساخته کارآفرینی سازمانی بود. نتایج پژوهش نشان میدهد بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن (امیدواری، خوش بینی، انعطاف پذیری و خودکارآمدی/ اعتماد به نفس) و کارآفرینی سازمانی هئیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هیچ یک از مولفه های سرمایه روانشناختی به تنهایی برآورد کننده کارآفرینی سازمانی اعضای هئیت علمی نیستند.