محمود برجعلی؛ محمود نجفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رضامندی زندگی براساس بهزیستی معنوی و امیدواری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج بود. بدین منظور 500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج با روش نمونه-گیرى خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامههای بهزیستی معنوی، امیدواری و جمعیت شناختی بود. دادهها با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رضامندی زندگی براساس بهزیستی معنوی و امیدواری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج بود. بدین منظور 500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج با روش نمونه-گیرى خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامههای بهزیستی معنوی، امیدواری و جمعیت شناختی بود. دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بهزیستی معنوی با امیدواری (001/0P<) و رضایت از زندگی (001/0P<) رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون، نشان داد بهزیسنی معنوی و امیدواری روی هم رفته به طور کلی 40 درصد از واریانس رضایت از زندگی را تبیین می کنند. در مجموع یافتهها حاکی از اهمیت نقش بهزیستی معنوی و امیدواری در رضایت از زندگی بود. این نتایج میتواند در برنامه ریزیها و سیاست گذاریها برای ارتقاء سطح کیفی زندگی و زندگی سازگارانۀ دانشجویان سودمند باشد.
محمود نجفی؛ ایمان الله بیگدلی
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان مهارت های زندگی در دانش آموزان بود، به این منظور نمونه ای به حجم 800 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه های مهارت زندگی و سلامت روان 28 سوالی روی آنها اجرا گردید، نتایج نشان داد که بین آگاهی از مهارت های زندگی و سلامت روان (نشانگان مرضی کمتر) رابطه منفی معنی دار وجود ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان مهارت های زندگی در دانش آموزان بود، به این منظور نمونه ای به حجم 800 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه های مهارت زندگی و سلامت روان 28 سوالی روی آنها اجرا گردید، نتایج نشان داد که بین آگاهی از مهارت های زندگی و سلامت روان (نشانگان مرضی کمتر) رابطه منفی معنی دار وجود دارد، همچنین تجلیل رگرسیون گام به گام نشان دادکه در گام اول متغیر کنترل هیجانات وارد معادله رگرسیون شده و به تنهایی 26 درصد از واریانس سلامت روان را تبیین میکند، پس از آن مهارت مقابله با استرس، خودآگاهی، تصمیم گیری و همدلی به ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش بینی سلامت روان داشتند، در مجموع این متغیرها 37 درصد از تغییرات سلامت روانی را پیش بینی میکنند، نتایج بیانگر نقش و اهمیت مهارت های زندگی در پیشگیری از اختلالات است و دارای تلویحات کاربردی برای مسئولان و برنامه ریزان آموزش و پرورش است
محمود نجفی؛ سولماز دبیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی انجام شد. بدین منظور214 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس احساس تنهایی و پرسشنامه سلامت عمومی بود. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. آزمودنی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی انجام شد. بدین منظور214 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس احساس تنهایی و پرسشنامه سلامت عمومی بود. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. آزمودنی های با احساس تنهایی پایین و متوسط از سلامت عمومی بیشتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. آزمودنی های با احساس تنهایی پایین و متوسط از سلامت عمومی بیشتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. همچنین بین میانگین نشانه های بدنی، اضطراب، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معناداری یافت شد.